Kliar sönder svansen??

T

Trassel_tösen

Min ponny ställer sig med rumpan mot väggen och kliar sig och längst upp på svansen är nu helt tovigt och masssa päls har gått bort. Vad ska jag göra??
/L
 
Ta reda på varför hästen kliar sig! = Ta ut en veterinär.
Det kan vara eksem, mjäll, mask m.m.
 
ja det kan vara mjäll, mask eller eksem men tills du vet vad det är så kan du skydda svansen med att spraya man och svans balsam eller ha barn olja i, så blir svansen mjuk och tovar sej inte!! Funkar på min eksem ponny. :bump: :bump: :bump:
 
Hur är hästen avmaskad? Med vad?

Du kan tvätta svansen med Hexocil shampoo, finns på Odal t ex. Gör som det stårpå flaskan (det ska sitta kvar ett tag innan man sköljer ur etc).

Detta kan hjälpa. Hjälper inte det och hästen är avmaskad som den ska så är det värre, men börja med det. Dvs kolla upp avmaskningen och är du tveksam avmaska igen med IVomec. Och så behandla med Hexocil enligt anvisningarna på flaskan.
 
Jag skrev en liknande tråd för någon dag sen... Men jag har börjat tvätta svansroten med äppelcidervinäger. Det har faktiskt fungerat.

Att ta ut veterinär känns väl kanse lite väl dramatiskt såvida hästen inte kliar sig hysteriskt!
 
Att ta ut veterinär känns väl kanse lite väl dramatiskt såvida hästen inte kliar sig hysteriskt!

Det är aldrig drastiskt att ta ut en veterinär om man själv är osäker. :smirk:
 
min gjorde likadant för några veckor sedan...
jag undrade självklart varför :confused:
han är regelbundet avmaskad har inge skorv el flager i svansroten,men rumpan var lite smutsig :o :D
jag tvättar honom där 2 ggr/veckan vanligvis,
men av någon anledning så hade inte det blivit gjort på ett tag :angel:
han har inte kliat sig i svansroten sen dess :)
Nu tvättar jag rumpen på honom med gämna mellanrum :rofl:
mvh/Arabizar
 
Hej!
Min ponny gjorde exakt samma sak i fjol, det var exem...
prova tvätta med saltlösning och smörj med någon olja+ en salva, funkade för mig.
Fast det kan ju vara något annat med, mask eller mjäll eller annan infektion..
Kram/Jossan
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
266
Senast: Ponylove
·
Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 464
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: misswilma
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 581
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp