Löss i stallet

Plantan

Trådstartare
Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder.

Då ser jag hur det promenerar omkring massor av små gråa kryp på hyllorna, väggarna mm.

Är det vanligt med sånt i stall? Det kliar bara jag tänker på dem!
Kan det hs varit löss? Går det att få bort? Sen såg jag en av hästarna klia rumpan mot ett träd, men det kan väl knappast varit samma typ av löss, om det nu var löss. Vad gör man åt sånt?

Kan man dra med sig såna till ett annat stall bara för man varit där? Eller kan man få med dem hem !?? Hjälp!

:eek:
 
Det låter osannolikt att det skulle varit löss, de är knappt synliga för ögat och brukar knappast knalla omkring i större grupper på inredning.
Däremot tänker jag genast på några små gråa djur som gillar att vara i smuts, särskilt fuktig sådan, i stall. Jag vet inte vad det är för djur, men det är iallafall inga löss och de lär inte hoppa på människor och följa med, så du kan nog vara lugn! 🙂
 
Det låter osannolikt att det skulle varit löss, de är knappt synliga för ögat och brukar knappast knalla omkring i större grupper på inredning.
Däremot tänker jag genast på några små gråa djur som gillar att vara i smuts, särskilt fuktig sådan, i stall. Jag vet inte vad det är för djur, men det är iallafall inga löss och de lär inte hoppa på människor och följa med, så du kan nog vara lugn! 🙂
De här var ca 2 mm långa, och ljusgråa. Vad är det för typer och varför kryper de runt där vid fodret?
Kan man få bort dem på nåt sätt, utan att bränna ner hela stället? Jag kommer att vara i det stallet en del, så jag vill gärna veta vad det är!
:yuck:
 
De här var ca 2 mm långa, och ljusgråa. Vad är det för typer och varför kryper de runt där vid fodret?
Kan man få bort dem på nåt sätt, utan att bränna ner hela stället? Jag kommer att vara i det stallet en del, så jag vill gärna veta vad det är!
:yuck:
Vad sa stallägaren att det var för något?
 
Vid närmare eftertanke var det nog rätt grisigt öht i det där stallet...
Fast det var gulliga tjejer som hyrde in sina hästar där. 😅
 
...var inte fodret i plasttunnor med lock? Var det foderrester överallt eller?
Jo, det var såna lådor man kan trava på varandra, och vanliga tunnor med lock. Men det var rätt ofräscht runtom, trasigt o smuligt cementgolv, inte isolerat utan mera som en bod, med stora glipor mellan brädorna osv. Glad att jag inte har min häst där... :wtf:
 
Jo, det var såna lådor man kan trava på varandra, och vanliga tunnor med lock. Men det var rätt ofräscht runtom, trasigt o smuligt cementgolv, inte isolerat utan mera som en bod, med stora glipor mellan brädorna osv. Glad att jag inte har min häst där... :wtf:
Men eftersom du enligt andra kommentarer i tråden, skriver att du kommer vara en hel del där och att de verkar trevliga så kanske du kan sprida lite bra tankar och idéer och få stallet mer funktionellt...

eller?
 
Det låter osannolikt att det skulle varit löss, de är knappt synliga för ögat och brukar knappast knalla omkring i större grupper på inredning.
Däremot tänker jag genast på några små gråa djur som gillar att vara i smuts, särskilt fuktig sådan, i stall. Jag vet inte vad det är för djur, men det är iallafall inga löss och de lär inte hoppa på människor och följa med, så du kan nog vara lugn! 🙂
Åh, jag minns verkligen inte vad de jag hade heter.
Slog upp dem ett år när de kröp runt på stolpar i stallet. Men de försvann efter några veckor kanske och har aldrig dykt upp igen.
Jag har boxar (kallstall) i en lada med fri takhöjd och minst sagt välventilerat av självdrag om man säger så. Tänk utomhusklimat och öppen dörr och fänster om det inte är oväder.
Inget foder i stallet, ingen onormal mängd damm, sä varför de uppehöll sig där en period vet jag inte. Har aldrig sett dem igen, och det var flera år sen.
 
Jag har sett på flera facebooksidor att flygmyror är väldigt aktiva - svärmar? just nu... Vi hade varje år på vår altan hemma på landet och de var där i tusentals en vecka och sedan borta... - bara en tanke...
 
Flygmyror är större.
Det finns alltid ohyra i spannmål som stått för länge.
Är det inte värmebehandlat som pellets och en del musli så blir det till sist ohyra i gynnsamt klimat. Även värmebehandlade foder får ohyra om det finns såna i närheten av fodret.
Glömmer man en säck med kraftfoder så kryllar det snart i den.
Man får städa ur foderummet och slänga gammalt foder när det kryper och flyger runt insekter.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 196
Senast: Karamello30
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 249
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 675
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp