kliar svansen ..

L

lul

har någon nått tips hur man får hästen att sluta klia svansen, det är inte eksem, utan han började med det för ca 1 v. sedan .. tvätta den, sätta upp en kli matta?? tacksam för tips ..
 
Avmaskad?

Tvätta annars med Hexocil och efterbehandla med Elocon. Fungerar utmärkt.
Har även med viss framgång använt äppelcidervinäger som anti-klimedel.
 
Missförstod du mig nu?
Frågan 'avmaskad?' ställdes till trådinnehavaren, för visst är det ett känt fenomen att dåligt avmaskade hästar kliar sig.
 
Det kan ju vara så att det kliar efter sommarens alla insektsbett.Mina kliar sig mkt så fort de kommer in.
Jag låter dem klia sig, det är nog jätteskönt!
 
...och efter ett tag är svansen alldeles uppskavd och sårig :crazy:

Om dina hästar kliar sig mkt. när de kommer in så skulle jag ta och se över svansarna noggrant, sönderkliade svansar gör ingen glad i längden.
Om jag inte misstar mig är AVS 14 bra mot just insektsbett och soleksem.
 
1. Kolla avmaskningen. ta träckprov vid tveksamhet även om maskningen är korrekt utförd.

2. Tvätta svansen med t ex Hexocil (enl anvisningar på flaskan).

3. Kolla om du hittar löss/sår/bett/annat som kan förklara det

4. Kliar hästen i hagen? Om inte, fundera på om det är en okynnesgrej pga långtråkighet i boxen.

5. Smörj in svansroten med klådstillande, t ex AVS14. Man kan även prova badda med jodopaxlösning innan, men Hexocil ska ta samma som jodopaxen ev tar.

Sen finns dte tillfällen när de helt enkelt gör det av rent okynne, men ju mer de kliar, dessto mer kliar det om du bestämmer dig för att börja klia på vänster långfingers knoge, och sätter igång att krafsa där så kommer det klia mer och mer, trots att det inte alls kliade från början.

Men det kan som sagt vara ganska många orsaker, och m an får köra igenom all lösningar och se vad man hittar =)

/Alexandra - med ett föl som nyss utvecklat en förkärlek för svansklining...*sucka*
 
Det är ett humanpreparat (finns på apoteket) mot eksem och liknande (likt cortison).
Finns i både flytande form (till hårbottnar, suveränt i svansar) och i krämform.
Har fungerat bra mot de flesta former av kliande.
 
Mina kliar inte så det blir uppskavt och sårigt, de gnuggar lite för att det uppenbarligen är skönt!
 
avmaskad är han, så det är jag hundra på att det inte beror på, utan det beror nog mest på alla flygfän .. han kliar sig mest inne, så det är som nån skrev av han kan vara "uttråkad" oxå, men det är lite konstigt att han började nyss .. men jag ska på apoteket o köpa e .. nånting :)
att han just kliat svansen för att det är skönt gör mej väl ingenting, men det är just det att halva svansen lossnar på köpet, o det vill jag inte!
 
Jag använde clerasil /head and shuolders.. Mjällschampoot. Det funkade utmärkt på min, nu fick han iof inga sår utan bara kliade den. Men det funkade, den blev dessutom glansig med!
 
jag brukar sparya på aloe vera och gnuggar sen in det och då brukar det sluta att klia med en gång. aloeveran är ju bla klåddämpande och smärtlindrande.
 
Många bra tips har du redan fått.
Om du vet att hästen inte lider av mask eller löss så kan du prova att stretcha i svansen för att hästen ska få sträcka ut ryggen. Linda Tellington Jones har bra besskrivning i sina böcker på svans- stretch.
Jag har två 4 åringar som gärna står och trycker mot väggen. När dom slappnar av i ryggen så slutar dom med detta. Tror att det till viss den kan ha med träning/växt att göra. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
219
Senast: Ponylove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 720
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 709
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp