Klicker bra eller dåligt?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Sigismund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 8 547
Sv: Klicker bra eller dåligt?

KL

Jag har varit lite skeptisk till klicker men jag kanske skulle köpa en och testa :idea:

Jag var också lite förvirrad av detta. Jag skulle alltså klicka (vid hundmöte t.ex.) så fort min hund tittade åt den andra hunden, eller gjorde någon som helst ansats att rikta uppmärksamheten från mig. Klicket skulle då få honom att koppla ihop åsynen/reaktionen på den andra hunden som nåt positivt. Jag upplevde det som ett sätt att distrahera honom, snarare, och tyckte det kändes märkligt. Men kursen leddes av mycket kunniga klickertränare som själva går otaliga kurser även utomlands, så jag litar ju på dem. Men begriper å andra sidan inte helt...

Jag tror det är liknande principer som för skvaller träning. Man börjar med att belöna åsyen av en annan hund klickar för att de tittar.Hunden lär sig en hund dyker upp=ngt positivt godis av matte. När hunden förväntar sig gott av att hundar dyker upp kan man stegvis öka kriterierna att hunden ska ska se hunden och när man avvaktar vrida huvudet mot dig, var är mitt godis, belöna. Man ökar allt mer tills hundens söker kontakt direkt när den ser en hund och säger "hallå matte jag såg en hund" det blir en kontakt signal tilllslut.

Intressant! Men, min hund vet att han t.ex. ska sitta blick stilla med blicken totalt fästad på mig, för att få sitt klick och godis. Det gör han, han kan sitta som en staty! -Klick! och han exploderar av glädje och fräser runt som stollig!
På hundmöteskursen (med klicker) fick jag rådet att "klicka ner honom" när han t.ex. fick frispel av att se kursledaren närma sig. Jag skulle alltså klicka-klicka-klicka oavbrutet medan hon närmade sig, för att avbryta hans fixering på henne. Detta gjorde honom INTE "nerklickad" utan uppskruvad till ett verkligt frenzy! Vid slutet av varje kurstillfälle kändes det som om jag hade en hund som var helt puckad av upphetsning, förutom att han fes som en gris av allt godiset... Ursäkta! Han gick säkert upp ett kilo vid varje kurstillfälle - och att byta ut delar av fodret mot klickergodiset är ju inte så lyckat - han ska ju inte ha en diet bestående av korv, pastej och räkost på tub...
Missförstå mig inte, jag älskar klickern och det gör voffsen med, men han går definitivt upp i varv av den. Men jag ska fundera på det du skrev!

Hmm... i mina ögon blir det här totalt fel....

Man belönar ju det beteende man vill ha - i detta fallet börjar hunden varva upp sig, du klickar och belönar just det beteendet, vilket naturligtvis får honom att varva upp sig ännu mer, du klickar och belönar åter igen att han varvar upp sig.... upprepa detta några gånger och du har en hund som snart kommer att gå upp i varv enbart av att se kursledaren på håll. Vilket förmodligen är ungefär totalt motsatsen till det ni egentligen ville ha fram?

Ni har ju faktiskt helt enkelt förstärkt det beteende ni "vill ha" - i hundens ögon i alla fall. Man får det man belönar, lite förenklat.

Om man får fram en hög stress under klickerträningen så skulle jag säga att det beror på att man haft fel (för höga) kriterier samt belönat fel beteende.

Det finns ju heller inget som säger att hunden måste explodera efter att klicket kommer - det handlar ju om stadga. Jag tränar t.ex. rutan med Garibaldi med hjälp av shaping, när han är på rätt plats i rutan klickar jag och han står då kvar där, antingen tills jag kastar belöningen till honom eller jag springer ut med det till honom, eller ger honom frisignal att komma och hämta belöningen hos mig.

Finns många bra artiklar på nätet angående stadga, stimuluskontroll, frisignal etc.

Men som sagt, en enkel grundregel är ju faktiskt att man får det man belönar. Belönar man stress, uppvarvning, galenskap så får man mer av den varan. Och det får man ju även om man själv TROR att man belönar något annat... det handlar ju inte om vad vi som tränare tror utan om vad hunden uppfattar att den belönas för.

Jag tror du har helt rätt! Men under en kurs, dessutom en kurs med väldigt aktade klickertränare, vill man inte direkt ifrågasätta. Tyvärr.
I min hunds fall är totalt lugn och ignorering helt oöverträffat när han varvar upp, även när han möter folk som han får frispel av. Att "Klicka ner honom" fungerar ungefär lika bra som att "hetsa ner honom" eller hur man nu ska uttrycka det!

Igen, det där med frisignal är nåt jag behöver tänka på. För min hund blir ofta själva klicket/belöningen en frisignal i sig, och det fungerar ju dåligt...

Jag tror du har helt rätt! Men under en kurs, dessutom en kurs med väldigt aktade klickertränare, vill man inte direkt ifrågasätta. Tyvärr.
I min hunds fall är totalt lugn och ignorering helt oöverträffat när han varvar upp, även när han möter folk som han får frispel av. Att "Klicka ner honom" fungerar ungefär lika bra som att "hetsa ner honom" eller hur man nu ska uttrycka det!
Men samtidigt om du undrar varför och vill förstå syftet kan det kanske vara bra att fråga dem så de förklarar mer ingående om varför du ska göra som de säger och vad de leder till för de effekter enligt dem. Även om de är duktiga måste de kunna förklara och de gör de flesta gärna. Bättre att få reda på orsak och därigenom kunna ta ställning.

Igen, det där med frisignal är nåt jag behöver tänka på. För min hund blir ofta själva klicket/belöningen en frisignal i sig, och det fungerar ju dåligt...

Önskar jag hade tips till dig, min vovve har kopplat själv att bus och stoj inte sker under träning, om inte jag börjar sas.. Hoppande och studsande ignorerar jag tills hon är tillbaka på ursprungsplatsen igen. Jag har haft tur på den delen tror jag. fast jag klicka ju iof inte på samma sätt som dig. Hade jag klickat när hon inte gör någonting utan bara är stressad så hade vi haft ännu större problem nu :angel:

Men samtidigt om du undrar varför och vill förstå syftet kan det kanske vara bra att fråga dem så de förklarar mer ingående om varför du ska göra som de säger och vad de leder till för de effekter enligt dem. Även om de är duktiga måste de kunna förklara och de gör de flesta gärna. Bättre att få reda på orsak och därigenom kunna ta ställning.

Absoslut! Men under kursen tänkte jag att det nog var rätt metod, även om vi just då bara "var på väg". Det låter ju klokt att programmera om hunden så att blotta åsynen av en annan hund ger klick och godis, istället för en negativ reaktion som nu. Att det hela sen, samtidigt, la till en massa stress och uppvarvande hos honom, var något jag insåg under kursens gång, och framförallt vid sista tillfället då han gick i taket vid blotta åsynen av kursledarna, och jag fick rådet att "klicka ner honom", vilket alltså inte lugnade honom alls.
Jag tror metoden fungerar olika på olika hundar, faktiskt.

Absoslut! Men under kursen tänkte jag att det nog var rätt metod, även om vi just då bara "var på väg". Det låter ju klokt att programmera om hunden så att blotta åsynen av en annan hund ger klick och godis, istället för en negativ reaktion som nu. Att det hela sen, samtidigt, la till en massa stress och uppvarvande hos honom, var något jag insåg under kursens gång, och framförallt vid sista tillfället då han gick i taket vid blotta åsynen av kursledarna, och jag fick rådet att "klicka ner honom", vilket alltså inte lugnade honom alls.
Jag tror metoden fungerar olika på olika hundar, faktiskt.

Metoden i sig, dvs. man kopplar en positiv känsla till hundmöten, är ju absolut inte fel. Det är väl snarare HUR den utförs som är det viktiga.

Och en viktig grundbit kunde ju vara att se till att hunden inte blir tokstressad av själva klickandet. Därefter introducerar man hundar, men inte på längre håll än att hunden klarar av det.

Men som sagt - om inte en bra grund finns så är det ju svårt att få metoden att fungera som den är tänkt. :(

Metoden i sig, dvs. man kopplar en positiv känsla till hundmöten, är ju absolut inte fel. Det är väl snarare HUR den utförs som är det viktiga.

Och en viktig grundbit kunde ju vara att se till att hunden inte blir tokstressad av själva klickandet. Därefter introducerar man hundar, men inte på längre håll än att hunden klarar av det.

Men som sagt - om inte en bra grund finns så är det ju svårt att få metoden att fungera som den är tänkt. :(

Innan vi gick den här kursen (som skulle leda vidare till en kul Rallylydnadskurs bl.a.) så hade jag ju själv jobbat mycket hemma med klicker med honom. Han tycker det är VANSINNIGT roligt och vi använder den nästan dagligen! Men även hemma har han en tendens att bli FÖR i gasen av det hela, istället för att fundera över vad jag vill, kör han hela sin repertoir (som är rätt stor vid det här laget! ;-) ) i hög hastighet, dänger med tassarna så sakerna flyger, och piper, nåt han normalt sett aldrig gör! Jag håller mig jättelugn och belönar givetvis inget stressbeteende, men jag antar att jag behöver gå tillbaka och jobba med att han ska hålla sig ännu lugnare, annars händer inget. Han KAN exempelvis redan sitta blickstilla som en stenstod och bara stirra mig stint i ögonen läääänge. Det är mer de aktiva bitarna som sätter fart på honom. Han blir SÅ upprörd om han inte omedelbart begriper vad jag vill att han ska göra, och med klickerträning ska jag ju ofta vänta ut ett visst beteende för att sedan klicka när det kommer. Jag måste nog ha större ... inte tålamod men mod, kanske, när tassar flyger och 50 kilo (!!!!!!!) hund agerar centrifug! (Jo, han väger lite för mycket, men bara lite, han är stor...!)

Innan vi gick den här kursen (som skulle leda vidare till en kul Rallylydnadskurs bl.a.) så hade jag ju själv jobbat mycket hemma med klicker med honom. Han tycker det är VANSINNIGT roligt och vi använder den nästan dagligen! Men även hemma har han en tendens att bli FÖR i gasen av det hela, istället för att fundera över vad jag vill, kör han hela sin repertoir (som är rätt stor vid det här laget! ;-) ) i hög hastighet, dänger med tassarna så sakerna flyger, och piper, nåt han normalt sett aldrig gör! Jag håller mig jättelugn och belönar givetvis inget stressbeteende, men jag antar att jag behöver gå tillbaka och jobba med att han ska hålla sig ännu lugnare, annars händer inget. Han KAN exempelvis redan sitta blickstilla som en stenstod och bara stirra mig stint i ögonen läääänge. Det är mer de aktiva bitarna som sätter fart på honom. Han blir SÅ upprörd om han inte omedelbart begriper vad jag vill att han ska göra, och med klickerträning ska jag ju ofta vänta ut ett visst beteende för att sedan klicka när det kommer. Jag måste nog ha större ... inte tålamod men mod, kanske, när tassar flyger och 50 kilo (!!!!!!!) hund agerar centrifug! (Jo, han väger lite för mycket, men bara lite, han är stor...!)

Då skulle jag tro att kriterierna har blivit för höga; han vet inte riktigt vad han ska göra och så får du vänta ut honom lite, han blir lite frustrerad och så kör han alla beteenden han kan, för att ibland då råka göra rätt.

Just det här att man väntar ut ett beteende och får en frustrerad hund som hinner göra 10 andra beteenden innan rätt kommer skapar ju lätt ännu mer stress; i praktiken klickar du ju för att han först gör 10 andra beteende och sen det rätta. Så skapar man en kedja och ett sätt att jobba som blir väldigt uppvarvat.

Något jag själv märkte i somras var att jag slarvat med att göra mina hundar repetitionskloka. De gjorde fina beteenden men att göra ett beteende x antal gånger i rad efter att ha fått klick för det var något som de inte var så bra på - slarvigt av mig och det är svårt att bygga vidare på bra moment om man missat det där, det var bara att se till att jobba upp det.

En bra artikel: http://www.klickerklok.se/kontroll-pa-galenskapen.php

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 952
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais... 2
Svar
28
· Visningar
6 772
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 657
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka