Klicker bra eller dåligt?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Sigismund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 8 478
Sv: Klicker bra eller dåligt?

Jag har aldrig gillat klickern..varför inte ett uppmuntrande ord istället? Jag fattar helt enkelt inte grejen,varför skulle dom uppskatta klicket? Dom får ju inget godis när det klickar när dom väl lärt sig så att säga.Utan godis blir det lixom inget beröm för mig,utan bara ett klick.Jag säger inte att det är farligt eller dumt att använda sig av klicker,jag säger bara att det inte tilltalar mig.

:angel::)
jag känner igen mig!
MEN,tror att jag fått en aha-upplevelse sedan jag provat nu i ngr veckor,och fått tips från alla er goa "Bukisar"
Hittade denna underbart funderande unga "Rottis"
Matte är lite väl sen med sitt klickande tycker jag;)
Värst vad jag utvecklades till en förståsigpåare;);)
http://www.youtube.com/watch?v=XkPb25fn_e8&feature=related

Nu är jag absolut inte så insatt, men jag skulle nog lägga till kommandot när hunden förstått uppgiften bättre :). Som nu blir det bara ett nonsensord som den kanske inte kopplar till vad den ska göra?

Nu är jag absolut inte så insatt, men jag skulle nog lägga till kommandot när hunden förstått uppgiften bättre :). Som nu blir det bara ett nonsensord som den kanske inte kopplar till vad den ska göra?

Och jag är inte heller någon expert, men jag skulle nog vilja påstå att hon gör fel.. :angel:

Jag var lite finkänslig ;)

Fast vänta nu, jag läste visst galet slarvig! Det är inte du som är matten va haha? :o:p

KL: Vi hade klickerintroduktion på en kurs jag gick, och det första vi fick göra var att klicka varandra! Alla fick var sin lapp med en enkel (nåja) uppgift, som att snurra runt, stå på ett ben och vinka, klia sig på näsan...ja, ni förstår. Sedan delade vi oss två och två, en klickade och en var "hund". Jättenyttigt, och jättekul. Framförallt märkte man hur viktigt det var med timingen för att man skulle förstå vad "föraren" ville.

Som flera andra här använder jag klicker mest när jag tränar in något nytt. "Bra" och andra berömmande ord använder jag lite allt som oftast, medan klicket alltid betyder "du gjorde rätt, nu blir det godis!" Hans Pudliga Höghet blir överlycklig när klickern kommer fram, han tänker säkert på den som "godisgrejen", och jobbar glatt på. Han går till och med på att ta den äckliga apportbocken i munnen...hittills bara i en sekund, men innan jag började klicka in det vägrade han att ens titta på den.

jag använder klicker till och från och just nu är jag inne i em klickarperiod. jag tycker att det är ett fantastiskt hjälpmedel! eller hela tekniken, som gör att det alltid är hunden som måste jobba (istället för att föraren mer eller mindre fysiskt visar hunden), tycker jag ger mycket engagerade och energiska hundar.

jag kan tycka att de blir en aning "hjärntvättade" just i situationer när det ska klickas, men det är inget som jag upplever som något negativt. det går ju fortfarande att prata med hunden, en den blir inte "borta" på något sätt. men man kan få dem att göra ganska ovanliga saker. t ex så brukar jag värma upp med att klicka lite fritt, och på ett träningspass så formade jag hunden att backa några steg och ryckvis vrida huvudet åt vänster. jag tror inte det hade gått öht med traditionell träning! beteendet är helt värdelöst ur nyttosynpunkt, men det ger en indikation på vad man kan göra och hur fort det går.

jag tror dock att det är väldigt svårt att få till en duglig tävlingshund om man inte skapar sig en god allmänlydnad. det finns de som kan, men jag och de flesta andra fixar inte biffen. jag har också upplevt att hunden ibland bli lite väl speedad, som diskurs beskriver. men jag tycker det fungerar utmärkt att gå in och lägga lite tryck på (den äldre och erfarna) hunden, att den ska jobba och inte larva sig, alternativt att man lägger in pauser där hunden får vila hjärnan, innan den varvar upp för mycket! ett tredje sätt är att helt enkelt låta hunden vara lite trött och mätt innan man börjar träna.

Så hunden får alltid godis efter klicket? Men om jag säger Bra! och slänger till en godis så ger det väl samma effekt?

KL!

Men, finns det olika "skolor" även inom Klicker? Jag tycker mig märka det, eller också är det jag som inte riktigt hajjat :angel:?
Dvs, ska man enbart klicka vid önskat beteende och absolut inte för att få hundens uppmärksamhet? Det är vad jag alltid trott. Nu går jag emellertid en kurs (hos en otroligt duktig och fantastisk tränare!) där jag ska klicka nästan oavbrutet. Min kurs handlar iochförsig om Hundmöten (...:o...) och att få min hund att släppa stressen och istället kunna fokusera på mig vid möten. Där ska jag t.ex. klicka varje gång han ens vrider örat mot den andra hunden, för att "få tillbaka" hans uppmärksamhet mot mig. Det blir ett otroligt klickande, jag klickar säkert hundrafemtio gånger på varje pass som kanske räcker ett par minuter. Det får honom iofs att mest kolla på mig, men jag trodde inte man använde klicker på det viset, dvs som avledande? Jag vill inte kritisera min tränares metod, men känner mig lite förvirrad.

KL

Jag började använda klicker när jag började träna min Mudi. Hon var så ortoligt snabb att jag helt enkelt inte hann med att säga BRA till henne innan hon förflyttat sej o jag belönade således att hon flyttat sej (i linförigheten)
Så därför började jag använda klicker. En tumme är så otroligt mycke snabbare än munnen.

Så min användning av klicker är igentligen till 90 % bara istället för ordet bra.
Klick - rätt utfört, belöning
bra - rätt utfört, belöning.

Sen kan jag i vissa fall använda klicker till frivillig inlärning hos hunden. (tror hunden ja men den gör ju det jag vill)
Tex vid apporteringsinlärning av den ena hunden så var jag tvungen att ta till klicker för annars så fattade hon inte. Nu tränar jag nerläggning av huvudet vid platsliggning o då har jag klicker till hjälp o klickar när dom i vardagen lägger ner huvudet i backen.

Problemet som jag har nu med klicker är att om jag har klickern i höger hand vid fritt följ med den ena hunden så går han snett. o har jag den i vänster hand så vill han gärna ha kontakt med handen. Hm svårt det där.

Så hunden får alltid godis efter klicket? Men om jag säger Bra! och slänger till en godis så ger det väl samma effekt?

Fast ett klick betyder ALLTID godis. Betyder ditt "bra" alltid godis också? Om inte så ger det inte samma effekt.

Signalen för "du gör rätt" ska ju alltid vara likadan och med en klicker slipper du hela tiden tänka på att säga "bra" på exakt samma sätt.

Efter ett tag behöver du inte heller vara blixtsnabb på att belöna efter klicket, klicka när hunden gör rätt och sedan kan du i lugn och ro rota fram godiset ur fickan. Hunden har hört klicket och den VET att godiset kommer snart.

Nej det är klart,det får han ju inte,men nu går ju min hund på diet också,så han kan verkligen inte få godis i tid och otid tyvärr..

Sådär var det med Lovis också. Hon utförde rätt beteende, men om inte jag hann säga bra på mindre än en halv sekund hade hon testat tre nya beteenden också :crazy:. Klickern har gett mer stabilitet, tex i stående under gång. Först klick så fort hon stannade, sen klick efter 2 sek, 5 sek etc. Hon VET ju liksom att snart kommer klicket snart kommer klicket...

Skogstroll; Fast jag tror inte att det är någon som ger godis i tid och otid :). Man måste inte använda klickern jämt i träningen och när hunden är inklickad behöver man inte ge godis varje gång utan det kan räcka med att kasta en leksak tex. (slutar man helt med godis får det ju dock inte samma effekt) Pröva, du kanske blir förvånad ;). Jag blir fortfarande förundrad över att det tar max 5 min att lära in ett nytt beteende- utan att visa vägen med en godis i handen.

Lena F; Jag är som sagt inte heller insatt så mkt, men jag tycker att det låter lite konstigt också? Det låter ju mer som att klicka ett felaktigt beteende- dvs hunden tittar på den andra hunden- får klick. Dock kan jag förstå lite också. Men det kräver ju att hunden tittar på dig varje gång du klickar, annars får det ju ingen effekt.

Jag har aldrig gillat klickern..varför inte ett uppmuntrande ord istället? Jag fattar helt enkelt inte grejen,varför skulle dom uppskatta klicket? Dom får ju inget godis när det klickar när dom väl lärt sig så att säga.

Jodå, det får dom. Klick = godis VARJE gång. Sen slutar man klicka när beteendet väl är befäst, man behöver alltså inte gå runt med köttbullar i fickorna jämt, bara för att man klcikertränar.
Det är ganska trist att döma ut en vetenskapligt grundad, bevisat effektiv träningsmetod utan att ens sätta sig in i vad den innebär;)

Jag använder ett specifikt ord utöver klickern, när jag tränar. På så vis kan jag få klickereffekten även om jag glömt dosan eller har händerna upptagna på annat håll (tex vid ridning). Genom att använda ett verbalt klick kan man dessutom använda olika ljud till olika individer, och på så vis träna flera på en gång utan att skapa förvirring angående vem det var man belönade. (det brukar de iofs ha bra koll på ändå).

Men, oavsett om jag klickat med mitt ord eller med dosan, så efterföljs det alltid av förstärkning av något slag!

Även en hund på diet måste ju äta nånting - använd middagen som träningsbelöning. Eller använd en uppskattad leksak. Eller någon lek som hunden gillar. Eller kli på bästa stället. Eller träna nära löptik och låt hunden lukta 10 sek på löpkiss efter varje klick. Eller... eller... eller...
Det är upp till förarens fantasi att hitta något som är förstärkande för eleven!

/Migo
som klickertränar, höns, får, råttor, katter, hundar, hästar, folk...

Senast ändrad:

Tja... Rent logiskt, om din hund är väl inklickad, så vore det effektivare att klicka INNAN din hund börjar vrida första örat mot mötande! Första passen (2-3 min) kan det bli klick-godis-klick-godis-klick-godis utan uppehåll, för att sen i vanlig ordning höja krieriet något. Men att klicka när hunden är "på väg bort" ger ju fel signaler i längden, även om det fungerar precis i början...

I regel är annars täta klick väldigt effektivt. Går det mer än tio sekunder mellan klicken (undantag självklart om man jobbar med avståndsarbete i form av långa apporter o dyl.) så har man krävt för mycket på en gång!

Tänk på de tio shejpinglagarna, de är faktiskt väldigt bra!

Hoppsan, de lagarna har jag inte läst...! Får leta fram dem!
I vårt fall handlar det mest om, tror jag, att omprogrammera honom så att den mötande hunden inte längre framkallar stress och negativ reaktion, utan synen av en annan hund istället framkallar en positiv känsla. Jag får rådet att klicka så fort han vickar örat åt den andra hunden, tittar åt det hållet, etc etc.
Jag fortsätter på den vägen nu, men kan inte låta bli att fundera över det hela. Jag vill ju använda klickern som vanligt också, dvs för att förstärka beteenden/moment som jag vill ha. Det är väldigt lätt att lära honom nya "tricks" med klickern, då han omedelbart kopplar klicket med att ha gjort rätt grej. Men i hundmötessituationen blir det ju ... ja, lite tvärtom fast ändå... Hm.

Det är en sak att "targeta" en främmande hund för att minska spänningar mellan två individer, en annan att träna på hundmöten med avsikt att hunden ska ignorera mötande. Iaf tycker jag det.

De tio shejpinglagarna finns lite var stans på nätet, både Kurland och Pryor nämner dem ofta!
PM:ar dig en länk.

KL

Gammal tråd, men jag måste som fd "anti-klickare" säga att jag går ingenstans med hunden utan klicker nu. Mest för att alla promenader kan bli träning (tränar hundmöten) men också för att den har hjälpt mig och hunden så otroligt mycket. När jag säger "bra" så ger det inte alls samma reaktion. Jag var VÄLDIGT tvivlande till att klicket skulle komma så mycket mer perfekt än ordet "bra" men jag kände mig ganska trångsynt när jag upptäckte skillnaden :o

Min vovve ÄLSKAR klickerträningen och lär sig otroligt fort med den. Vet ju inte hur det är med andra hundar, kan bara tala om egen erfarenhet med mina :)

Hon blir betydligt mindre exhalterad av klicket än ordet "bra". Säger jag "bra" kan hon börja skutta runt och flamsa, men med klicket håller hon sig fokuserad.

Nej det är klart,det får han ju inte,men nu går ju min hund på diet också,så han kan verkligen inte få godis i tid och otid tyvärr..

Man behöver absolut inte ge godis när man klickar! Hundens favoritleksak eller något annat den tycker om går lika bra. Huvudsaken är att den får en belöning efter klicket.
Anledningen till att klicket är så utmärkande är för att det är ett oförändrat ljud. Ett "bra" kan man blanda in så mycket känslor i. Hade jag sagt "bra" med exakt samma tonfall varje gång hade det varit lika värt som ett "klick". Men oftast kan mina beröm vara allt från suuuperglada-matte-blir-tokig-av-lycka-pipiga-braaaaaaaaaa!!!! till lugna och lågmälda "braa..".

Hon blir betydligt mindre exhalterad av klicket än ordet "bra". Säger jag "bra" kan hon börja skutta runt och flamsa, men med klicket håller hon sig fokuserad.

Samma med min unghund. Berömmer jag med rösten så börjar hon vimsa, men klickar jag så blir det som om hon fokuserar ännu mer.

Jag var extremt superskeptisk till klicker förut. "Varför klicka när jag kan berömma med rösten" tänkte jag. Nu gillar jag klickern supermycket och båda mina damer är inklickade.
Jag tränar absolut inte allt med klicker, framförallt inte vardagsgrejer, men när det kommer till inlärning av tävlingslydnadsmoment, agilityhinder och små tricks, då är klickern alltid med. Sen vi började få kläm på klickerträningen (unghunden blev 110% säker på vad klicket betydde och jag blev bättre på att tajma och därtill även planera träningspassen) så har det gått otroligt fort framåt - och framförallt, det har gått framåt utan allt för stora bakåtsteg.

kl

Till er som får stissade/varvade hundar av att använda klicker:

Man får det man förstärker, dvs man får det man klickar för. Det går utmärkt att förstärka passivitet också. Om du aldrig förstärker, dvs klickar (eller belönar på nåt annat sätt), ett stressat beteende, så kommer du heller inte att få problemet med att hunden "tigger" belöningen genom att just stissa/varva upp sig. :) Som exempel kan jag ta min egen hund. Då det är en väldigt livlig ras, klickade jag främs passiva beteenden när hon var valp, tex gå å lägga sig, vara lugn osv. När hon idag vill ha min uppmärksamhet eller min goda middag, så går hon antingen och lägger sig i korgen eller lägger sig på golver och "spelar död". Därför att jag har förstärkt dessa beteenden, men ignorerat tex tiggande vid matbordet i form av sitta och dregla och pipa.

Klickerträning går ut på, med den simplaste förklaringen, att förstärka de beteenden som man vill ha och ignorera de man inte vill ha, att inte locka hunden till beteendena, utan att fånga beteenden som hunden spontant bjuder på. Om man sen väljer att använda en klick-klicker, röstklick, visselpipa, whatever spelar mindre roll. Det är den operanta principen som är huvudsaken :laugh:

Man kan väl säga att man formar hur hunden tigger ;) Och det är tiggning på kommando, så om era hundar stissar upp sig och ni inte vill det: Ignorera den och se till att inte klicka den när den är så uppvarvad!

Lycka till med träningen!

//Zenith - klickernörd

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 435
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 696
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais... 2
Svar
28
· Visningar
6 702
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 286
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka