Bukefalos 28 år!

Klicker/clicker --- informera mig

Sv: Klicker/clicker --- informera mig

*lånar knapp*

Jag är jättenyfiken på detta med klicker! Nyligen inhandlade jag en blå liten klicker som sitter i ett fint nyckelband numera! :)

MEN - jag har knappt börjat träningen för jag undrar fortfarande över en del detaljer. :crazy:

När det begav sig gick jag en shaping-kurs (hundra år sedan) och då hade vi visselpipor. De var lite svåra att använda eftersom man kanske visslade olika långt, eller högt omedvetet. Jag ser att klickern därmed förmodligen är bättre, samt att man också kan prata med hunden när man klickar (tillskillnad från visselpip-modellen).

Nu undrar jag över dessa "targets" - lock. lådor, skåpsluckor, post-it-lappar etc... :confused:

Jag hade tänkt; (skratta inte nu, ni som kan - för kanske fantiserar jag för vilt om klickerns fantastiska egenskaper? :o ) att när min hund är "inklickad" då skulle jag kunna använda det som belöning vid inlärandet av exempelvis fjärrdirigering.

Men vad händer då om hunden fått för sig att han skall hitta ett lock? Tänk att jag till exempel vill lära in rutan. Hunden skall in i rutan, går dit och jag klickar. Börjara han inte då titta sig omkring efter en låda? :confused:

Eller om jag tränar inkallning med stående - kan det tänkas att han letar efter lock om jag klickar?

Jag vill ju ha en hund som uppfattar klickern som att "yes - det var precis det här jag gjorde som var rätt" och som då väntar på att jag springer dit och ger honom godis.

Nu får ni erfarna "klickare" hjälpa mig, för jag måste erkänna att jag kommit av mig lite med inklickningen med hunden, för jag undrar hur jag skall använda det praktiskt...

Thina - förresten - din träning på partnern var underbar! :rofl: :D Här hade det inte fungerat, men jag tror det beror på en något för hög intelligens! ;)

I alla fall om man frågar honom själv! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

börja enkelt med t ex fritt följ och klicka vid rätt position (på väg om den inte kan sedan innan). de lär sig fort att se klick som "nu var jag duktig". det svåra är inte att lära hunden, det är att lära sig själv.
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

cillamuffins skrev:
börja enkelt med t ex fritt följ och klicka vid rätt position (på väg om den inte kan sedan innan). de lär sig fort att se klick som "nu var jag duktig". det svåra är inte att lära hunden, det är att lära sig själv.

Tack för tipset! :idea:

Jag kan skippa lock och lådor, alltså?
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

det är mest för att du ska lära dig själv att klicka rätt, men känner du att du har den rätta timingen att shapa in en annan grej så visst! :)
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

cillamuffins skrev:
det är mest för att du ska lära dig själv att klicka rätt, men känner du att du har den rätta timingen att shapa in en annan grej så visst! :)

Jaha!!!! :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:

Nu gick det upp ett ljus! Jag behöver nog bli klickad själv för jag förstod aldrig att det handlade om att man skall lära sig att klicka i rätt ögonblick. Jag uppfattade som om det var någon slags obskyr form av aktivering att ha hunden krafsandes på lådor osv...

Tack cillamuffins! Du är min hjälte i natt! :bow:

/priffe som skall sova lugnt :)
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

haha, nej nu har jag det bara som cirkuskonster! önska mig lycka till för i morgon ska jag klicka in bärande av apport...
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Fast nu tycker jag du gör det lite krångligt för dig :D
Jag ser att Cilla svarat men jag svarar ändå.
Bara för hunden får lära sig att tex sätta en tass på en låda, så säger ju inte det att den sen letar efter lådor. Visst, ser den en låda i närheten så kanske den testar om det är det du vill. Men är ju meningen att hunden själv ska tänka ut vad du vill, därav kommer den testa sig fram.
Så inte förstör du tex rutan bara för du provat med låda. Då skulle man ju kunna säga att har du tränat in apporering med klicker så skulle den leta efter en apport när du ska lära in rutan. Och så blir det ju inte :)
Jag tycker det måste vara bra att först träna på lite annorlunda saker, tex en tass i lådan. Just för man ska veta att hunden till 100% ska veta vad det handlar om.
Börja träna tex appotering direkt efter inklickning tror inte jag är så bra. För även om man klickat in hunden, så måste den ändå börja lära sig att tänka själv, och det lär bli fel i början. Kanske mest från föraren, för det är så lätt att missa ett klick, och godis som fastnar i handen mm :D
Så hellre göre några fel vid tex en låda, än göra fel vid "riktig" träning om man sen vill tävla mm.

Grana som är nybörjare på det här, och bara provat med låda på sina hundar. Men kanske det blir mer på den lila nya som ligger vid mina fötter :love:
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Även klickerträning kan skilja sig på olika tränare. Jag fick tex lära mig att man inte ska belöna med godis i handen.

Sen med att det blir "rörigt" för hunden, klicker är ju en inlärningsmetod. Jag har gjort så här....

Väntar in min hund (under viss vägledning, lockar m godisen) tills han sitter jämte mig med ögonkontakt, klicker och kastar godisen en bit framför honom. Han går och hämtar godisen och förstår så småningom att det är rätt att sitta hos mig med ögonkontakt.

Eftersom förlänger jag ögonkontakten innan jag klickar. Närv detta funkar och han har en bra ögon kontakt döper jag det här momentet till FOT.

Jag lär in ett moment i taget....har haft en jättebra privat instruktör. Nu har jag det mest för att lära in skojiga grejer tex öppna dörrar och ta upp nyclar som jag har tappat mm.

Därimot så blir han mycket stressad när vi tränar i grupp på klubben och då funkar inte klickern alls, då är det bara bollen som gäller :)

Det är alltid kul att utbyta träningsmetoder, är så lätt att fastna i det vanliga man gör varje dag...
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

jaha och var är BILDERNA som jag vill se??? eller hade du tänkt att behålla hela härligheten för dig själv? ;)

(ska kanske nämna att hunden som jag ska lära apportering redan kan hela ettan men börjar tycka det inte är någon utmaning längre. så jag får börja lära in tvåans moment, annars blir han uttråkad).
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Jag tänkte inte på dig när jag tog apport som ex. Och jag vet att du kan det här och tränat det mycket :)

Bild på den lilla? Nja, ska tänka på det :D Räcker det inte med grisarna på min användarbild :banana:

Hera: Ja, alla har sina olika sätt att träna, men i grunden är det nog ganska så lika. Hon jag gick kurs för tyckte också det bästa var att inte ge godis i handen, förutom vid inklickningen då. Då gjorde hon det. Alla sätt är bra, utom de dåliga :)
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

ja jag ger inte ens godis längre... men ska nog göra det vid apporteringen för att få det luuugnt.

jag misstänkte att du inte tänkte på mig, men andra som läste kanske uppfattade det så så jag ville bara vara extra tydlig.

nog för att griskultingar är det absolut sötaste som finns, men jag vill ändå se valpbilder... SNÄÄÄÄÄLLA!
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

En kompis till mig lärde sin häst hämta koner som hon kastade iväg... (apport) =)
Han var jätteduktig och lärde sig ganska snabbt med..
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

jaha, vad bra att du sätter mig på plats, Grana! :D

Visst behöver jag öva först! Det var väl den rationella Priffe som slog över här och tänkte: "varför inte lära in nyttiga grejer på en gång?"

Men det är verkligen bra att träna på småsaker först, så att man kollar så att det inte går fel. :)

Vad tror du om att jag lär Happy att rulla en boll med nosen? (det blir ju lite "target") Stänga dörrar var bra också! :)

Återkommer när vi kommit igång lite mer!
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

läs tidningen Canis!

I detta numret ute nu hade det precis den här frågan uppe,och tro mig,det går tat fjärdirigera på absolut ingenting med clicker...

Jag använder dte på min veka hund som förstärkning,jag använder det på folk som förtärkning(läs karen Pryors bok"Dont shoot teh Dog",och tja,metodne är mycket användbar

och ffa,vare sig man gillar det eller ej så gäller det att ha -många-olika teknieker i bagaget är man tränar folk,hundar o hästar osv,för man kommer alltdi till den individen där man river sitt hår...

själv tycker jag inet omdet där med nrä godiset blir lyte för mycket och lydnaden lite för lite(har sett en det horribla exemple på klicketrtränade tjänstehundar med aggressivitet... uscha..)

jag använder mcyket avdet med hästarna,menorkar inet dra runt på klickern,någon måtta får det vara..där blandar jag med exakt styrning,vilket är viktigt nä dte gäller tunga hundar o hästar;)

man vil inet gärna ha dem i knäet:)

Jag kan rekommender aCanis för alla som är intreserade av träning i allmänhet

Thina
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp