Klicker eller inte...

Kalaspinglan

Trådstartare
Hej gott folk!

Hjälp mig nu, och försök att vara så opartiska som möjligt. Vad är bra och dåligt med klicker.

Jag har förstått att alla som använder klicker i sin träning tycker att det är superdupermegabra! Hur gör man när man tävlar, där är ju inte klicker tillåtet? Kan man använda sig av både klickern och rösten?

Så, ska jag använda mig av klicker i träningen, eller ska jag låta bli?!

:confused:

Pinglan
 
Sv: Klicker eller inte...

Det finns många här på forumet som kan klicker mycket bättre än jag. Men klickern används, vad jag har förstått, bara vid inlärning.

När hunden kan det du begär av den, så skall inte klickern användas - eller har jag fel?

Rätta mig nu, alla ni som kan det här... :crazy:
 
Sv: Klicker eller inte...

Använder mig av klicker ibland i vissa inlärningar.

Man använder klickern när man lär in moment/trick. När du klickar din hund ska du självklart även berömma hunden med rösten.

När hunden är inklickad: Du väntar in rätt beteende hos hunden, klickar det, och sedan belönar hunden med röst och godis.

Klickern talar bara om när hunden utför det exakt rätta beteendet, om du klickat i rätt tiondelssekund vill säga.


Lär dig först hur du klickar en hund. Det gäller att ha rätt timing för att belöna det rätta beteendet. Klickar man i fel ögonblick kan man förstöra och få börja om.

Men det är många gånger en stor hjälp att använda sig av klicker i vissa träningsmoment. Börja med små "onödiga" tricks så att du får in känslan för klickandet innan du går in på lite mer viktiga bitar så som apport, fot eller liknande.

Själv använder jag mest klicker när jag lär in tricks och konster med hundarna. Har även använt det på en av hundarna i apporteringen.
Den andra hunden finslipade jag sättandet med.

Många anser att de går lika bra utan, det finns många i eliten som aldrig klickat sina hundar. Och självklart fungerar det. Men i vissa moment kan man lära in det snabbare med klicker. Allt beror självklart på dig och hunden som ekipage och individer.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klicker eller inte...

Du har rätt :D Men du kan fortsätta att klicka hunden även om den kan, man kan alltid förbättra!! (Om vi nu pratar tävlingslydnad typ...) Men en hund med stor motivation för att göra moment för sin matte väljer ofta bort andra saker i vardagen trots att de eg. inte är lydiga.

Min yngre hund skulle gärna gå fram till alla hundar vi möter och jag kan inte förbjuda henne att göra det, för det har jag för dålig lydnad för. Däremot så kan jag erbjuda henne fot och då väljer hon själv bort andra hundar och tittar inte ens på de... Det hade väl inte så mycket med klicker att göra, men det är alltid smart att träna med mycket motivation, och det gör man ofta med klicker! :)
 
Sv: Klicker eller inte...

Precis som de andra har skrivit så används klickern i inlärnings- och motivationshöjande syfte. Och visst använder man både röst och klicker - men man kan få det så otroligt mycket mer exakt med klickern.

Dock ska man inte förfalla till ett mekaniskt klickande i sin träning, när hunden vet vad man vill klickar man bara ibland, just för att höja motivationen och glädjen.

Själv tycker jag att klickern är jättebra, jag har använt denna metod in några månader och använder den för att få upp snabbhet och exakthethet i de kommandon han redan kan, sedan använder vi den för att träna in lite tricks och sånt.

Innan man börjar, så är det viktigt att 'klicka in' hunden, och att träna upp sin egen timing.
 
Sv: Klicker eller inte...

Förut kunde jag inte gå förbi andra hundar med Selma utan att hon drog mycket i kopplet. Hon gick fint tills man var nära den andra hunden, och när hon väl hade börjat dra hörde hon ingenting, verkade som att det enda hon hade i huvudet var att komma fram till den andra hunden.
Sen när jag hade skaffat klickern provade jag att använda den medan hon fortfarande gick fint, fast precis innan hon tänkte börja dra. Då har klicket gjort att hon avbrutit sitt intresse för den andra hunden och kommit tillbaka till min sida för att få godis.
Har inte testat det mer än ett par gånger men jag tycker hon har varit mycket duktigare. :)

När vi har tränat på att "gå fint" (ungefär som fot) har jag också använt klickern och hon har blivit mycket duktigare, mycket mer motiverad. :) Och framför allt så märks det att hon tycker det är kul.
 
Sv: Klicker eller inte...

Jag har ju kontaktat en privattränare (istället för valpkurs) och hon tyckte absolut vi skulle anamma det här med klicker på vår bebis.. Jag är fortfarande lite fundersam.. men jag får väl ge det ett försök, jag antar att det inte skadar.. :-)

Pinglan
 
Sv: Klicker eller inte...

Jag har börjat klicka in min valp nu, han är riktigt snabbtänkt så han börjar redan förstå klicket :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Hundträning Jag jobbar i butik, och när pandemin var som värst och innan vaccin fanns, så skaffade jag mig en targetstick för att ha ute i butiken...
Svar
5
· Visningar
1 029
Senast: Heddiz
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 598
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp