Klicker....igen

Kilauea

Trådstartare
Vet att det finns andra trådar om klicker-träning....
Men jag har bara en enkel fråga till er som har en klicker till hjälp.
Hur lång tid tog det innan hunden förstod att klicket var positivt och hur gick ni tillväga??

(Håller på med min valp, ger kommando och samtidigt som hon gör rätt får hon godis och ett "klick".)
 
Sv: Klicker....igen

Det tog ett träningstillfäller för båda hundarna att förstå vad klicket innebar. Men då var de båda vuxna.

Jag satt på golvet och hade godis i handen och klicker i den andra. Gav godisen och samtidigt som godisen kom i munnen så klickade jag. Detta upprepade jag 10 grr, sedan kort paus och sedan ytterligare 10 ggr med godismatning, kort paus och så en sista gång med godismatning.

Ett tips är att inte lägga in kommando förrän Du fått fram beteendet Du vill ha. När beteendet finns så kan du "namndöpa" det.
 
Sv: Klicker....igen

mina fattade ganska bra på 5 min och efter andra träningstillfället var de i princip helt inklickade.
 
Sv: Klicker....igen

Man måste skilja på "inklickning" och inlärning av kommandon. När man klickar in hunden använder man inget kommando, utan precis som dom andra säger, ger godis i direkt anslutning till klicket. När man märker att hunden vid klicket direkt vänder sig mot en och förväntar sig godiset, kan man gå vidare. Men även då väntar man med att lägga in kommandon tills hunden vet exakt vad den ska göra.
 
Sv: Klicker....igen

Jag hade kanske 7 små godisbitar och en valp på... 10-12 veckor. Minns inte för det var så länge sedan. Innan de godisbitarna var slut så sökte hon själv position "fot" för att få klick och godis. Det var jättehäftigt! Hon testade verkligen position fram-bak vid min sida för att få ett klick och en godis :) Jag hade inget ord utan visade först bara med en godis vilken position jag ville ha henne i - KLICK. Sen sökte hon det själv utan att jag visade med handen. :bump:
 
Sv: Klicker....igen

Jag använder bara de kommandon hon kan, inga nya! Sen samtidigt som jag ger beröm och godis får hon klicket (när godiset precis hamnar i munnen).
 
Sv: Klicker....igen

börja med att klicka in såhär. stoppa in godis i munnen och klicka när den har godiset i munnen. sedan klickar du innan godiset är i munnen, men när det är på väg in. efter det klickar du och ger godiset. till sist klickar du och förväntar sig hunden godis är den inklickad. annars gör du om hela proceduren.

när du ska använda klickern som beröm klickar du i det ögonblick hunden gör rätt (alltså när du normalt skulle sagt "bra") och då får hunden komma till dig och hämta godisen eller så kastar den till den. när du ska lära in nya saker ska du alltså klicka när hunden gör rätt och inte efteråt när den får godis. tänk också på att för snabbast möjliga resultat så klickar du när hunden ÄR PÅ VÄG att göra rätt och inte när den HAR gjort rätt och sedan ökar du stegvis kraven så att den får ett klick när den GÖR rätt. krångligt? kanske någon annan är bättre på att förklara...

kommando (ord/tecken) kan du sedan lära in genom att ge det när hunden gör det inlärda momentet.
 
Sv: Klicker....igen

Jag gjorde så här, klickade gav godis direkt efter ca 10 gånger sedan satte jag mig som ett "T" dvs med armarna utåtsträckta med godis i ena handen och klickern i andra. Givetvis satt vovsingen och kollade på godisarna men så fort han kollade på mig "klick" och godis, upprepade några gånger. OBS använd mjuka till det. Blir annars lätt tort i halsen! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 088
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 668
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp