Bukefalos 28 år!

klickerträning

Sv: klickerträning

Nicenice .. Men andvänder ni samma ord hela tiden när ni klickar ?
Eller andvänder ni olika vid olika tillfällen . tex. "back" när ni vill att hästen ska backa och " goodie" när hästen lyfter hoven ? För annars är det väl ganska svårt för hästen att veta exakt vad den ska göra, eftersom det finns så mkt som man kan göra :P

Också när ni rider ? Har ni med en massa morötter i fickan, klickar så fort hästen gör något man vill, måste böja sej fram och ge hästen en morotsbit :o ? joooobbbiiigt :d
 
Sv: klickerträning

Eller andvänder ni olika vid olika tillfällen . tex. "back" när ni vill att hästen ska backa och " goodie" när hästen lyfter hoven ? För annars är det väl ganska svårt för hästen att veta exakt vad den ska göra, eftersom det finns så mkt som man kan göra :P

Först måste man befästa beteendet, SEN lägger man till kommandot, som inte behöver vara ett ord, kan lika gärna vara en handrörelse eller tygel/skänkelhjälp. OBS! Klickern används som hjälp vid inlärning, INTE sedan när hästen kan vad man velat lära in.

EX. Lära in "vifta med frambenen"

1. Jag petade på framknäet tills hästen gjorde minsta lilla ansats till att lyfta, då klickade jag. Jag fortsatte så: lyfta-klicka tills hästen fattat det ordentligt:idea: , d.v.s. lyfte varje gång jag petade på knäet.

2. Jag klickade bara de gånger han lyfte lite högre, d.v.s. valde ut det beteende jag ville ha, tills han stadigt lyfte så högt jag ville varje gång jag petade.

3. NU, då beteendet är befäst, lägger jag till ett kommando, d.v.s. när han precis ska till att lyfta, sa jag "tass". Efter tag lyfte han bara på "tass", och då klickar jag igen, upprepa flera gånger tills det är ordentligt befäst.

4. Nu används inte klickern mera, hästen kan kommandot som vilken hjälp som helst. Man kan ta fram klickern igen om man vill vidareutveckla eller finslipa, men bara för själva viftandet använder jag den inte mera.

En rolig grej som hände medan jag tränade var att hästen själv hittade på ett nytt kommando för viftandet.... När jag tränade, och av någon anledning skulle flytta han åt sidan, och petade med spöet på baken och smackade, flög frambenet upp. Jag stod som ett frågetecken :eek: först, men sen provade jag igen; pet på baken, smacka - frambenet upp igen:idea: ! Och på det kommandot har han gått sedan dess, skillnaden är att nu har det förfinats till att bara peka på baken. Jag inbillar mig också att det ska gå lättare att lära in från ryggen sen, då man petar med spöet på baken.

Hoppas detta var till någon hjälp!
 
Sv: klickerträning

Andrea_med_A skrev:
Nicenice .. Men andvänder ni samma ord hela tiden när ni klickar ?
Eller andvänder ni olika vid olika tillfällen . tex. "back" när ni vill att hästen ska backa och " goodie" när hästen lyfter hoven ? För annars är det väl ganska svårt för hästen att veta exakt vad den ska göra, eftersom det finns så mkt som man kan göra :P

Också när ni rider ? Har ni med en massa morötter i fickan, klickar så fort hästen gör något man vill, måste böja sej fram och ge hästen en morotsbit :o ? joooobbbiiigt :d

Klicket är INTE ett kommando. det används som BELÖNING EFTER utförd uppgift.
Dvs har du en given signal för "backa", säger/gör du den, när hästen sen backar, då klickar du! samma ord varje gång eftersom klicket inte alls påverkas av vilken rörelse hästen gör, den markerar bara att hästen är på rätt väg.

Godiset kan komma med fördröjning, det gör inget så länge hästen har fattat vad klicket betyder. Däremot får man aldrig klicka två gånger utan att ge godis emellan!
Det är heller inte starkare att upprepa ordet flera gånger- vill du ge en extra belönig för väldigt bra utförd uppgift- ge speciellt godis- tex mintkaramell!
 
Sv: klickerträning

Förstod inte helt .. Samma ord till ALLT ? eller oliak ord till olika saker ?:o

Tröhhhhhhgg :eek: :d :D ?
 
Sv: klickerträning

Du använder olika ord för olika saker, så säger du buga så bugar han (om det är det ordet du vill använda, man kan ju hitta på andra ord oxå, bara du använder samma ord till en och samma övning.)Tex Hälsa= höger fram hov lyfts. Om du lär honom gapa så kan du ju ha ordet trött, då kan man ju sätta in ordet i en mening, tex är du TRÖTT? när han hör ordet trött så gapar han!! Men det viktiga är att använda ett och samma ord till en övning, och inte rusa fram med olika trix och kommandon, då blir det lätt rörigt och han vet inte vad det är du vill. Och att han ska ha förstått uppgiften innan du lägger till ett ord.
 
Sv: klickerträning

taack så mkt allihop :D nu är det dags för mej att sätta igång med klickerträning då :)
 
Sv: klickerträning

Jag undrar vad ni använder för sorts godis till hästen?

När jag började klicka hundarna tog det ett litet tag för dem att förstå att de skulle testa olika beteenden på mig, istället för att jag visade dem först. Men när de väl snappade och började tänka själva, ramlade tioöringen ner ordentligt!

Jag har också märkt att för mig är det viktigt att jag har inlärningskedjan klar för mig själv innan jag börjar lära hunden momentet, så att jag kan klicka i rätt ögonblick. När jag jobbar med apportering till exempel, så räckte det i början att hunden slängde en blick på föremålet. Nästa steg var att nosa på det, osv. När jag väl hade tänkt ut de olika stegen i inlärningen var det mycket lättare!
 
Sv: klickerträning

Har börjat klicka med min pålle. Var helt omöjlig att tränsa och sadla utan att vara fastbunden. La bak öronen, tog undan huvudet, sparkade. Första dagen med klick tog det ca. 1 h att både tränsa och sadla! Då lös i boxen. Nästa dag tog det lite kortare..efter ca. 3 dagar hoppade han frivilligt i tränset med glad min:) så man kan ju säga att det funkar bra! enda som han blir frustrerad av är att han alltid testar att nosa på fickan och tigga. Men det blir bättre och bättre för var dag då han fattar att det inte löns. Nosar han och ska rota i fickan, backar jag undan. Sen får han beröm - klick - då han inte nosar på fickan.
 
Sv: klickerträning

jag använder allt från havre(ca en tesked per klick), morotstärningar, mintkarameller, elelr delar av dagens kraftfodergiva:)
 
Sv: klickerträning

Har börjat clickerträna mina hästar och det tycker det är jättekul och de fattar så otroligt fort... känns som en ny värld....
 
långt & svamligt

Jag började, men blev lite osäker ett tag och gjorde uppehåll.

Det var jättekul, och hästen gillade det skarpt. Har Kurlands bok/häfte -rekommenderas!

Jag har lite frågor till er mer vana (tänkte ta upp klickerträningen igen)

Jag vet inte om jag var för otajmad eller om min häst inte förstod klicket. Putta på konövningen gjorde vi i 4-5 dagar (nå, inte i sträck då!) och han verkade förstå, och hajade verkligen till "wow, det funkar". Kunde ha konen i handen eller flera meter bort.

Sen skulle jag lära in ett kommando, och klickade bara när jag sagt "ta den". Poletten trillade aldrig helt ner tror jag.

Sen skulle han hålla i konen/bita/försöka bita. Det blev för svårt. Kanske för att vi inte rett ut kommando-putt-klick? Jag sa inget kommando, ställde bara fram konen. Blir ju lite tokigt, när jag innan försökt lära in att inget kommando -inget klick. Han läppjade och klickades, men ledsnade ändå ganska snart (och den första konövningen, inklickandet, verkade han "aldrig" tröttna på) - troligen för svårt.

Min tanke var att kunna använda "ta den" som ett kommando för targetövningar. Ledträning, gå över saker osv. Och att utan kommando "shapa" fram apport så småningom.

Dessutom använde jag klicket vid den vanliga träningen, och det fungerade bra. Han lystrar verkligen till och förväntar sig smaskens.

Totalt höll jag på i cirka två veckor, sen blev jag osäker pga ovanstående och följande frågor.

Hur gör ni när ni lär in saker mha shaping? Jag förstår att man bara kan göra en "grej" per gång/dag. Men kan jag tex träna apport en dag, och nästa dag "shapa" till exempel stå stilla eller vända bort huvudet.

Är det dumt att kommandoträna ett trick som man senare vill bygga vidare på? Som ovan då, med konen exempelvis.

Min häst dubbelputtade då och då på konen. Trots att han innan tydligt verkade hajja kopplingen putt-klick-godis. Är det bara ett lite kreativt sätt att försöka få mer godis, eller hade han ändå inte förstått?

Dessutom är han hemskt otålig mellan klicket och godiset. Ibland orkar han knappt vänta utan puttar på konen igen "skynda dig då", eller börjar försöka "hjälpa till" i fickorna. Tips? Han blir inte nafsig, bara otålig. "Morotsbackövningen" från häftet kanske? Jag vill inte att han ska krumbukta sig, bara lugnt vänta på att få godiset. Det tog sällan mer än 3-4 sekunder innan han fick.

Dessutom undrar jag om ni på nåt vis skiljer ut "shapingträningen" för hästen? Jag vill ju inte att hästen ständigt ska pröva nya saker (ser framför mig pirutter både här och var) Eller ber ni på nåt vis hästen att NU, nu kan du pröva dig fram!

Jag ska börja igen, men måste ha lite mer kött på benen innan och jag uppskattar verkligen lite input från er som hållit på!
 
Sv: klickerträning

Först vill jag säga att hästar inte tigger mer än hundar, tvärt om.

Jag klickertränade min häst för några år sen. Det gav fantastiskt resultat redan första dagen. Jag såg en instruktionsfilm med lamor och klickade in så som de gjorde. Hästen får, precis som hundar, godis vid klick. Morotsbitar gav jag i regel, ibland äpple, ibland hästgodis. Men främst morötter för det kan de äta hur mycket som helst av. ;)

Jag slutade då jag kom längre i min hantering och kände att jag inte behövde den längre. Vi hade en kommukikation som inte krävde något mellanmedel. Har nyligen köpt en ny dock för att prova igen om han minns något. Det är väldigt bra att träna hästen på det sättet efter som att det ger en perfekt stimulans och ger hästen en möjlighet att använda sin idérikedom. Självförtroendet växer och de utvecklas lättare även i ridningen sen.
 
Sv: klickerträning

OBS! Klickern används som hjälp vid inlärning, INTE sedan när hästen kan vad man velat lära in.

Nu förstår inte jag. Så först lär man hästen att rätt följs av klick och klick följs av godis. Men sedan när man tar bort "belöningen" (alltså klick följt av godis), blir inte hästen frustrerad då? :confused:

Sedan undrar jag hur man klickertränar till häst, den frågan var uppe men fick aldrig riktigt svar. Böjer man sig fram då i tid och otid och ger godis? Eller räcker det med klick? Återigen, blir int ehästen sur/förvirrad och vill ha godis när den bara får klick och inget godis?

Eller så är det bara min pålle som är en godisgris, han hade definitivt blivit sur :D
Vor esnällt om någon ville förklara ;)
 
Sv: klickerträning

Instruktörer i Klicker..var finns det en i dalarna, Hedemora? Vet ni nån så PMa! Tack o bock! :)
 
Sv: klickerträning

Efter klicket måste det komma en godis el motsvarande annars fungerar inte klickern nån längre tid!

KLick = alltid godis ;)
extra bra utförd uppgift = extra mycke belöning el. avslut
 
Sv: klickerträning

Nu förstår inte jag. Så först lär man hästen att rätt följs av klick och klick följs av godis. Men sedan när man tar bort "belöningen" (alltså klick följt av godis), blir inte hästen frustrerad då?

Nej, då blir ju det ju som vilken hjälp som helst. Tänk t.ex. när man lär en häst göra halt när man leder: i början berömmer man massor när den stannar när man vill, men efter ett tag fattar hästen och gör det utan belöning. Likadant här. Du kan ju berömma ändå, men med rösten, klia el.dyl.


Sedan undrar jag hur man klickertränar till häst, den frågan var uppe men fick aldrig riktigt svar. Böjer man sig fram då i tid och otid och ger godis? Eller räcker det med klick? Återigen, blir int ehästen sur/förvirrad och vill ha godis när den bara får klick och inget godis?

Du ger ju inte godis i "tid och otid", utan bara när du klickat. Hästen ska ALLTID ha belöning efter klicket, behöver dock inte vara godis, men det är oftast effektivast.
 
Sv: klickerträning

Hur gör ni när ni lär in saker mha shaping? Jag förstår att man bara kan göra en "grej" per gång/dag. Men kan jag tex träna apport en dag, och nästa dag "shapa" till exempel stå stilla eller vända bort huvudet.

Man kan visst träna olika saker under samma dag, ha minst en 1/2-timmes paus emellan bara! Avsluta den första träningen ordentligt, låt hästen vara, och kom tillbaka och börja på en ny grej.


Dessutom är han hemskt otålig mellan klicket och godiset. Ibland orkar han knappt vänta utan puttar på konen igen "skynda dig då", eller börjar försöka "hjälpa till" i fickorna. Tips? Han blir inte nafsig, bara otålig. "Morotsbackövningen" från häftet kanske? Jag vill inte att han ska krumbukta sig, bara lugnt vänta på att få godiset. Det tog sällan mer än 3-4 sekunder innan han fick.

För att lösa detta skulle jag helt enkelt vänta tills han stod lugnt innan jag ger godiset. Hästen tycks ju förstå kopplingen klick-godis, då är det inte så svårt att förstå klick-stå lugnt-godis heller.

Med mina egna har jag tränat att: står jag stilla utan att ge kommando för någonting, ska också de stå lugnt och stilla.
 
Sv: klickerträning

Jag har tränat litegrann, jag visslar på honom i hagen och belönar det med klick. Jag har oxå lärt honom att backa på mitt kommando "back". Sen tog min fantasi slut så om trådskaparen inte misstycker så kan ni gärna få skriva lite förslag på vad man kan lära dom..och hur ni har gått tillväga.;)

MVH Frida

Här fanns ju lite träningstips... http://www.trick-training.nu/
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Valle
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 364
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 170
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 460
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp