Bukefalos 28 år!

Klimakteriet?

Mia_R

Trådstartare
Hur vet man när man hamnar i det och när? Jag har hormonspiral och därmed ingen mens, huvudargumentet till att jag har spiral är för att slippa skiten då jag blöder som syndafallet och jag får ont. :crazy: Med spiral är det ingen mens och bara glada miner. :D Jag har aldrig haft problem med PMS, bara väldigt rikliga blödningar och smärta i samband med mens.

Menskopp har varit en välsignelse när jag testat att vara hormonspiralfri då jag tidigare blödde igenom både tampong och binda i kombination när jag red utan hormonspiral, det räckte med ett par timmar innan jag tvingades byta och med kopp höll det max fyra timmar i början innan det rann över. Kopparspiral ska vi inte ens snacka om. :down: Förvånande nog har jag alltid haft väldigt bra blodvärden trots en mycket riklig menstruation. :up:

Det jag funderar över är dock hur vet jag när jag hamnat i klimakteriet när jag har hormonspiral? Jag har ju aldrig haft några problem med humöret pga hormoner, jag har ingen mens med spiral och "vi" har både varit tidiga med att få mens och att gå sent in i menopaus. Jag fick mens på min 12-årsdag, jippi och grattis till mig. :meh:

Kan jag bara köra på så länge spiralen räcker och sen skita i att ta ut den? Jag vill ju inte ta ut den och få mens igen, så är det ok att låta den sitta kvar tills jag dör, när det nu blir? :confused: :grin:
 
Första tecknet för mig var att mensen började skena. Det lär ju du inte märka av.

Andra tecknet var nog sömnstörningar. Sedan kunde jag få lite finnar vilket jag inte ens hade som tonåring. Torra slemhinnor i underlivet kom nog också rätt tidigt.
 
Det jag funderar över är dock hur vet jag när jag hamnat i klimakteriet när jag har hormonspiral?
Det kanske du inte kommer att veta.
Jag märkte det bara på att mensen blev glesare och glesare samt lindrigare för att till slut upphöra totalt.
Jag har fortfarande någon typ av PMS, utan M då, flera år senare samt periodiskt ökad lust.
 
I mitt fall så fick jag oregelbundna blödningar, de glesades ut för att sedan upphöra. Egentligen pågår klimakteriet under en rätt lång tid och infaller oftast mellan 40-50 år. När sedan mensen upphör då är man i "menopaus" - alltså inte i klimakteriet längre. Dock säger man att man hamnat i klimakteriet när mensen upphör.

I samband med att mensen upphörde så drabbades jag av sömnstörningar, dessutom kunde jag börja grina för absolut ingenting - eller allting. Märker att jag har lite torrare slemhinnor, men ingen större fara ännu. Kan fortfarande använder linser etc. Jag har inte haft några värmevallningar, men har väninnor som har grymt mycket vallningar.

Det tog typ 1 år innan jag fattade att jag kommit in i ett nytt stadium i mitt liv :D

/Lizzie
 
Hur vet man när man hamnar i det och när? Jag har hormonspiral och därmed ingen mens, huvudargumentet till att jag har spiral är för att slippa skiten då jag blöder som syndafallet och jag får ont. :crazy: Med spiral är det ingen mens och bara glada miner. :D Jag har aldrig haft problem med PMS, bara väldigt rikliga blödningar och smärta i samband med mens.

Menskopp har varit en välsignelse när jag testat att vara hormonspiralfri då jag tidigare blödde igenom både tampong och binda i kombination när jag red utan hormonspiral, det räckte med ett par timmar innan jag tvingades byta och med kopp höll det max fyra timmar i början innan det rann över. Kopparspiral ska vi inte ens snacka om. :down: Förvånande nog har jag alltid haft väldigt bra blodvärden trots en mycket riklig menstruation. :up:

Det jag funderar över är dock hur vet jag när jag hamnat i klimakteriet när jag har hormonspiral? Jag har ju aldrig haft några problem med humöret pga hormoner, jag har ingen mens med spiral och "vi" har både varit tidiga med att få mens och att gå sent in i menopaus. Jag fick mens på min 12-årsdag, jippi och grattis till mig. :meh:

Kan jag bara köra på så länge spiralen räcker och sen skita i att ta ut den? Jag vill ju inte ta ut den och få mens igen, så är det ok att låta den sitta kvar tills jag dör, när det nu blir? :confused: :grin:


Det verkar tokigt att ha i spiralen kvar om det inte behövs, och definitivt inte tills du dör. Och om du är i klimakteriet eller inte tror jag du inte kan veta förrän hormonspiralen är borta. Det var det svaret jag fick precis nu när jag själv tog ut min sista hormonspiral. Det visar sig, sa gynekologen. Jag hade hormonspiral av samma anledning som du, rikliga blödningar, samt graviditetsskydd. Nu har min hormonspiral varit ute i en månad och allt är precis som det var innan. Ingen mens, än, och inga andra känningar. Han kollade äggstockarna noga och de var normalstora, men det fanns inga äggblåsor. Så det är relativt säkert att jag inte kan bli gravid. Hu, hemska tanke att bli på smällen vid 51. Jag har superlätt att bli gravid, eller hade när jag var i fertil ålder.

Jag är verkligen ingen expert på klimakteriet, har inga besvär så jag är dåligt påläst, men om du är i den åldern då det närmar sig rekommenderar jag ett besök hos gynekolog och ta ut hormonspiralen och få en undersökning. Är det så att du inte blöder sedan, toppen. Fortsätter du ha mens är det väl bara att sätta in en ny, tänker jag?
 
Det verkar tokigt att ha i spiralen kvar om det inte behövs, och definitivt inte tills du dör. Och om du är i klimakteriet eller inte tror jag du inte kan veta förrän hormonspiralen är borta. Det var det svaret jag fick precis nu när jag själv tog ut min sista hormonspiral. Det visar sig, sa gynekologen. Jag hade hormonspiral av samma anledning som du, rikliga blödningar, samt graviditetsskydd. Nu har min hormonspiral varit ute i en månad och allt är precis som det var innan. Ingen mens, än, och inga andra känningar. Han kollade äggstockarna noga och de var normalstora, men det fanns inga äggblåsor. Så det är relativt säkert att jag inte kan bli gravid. Hu, hemska tanke att bli på smällen vid 51. Jag har superlätt att bli gravid, eller hade när jag var i fertil ålder.

Jag är verkligen ingen expert på klimakteriet, har inga besvär så jag är dåligt påläst, men om du är i den åldern då det närmar sig rekommenderar jag ett besök hos gynekolog och ta ut hormonspiralen och få en undersökning. Är det så att du inte blöder sedan, toppen. Fortsätter du ha mens är det väl bara att sätta in en ny, tänker jag?
Fast jag vill ju slippa skiten helt om jag kan, jag vill ju inte ta ut den och se om något händer, tar jag ut den vill jag sätta in en ny. :) Kan det påverka negativt om jag låter den sitta kvar alternativt byter mot en "färsk"? Sömnstörningar har jag levt med hela livet så det lär jag inte märka någon skillnad på, pilsk blir jag oavsett beroende på objektet. :angel:

Jag har hatat mensen sedan den dag jag fick den. Det är meckigt, kladdigt, opraktiskt, tidigare dyrt innan menskoppen och jävligt osexigt. :yuck: Man borde enbart ha mens och bröst när det är dags för reproduktion, vi andra skulle slippa det helt. Dyrt jävla påfund! :rage: :banghead:
 
Sömnstörningar typiska för klimakteriet tror jag är att man vaknar cirka fyra och kan inte somna om. Men det kanske så dina sömnproblem sett ut tidigare också.
 
Sömnstörningar typiska för klimakteriet tror jag är att man vaknar cirka fyra och kan inte somna om. Men det kanske så dina sömnproblem sett ut tidigare också.
Jag har snarare vaknat kl 04 sedan jag var liten. Hela min uppväxt har bestått av en mamma som väst att klockan är bara 4 och jag ska sova! :laugh: Gissa att hon hade ett elände när jag född på hösten i Norrbotten sov middag på våren när andra gick till jobbet. :angel: Jag är fortfarande ljuskänslig och sover bäst med 4 grader i sovrummet, kolsvart och tyst. ;) Mitt sovrumsfönster har varit öppet nästan hela vinter. :banana:
 
Jag har snarare vaknat kl 04 sedan jag var liten. Hela min uppväxt har bestått av en mamma som väst att klockan är bara 4 och jag ska sova! :laugh: Gissa att hon hade ett elände när jag född på hösten i Norrbotten sov middag på våren när andra gick till jobbet. :angel: Jag är fortfarande ljuskänslig och sover bäst med 4 grader i sovrummet, kolsvart och tyst. ;) Mitt sovrumsfönster har varit öppet nästan hela vinter. :banana:
Slutsats: du har varit i klimakteriet sedan du var barn. ;)
 
Jag är grym på att smyga, både under mammas radar, nerför knarriga trappor då jag mest klängde på väggen, eftersökspoliser med hund, vaddå jag försvunnen? Jag visst ju var jag var hela tiden. :cautious: Gömma mig på insparker, sitta uppe ett par timmar innan morföräldrar med mjölkdjur vaknade osv.

Fullt normalt och livligt klimakteriebarn. :laugh:
 
Fast jag vill ju slippa skiten helt om jag kan, jag vill ju inte ta ut den och se om något händer, tar jag ut den vill jag sätta in en ny. :) Kan det påverka negativt om jag låter den sitta kvar alternativt byter mot en "färsk"? Sömnstörningar har jag levt med hela livet så det lär jag inte märka någon skillnad på, pilsk blir jag oavsett beroende på objektet. :angel:

Jag har hatat mensen sedan den dag jag fick den. Det är meckigt, kladdigt, opraktiskt, tidigare dyrt innan menskoppen och jävligt osexigt. :yuck: Man borde enbart ha mens och bröst när det är dags för reproduktion, vi andra skulle slippa det helt. Dyrt jävla påfund! :rage: :banghead:

Någon gång ska du väl ta ut den för sista gången? Om det är nu eller inte vet inte jag. Kan du inte prova ta ut den om du tänker att du närmar dig eller är i åldern då mensen upphör? Du kanske slipper mensen, och är det utan hormonspiral är det väl bra? På frågan om du kan låta den sitta kvar eller ska ta en ny vet jag inte. Fem år ska de väl skydda mot graviditet. Har du ingen mens och det gått längre än fem år, ja då beror det väl på spiralen eller att mensen upphört.

Ska du inte ta ett snack med din gynekolog?
 
Det är faktiskt inte förrän jag fick syskonbarn som jag förstod vilket helvet mamma måste haft med mig. En skitunge som klättrade som en apa i de största trän hon kunde hitta och i repen i gympahallen så läraren nästan grät, som aldrig var rädd eller gick vilse utan alltid visste var hon var rätt ut i urskogen i norr- och västerbotten, simmade innan grundskola och var besatt av att alltid vara med överallt. Det är märkligt att hon inte fick gråa hår innan hon var 60!
 
Någon gång ska du väl ta ut den för sista gången? Om det är nu eller inte vet inte jag. Kan du inte prova ta ut den om du tänker att du närmar dig eller är i åldern då mensen upphör? Du kanske slipper mensen, och är det utan hormonspiral är det väl bra? På frågan om du kan låta den sitta kvar eller ska ta en ny vet jag inte. Fem år ska de väl skydda mot graviditet. Har du ingen mens och det gått längre än fem år, ja då beror det väl på spiralen eller att mensen upphört.

Ska du inte ta ett snack med din gynekolog?
Fast jag har ju ingen lust att ens ta ut den om jag inte behöver. Det är nog 5 år sedan jag satte in den till ex stora sorg, det gick upp för honom att jag verkligen inte ville ha barn med honom när jag satte in den då. :meh: Är det verkligen fem och inte sju år den ska sitta inne? Gör det något om den sitter kvar till kremeringen? :confused:

Jag borde verkligen pallra mig iväg på cellprovet så kan jag fråga där. :arghh:
 
Fast jag har ju ingen lust att ens ta ut den om jag inte behöver. Det är nog 5 år sedan jag satte in den till ex stora sorg, det gick upp för honom att jag verkligen inte ville ha barn med honom när jag satte in den då. :meh: Är det verkligen fem och inte sju år den ska sitta inne? Gör det något om den sitter kvar till kremeringen? :confused:

Jag borde verkligen pallra mig iväg på cellprovet så kan jag fråga där. :arghh:

Från 1177:

Det finns två olika sorters hormonspiraler. En som ska bytas vart femte år och en lite mindre som byts var tredje år. Den mindre spiralen innehåller mindre mängd hormon än den andra. Det är därför den behöver bytas tidigare.
 
Nä, men jag slipper ett gynbesök. :D

Jaha, på det viset. Måste du inte ha graviditetsskydd men att den verkar funka så att du inte blöder (om det är den) så vet jag inte varför den måste ut. För min del var det en oehörd lättnad att efter säkert mer än trettio år med hormonpreparat äntligen på slippa!
 
Det jag funderar över är dock hur vet jag när jag hamnat i klimakteriet när jag har hormonspiral? [...]

Kan jag bara köra på så länge spiralen räcker och sen skita i att ta ut den? Jag vill ju inte ta ut den och få mens igen, så är det ok att låta den sitta kvar tills jag dör, när det nu blir? :confused: :grin:

Finns ingen som helst anledning att låta en "död" spiral sitta kvar, det kan tom innebära risker att ha sådan sitta okontrollerad kvar i kroppen under många år.Ta ut. Det är något bm gör på ett par sekunder om det är komplikationsfritt.

Jag blev "tvingad" in i klimakteriet i samband med att jag fick börja äta gulkroppshormon r/t kraftiga blödningar kombinerat med blodförtunnande medicin. Det var outhärdligt, jag vaknade på nätterna av att jag badade i svett, det bokstavligen rann om mig. Jag slängde tablettjävlarna och allt lugnade ner sig. Något senare i samband med vaaarm sommar upplevde jag en outhärdlig värmekänsla med jämna mellanrum, med facit i hand - vallningar. Det var inte på långa vägar som under tiden jag medicinerade, men dock märkbart obehagligt. JAG DÖR-värme, som försvann lika fort som det kom. Nu har det varit lugnt i något år, jag har heller inte haft mer än enstaka stänkblödningar.
Man ärver ofta sitt klimakterie av sin mor. Där brukar facit finnas. Hade moren jobbigt - väldigt stor risk att man själv också får en jobbig övergång. Lindrigt för mor - lindrigt för en själv.

Sömnstörningar typiska för klimakteriet tror jag är att man vaknar cirka fyra och kan inte somna om. Men det kanske så dina sömnproblem sett ut tidigare också.

Sömnstörningar kan se ut precis som helst. Ändrat sömnmönster är snarare ett tecken. Att plötsligt inte kunna sova som en brukar. Och det kan innebära alla varianter - själv skulle jag med jämna mellanrum nog kunna sova en vecka om jag finge. Jag kan nog generellt säga att jag har ett större sömnbehov numera än jag hade innan mensen försvann. I grunden är jag som professionell nattmänniska generellt sömnstörd, men det är ju liksom normalt för mig men jag ser skillnader i mina vanor och behov.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 992
Senast: AraSlei
·
Övr. Barn Jag är för tillfället väldigt uppgiven, så det kanske blir lite rörigt. Sedan graviditet nr 2 har mensen helt ballat ur. Alltså...
2
Svar
32
· Visningar
3 251
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp