Klimakteriet?

emma74

Trådstartare
Alltså jag är 42 år, har haft jättelite mens - så jag klarar mig med trosskydd i alla fall i 8 år nu. De senaste åren har jag inte haft ont alls vid mens, men tycker mig ha känt av att jag har ägglossning. Jag har PCO och har alltid haft lite oregelbundna och främst långa cykler. Efter jag tog ut min hormonspiral för 3,5 år sen så har mensen nästan varit som en klocka, nästan alltid varit 28 dagars cykler och jag blöder mindre. Förr örra mensen varade i 4 dagar - eller det var väldigt lite, "tunnt" blod en dag, min vanliga sparsamma "mensblödning" en dag, sen 1,5 dag med brunt blod som avtog snabbt. Jag hade dessutom riktigt ont i brösten innan (vilket är helt normalt) men det fortsatte flera dar efteråt vilket jag aldrig tror har hänt förut. Den cykeln var ngt kortare och sen kom nästa "mens" 19 dagar efter, eller det kom lite tunnt rött, lite brunt totalt i 4 dar och sen inget mer. Kändes inte heller som en vanlig mellanblödning. Jag är inte gravid.
Men jag känner inte av något annat! Eller jo - jag som är vansinnigt frusen av mig har inte frusit häcken av mig i vinter. Men jag har aldrig haft det som beskriv som "vallningar". Däremot är min kroppstermostat helt galen. Jag kan börja svettas som en galning, mest under armarna, ta av mig något lager och sen frysa så jag få klä på mig igen. Och jag kan liksom få "frysattacker" som frossa och krypa ner under massa täcken och sen bli alldeles före varm. Jag är aldrig lagom. MEN - såhär har jag haft det i 10 år. Vilket jag berättat för läkare. Och jag har frågat Gyn (på en tidigare bostadsort) om det kan vara så att klimakteriet var på G när jag en period för 10 år sen svettades som en galning på nätterna - men det har skämtsamt förnekats. Jag har det senaste året fått betydligare torrare slemhinnor och jag fick min första UVI i februari i år (vidrig upplevelse).

Är jag fånig om jag ringer gyn och frågar om en tid? Och vad gör de?
 
RING! Om du är orolig ska du alltid ringa.

Jag som 20åring har dock samma problem. Iskall och klär på mig allt jag har, sen svettas jag och tar av mig allt, sen kall.
Framtills 3 år sedan var min mens som en klocka, sen missade jag ett par p piller och sendess har jag varit oregenbundlig och jobbig men tror det börjar bli bättre då jag verkligen verkligen gör allt för att komma ihåg piller.

Vi har också haft en väldigt mild vinter i år, så det kan ju vara an anledning att du inte frusit så mycket :)
 
RING! Om du är orolig ska du alltid ringa.

Jag som 20åring har dock samma problem. Iskall och klär på mig allt jag har, sen svettas jag och tar av mig allt, sen kall.
Framtills 3 år sedan var min mens som en klocka, sen missade jag ett par p piller och sendess har jag varit oregenbundlig och jobbig men tror det börjar bli bättre då jag verkligen verkligen gör allt för att komma ihåg piller.

Vi har också haft en väldigt mild vinter i år, så det kan ju vara an anledning att du inte frusit så mycket :)

Ja, det är ju det jag har tänkt - att det varit en mild vinter...
Jag är helt utan påverkan av p-metoder numera och har varit större delen av mitt liv så det påverkar inte.
Jag är inte direkt orolig, men blir ju lite fundersam över vad som händer - hade jag varit några år äldre så hade det ju varit mer logiskt bara... och jag ogillar ju att ringa ;) Gjorde faktiskt det och valde att bli uppringd istället för telefonkön - men de ringde aldrig tillbaka.
 
Jag har inte ens fyllt 36 år än och har tid på VC i nästa vecka för att utreda om jag har hamnat i ett för tidigt (för)klimakterie. Min mamma fick sin menopaus som 39-åring så det vore ju inte helt omöjligt.

Mina symptom? Alla som finns! Håller på riktigt på att bli tokig. Detta i kombo med en utmattningsdepression :(

Känner igen det du skriver om den inre termostaten. Jag har alltid varit en riktig fryslort men nu helt plötsligt är jag alltid hundra grader varm och sover tom med öppet fönster (när jag inte lider av insomnia, som nu)!! :confused::nailbiting:
Förutom när jag får vallningar några gånger om dagen, för då är jag typ tusen grader varm. Lagom, vad är det? :rofl:
 
Alltså jag är 42 år, har haft jättelite mens - så jag klarar mig med trosskydd i alla fall i 8 år nu. De senaste åren har jag inte haft ont alls vid mens, men tycker mig ha känt av att jag har ägglossning. Jag har PCO och har alltid haft lite oregelbundna och främst långa cykler. Efter jag tog ut min hormonspiral för 3,5 år sen så har mensen nästan varit som en klocka, nästan alltid varit 28 dagars cykler och jag blöder mindre. Förr örra mensen varade i 4 dagar - eller det var väldigt lite, "tunnt" blod en dag, min vanliga sparsamma "mensblödning" en dag, sen 1,5 dag med brunt blod som avtog snabbt. Jag hade dessutom riktigt ont i brösten innan (vilket är helt normalt) men det fortsatte flera dar efteråt vilket jag aldrig tror har hänt förut. Den cykeln var ngt kortare och sen kom nästa "mens" 19 dagar efter, eller det kom lite tunnt rött, lite brunt totalt i 4 dar och sen inget mer. Kändes inte heller som en vanlig mellanblödning. Jag är inte gravid.
Men jag känner inte av något annat! Eller jo - jag som är vansinnigt frusen av mig har inte frusit häcken av mig i vinter. Men jag har aldrig haft det som beskriv som "vallningar". Däremot är min kroppstermostat helt galen. Jag kan börja svettas som en galning, mest under armarna, ta av mig något lager och sen frysa så jag få klä på mig igen. Och jag kan liksom få "frysattacker" som frossa och krypa ner under massa täcken och sen bli alldeles före varm. Jag är aldrig lagom. MEN - såhär har jag haft det i 10 år. Vilket jag berättat för läkare. Och jag har frågat Gyn (på en tidigare bostadsort) om det kan vara så att klimakteriet var på G när jag en period för 10 år sen svettades som en galning på nätterna - men det har skämtsamt förnekats. Jag har det senaste året fått betydligare torrare slemhinnor och jag fick min första UVI i februari i år (vidrig upplevelse).

Är jag fånig om jag ringer gyn och frågar om en tid? Och vad gör de?
Det här kan vara en känslig fråga men har du gått upp eller gått ner i vikt? Stressigt i livet?

Det är ju inte ovanligt att det blir lite udda blödningar då och då. Att klimakteriet har en startsträcka på 10 år är inget konstigt heller.

Det är inte ovanligt att de med PCO Är fertila längre än de utan. Dock tyder dina regelbundna och normallånga cykler på att PCO:n kommit i fas med en normal menscykel så det är absolut inte något konstigt om du får klimakteriekänningar utan att du för den delen är i klimakteriet (detta för att som jag skrev tidigare inte är ovanligt med en startsträcka på många år innan man verkligen är i klimakteriet).
 
Det här kan vara en känslig fråga men har du gått upp eller gått ner i vikt? Stressigt i livet?
Ja. Och ja. Men samtidigt mår jag bättre än vad jag någonsin gjort tidigare och jag är fortfarande inom normalsvikspannet.

Det är ju inte ovanligt att det blir lite udda blödningar då och då. Att klimakteriet har en startsträcka på 10 år är inget konstigt heller.
Nej det är det ju inte - men är ju fundersam på om det är klimakteriet som har börjat? Udda blödningar har jag faktiskt inte haft så mycket. Med minipiller, ja. Efter sex ibland, ja. Men framförallt helt uteblivna eller långt mellan.
 
Det går att kolla hormonhalten i blodet för att se om det är klimakteriet som är orsaken eller inte.

Att din kroppstermostat inte fungerar som den ska kan bero på klimakteriet men också på stress.

Klimakteriet är ju en lång period i livet, ungefär tio år innan menopaus infaller och hur mycket symptom man har är allt mellan inga alls till helt vidriga.
 
Ja. Och ja. Men samtidigt mår jag bättre än vad jag någonsin gjort tidigare och jag är fortfarande inom normalsvikspannet.


Nej det är det ju inte - men är ju fundersam på om det är klimakteriet som har börjat? Udda blödningar har jag faktiskt inte haft så mycket. Med minipiller, ja. Efter sex ibland, ja. Men framförallt helt uteblivna eller långt mellan.
Det som påverkas är egentligen inte mensen i sig utan ägglossningen. Ägglossning kan vara känsligt för viktförändringar (även några kilo hit eller dit) men även stress. Inget farligt eller onormalt. Det hör oftast till det normala att ens mens hittar på egna saker någon gång då och då.

Däremot att blöda efter sex är något som borde kollas upp.

Men jag tycker absolut att du skall kontakta gyn och ta det därifrån.
 
Däremot att blöda efter sex är något som borde kollas upp.
Men jag tycker absolut att du skall kontakta gyn och ta det därifrån.

Jag har försökt kontakt gyn på uppmaning av BM av just de blödningarna, men inte kommit fram de gånger jag försökt att boka tid och sen haft fullt upp med båda barnens skolor/diagnoser och så med att hinna söka jobb på heltid. Telefonfobin gör lätt att när jag måste välja mellan att ringa samtal för barnens skull och för min själv så prioriterar jag barnen.
 
Jag har försökt kontakt gyn på uppmaning av BM av just de blödningarna, men inte kommit fram de gånger jag försökt att boka tid och sen haft fullt upp med båda barnens skolor/diagnoser och så med att hinna söka jobb på heltid. Telefonfobin gör lätt att när jag måste välja mellan att ringa samtal för barnens skull och för min själv så prioriterar jag barnen.
Via nätet?
 
Jag puffar upp den här, för jag har en klimakteriefundering. Är i "rätt" ålder, men har inte några klassiska symtom vad jag kan märka. Men för några månader sedan började följande mönster uppträda; dag 1 under min mens så blir jag nödig framåt lunchtid ungefär. Ingen panik/akut, men om jag håller mig istället för att gå och göra nummer två så får jag efter någon timme eller så gå och kräkas. :confused::crazy: Något liknande har aldrig hänt tidigare, i något sammanhang, och jag fattar verkligen inte varför. Kan det ha en klimakteriekoppling?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2
Svar
28
· Visningar
2 921
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill inte det här. Varför fick jag en glimt av ett annat liv när det bara var just en glimt som gav ett hopp som åter grusades? Jag...
Svar
16
· Visningar
1 296
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft regelbunden cykel med måttlig blödning. Senaste typ tre månaderna är cykeln förändrad, mer mellanblödningar och...
2
Svar
22
· Visningar
2 018
Senast: emma-vsm
·
Gravid - 1år Jag har haft alla gravidsymptom man kan tänka sig utom illamående, hade äl för 2 veckor sedan. Testat negativt tre gånger men magen ser...
Svar
1
· Visningar
949
Senast: piggelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp