Klimakterietråden

Jag har läst om en privatklinik i Norge som är bra på hormonbehandling. Utöver det vanligaste så går det att få testosteron också. Säkert dyrt att söka hjälp där, men kanske i värsta fall....
Det ska finnas en privatklinik i Stockholm också som skriver ut testosteron till kvinnor har jag fått tips om. Om man nu hellre vill åka till Stockholm än till Norge. :) Jag har dock inte själv varit där, så detta är bara hörsägen.
 
@cassiopeja En person i min omgivning har velat ha bioidentiskt östrogen länge, hon har haft bröstcancer och får därför inte ta vanligt östrogen. För ett tag sen berättade hon att hon hittat en privat gynekolog här i Göteborg som skriver ut det. Annars har hon inte kunnat få.
 
Syntetiskt östrogen används i p-piller
Och tyvärr även progesteron i form av gestagener. (syntetiskt)
Men nu är nya riktlinjer på gång som gör att det ska bli lättare att förskriva bioidentiskt progesteron
Underbart, då behöver jag inte längre ta hem kräm från England.
För den som vill lära mer om klimakteriet så finns det en hel del bra info, själv följer jag både klimakteriepodden.se och klimakterieportalen.se och har lärt mig jättemycket!
Det finns tre läror som jag är så oerhört tacksam över att jag "snubblat över" , och som jag grottat ner mig rejält i och verkligen på djupet känner att det starkt bidrar till att bevara min goda hälsa, välbefinnande och välmående. Det är läran om fetter och vad som händer i kroppen (OCH i hjärnan) när vi äter beroende på vad som kommer i munnen. Det är läran om rätt andning och att bli medveten om HUR jag andas. Det är superviktigt eftersom andning är något vi gör automatiskt utan att vi tänker på det. Och det är läran om hur viktigt det är med RÄTT hormonell balans (framför allt läran om förhållandet mellan progesteron och östrogen) Östrogen var något välkänt hos mig, som det nog är hos de flesta kvinnor -progesteron var något som bara fladdrade förbi när jag väntade barn -typ.
FSH ? Har ingen aning om vad det är. Om det har med ägglossning att göra? Bara tills för ett år sedan trodde jag att har man regelbunden mens som jag hade och fortfarande har så har man även ägglossning. Idag vet jag att så är det inte. Mens och ägglossning är riktigt välgörande för kvinnor.
Hur tänker du kring kost för att balansera din hormonproduktion?
 
@cassiopeja En person i min omgivning har velat ha bioidentiskt östrogen länge, hon har haft bröstcancer och får därför inte ta vanligt östrogen. För ett tag sen berättade hon att hon hittat en privat gynekolog här i Göteborg som skriver ut det. Annars har hon inte kunnat få.
Aha, intressant! Undrar om det kan ha något att göra med att det är andra rekommendationer efter bröstcancer?
De preparat som många vanligtvis får för klimakterieproblem - som t ex estradot, divigel, femanest, ovesterin, med många fler - innehåller i alla fall bioidentiskt östrogen.
 
FSH ? Har ingen aning om vad det är. Om det har med ägglossning att göra? Bara tills för ett år sedan trodde jag att har man regelbunden mens som jag hade och fortfarande har så har man även ägglossning. Idag vet jag att så är det inte. Mens och ägglossning är riktigt välgörande för kvinnor.
Hur tänker du kring kost för att balansera din hormonproduktion?
FSH står för follikelstimulerande hormon. När man närmar sig menopaus så stiger nivåerna av detta hormon pga att äggstockarna inte längre svarar på hormonet och inte producerar lika mycket hormoner längre, så FSH-värdet tillsammans med östradiolvärdet kan ge en ledtråd om var i klimakterieprocessen man befinner sig.

Jag är väldigt intresserad av funktionsmedicin och försöker individanpassa mina livsstilsåtgärder efter mina symptom. När det gäller kosten så tänker jag mycket "back to basic", lite i stil med paleo (utan att bli fanatisk på något sätt). Men oprocessad mat med få ingredienser, mycket naturliga fetter, varierad kost, örter och kryddor, mjölksyrat, ekologiskt och inget industriuppdrivet kött står på min meny. Jag undviker också socker och äter inget godis, inga efterrätter, fikabröd eller annat. Det jag kan äta är möjligtvis en rawfoodboll nån gång ibland, men inte heller där kan jag äta för mycket. Jag har personligen ett känsligt blodsocker, men har lyckats hitta en bra balans genom periodisk fasta (16:8). Det har funkat för mig och gjort mig mycket mer hormonellt stabil - inga cravings, ingen överdriven hunger, ett "lugn" i kroppen, mm.

Det viktigaste för mig att jobba med har dock varit stresshantering och känslohantering. Jag eftersträvar ett harmoniskt och ostressat sinne där jag njuter av livet, älskar mig själv, utvecklar min andlighet, praktiserar tacksamhet och känner tillit till att jag är en del av något mycket större. Det (pågående) arbetet har haft stor effekt på min hormonbalans!
 
@ainasoja Hur gick det? Har du fått någon hjälp?

Jag har inte tid hos läkaren förrens om en dryg vecka och försöker bara så ut tills dess...
 
Tack för den här tråden. Den fick mig att börja fundera. Jag lider av en kronisk depression men det sista året har den blivit värre och min konstanta trötthet har även den blivit värre. Jag är även glömsk och fruktansvärt lättirriterad. Just nu är jag sjukskriven 50% med möjlighet att förlägga arbetstiden som det passar mig och kontentan är att efter måndagen är jag slut, efter tisdagen halvdöd osv. När jag går hem på torsdagen så sover jag i princip hela helgen för att börja om på måndagen.
Jag ska träffa min läkare på onsdag och ska definitivt ta upp en diskussion om det här. Klimakteriet vore tidigt iom att jag är 42 men det är ju lång ifrån omöjligt med tanke på att mensen är oförutsägbar till sin volym och att jag ofta vaknar genomsvettig på nätterna även när det inte är 25+ i sovrummet
 
Tack för den här tråden. Den fick mig att börja fundera. Jag lider av en kronisk depression men det sista året har den blivit värre och min konstanta trötthet har även den blivit värre. Jag är även glömsk och fruktansvärt lättirriterad. Just nu är jag sjukskriven 50% med möjlighet att förlägga arbetstiden som det passar mig och kontentan är att efter måndagen är jag slut, efter tisdagen halvdöd osv. När jag går hem på torsdagen så sover jag i princip hela helgen för att börja om på måndagen.
Jag ska träffa min läkare på onsdag och ska definitivt ta upp en diskussion om det här. Klimakteriet vore tidigt iom att jag är 42 men det är ju lång ifrån omöjligt med tanke på att mensen är oförutsägbar till sin volym och att jag ofta vaknar genomsvettig på nätterna även när det inte är 25+ i sovrummet
Tänker på dig på onsdag.
 
@ainasoja Hur gick det? Har du fått någon hjälp?

Jag har inte tid hos läkaren förrens om en dryg vecka och försöker bara så ut tills dess...

Blev sjukskriven för utmattnings syndrom och fick lämna en drös prover.

Verkar inte vara i förklimakteriet enligt läkaren, verkar snarare ha gått in i väggen.

Men vi avvaktar tills svaren på proverna kommer och tar det den vägen.
 
Blev sjukskriven för utmattnings syndrom och fick lämna en drös prover.

Verkar inte vara i förklimakteriet enligt läkaren, verkar snarare ha gått in i väggen.

Men vi avvaktar tills svaren på proverna kommer och tar det den vägen.
Oj shit :(
Då hoppas jag på ett lugnt tillfrisknande för din del och försök att inte ha för bråttom :heart
Bra att dom tog massa prover också! Sköt om dig :heartheart
 
Uppdatering. Det verkar faktiskt som om Lunixen har en positiv effekt på min sömn :up: ! I stället för att vakna 3-5 ggr/natt vaknar jag nu ca 2 ggr. Vid midnatt och sedan vid 3-4-tiden (för att somna om och vakna av klockan vid 5). Jag ska testa tyngdtäcke också, tänkte jag.....
 
Här är en till som har klimakterieproblem. Har de senaste månaderna fått alltmer värmevallningar, svettas floder. Värst är det på nätterna, kan vakna så ofta som en gång i timmen.
Mitt humör är helt vidrigt också. Får raseriutbrott av minsta lilla :rage:
Ringde VC idag och fick en telefontid 6/9. Det är jättelänge dit :arghh:.
 
Nu i torsdags så var jag till läkaren som såg att mina prover visade att jag var visst mitt i klimakteriet. Innan det så har jag varit på mammografi (lägligt :up:) som var bra. Supernoga blev jag undersökt och utfrågad, så nu har jag fått östrogentabletter med gestagen i utskrivna och börjat äta.
Håll tummarna för att det kommer att hjälpa är ni snälla!

Skulle jag även bett om testosteron? Har jag missat något?
Hur vet jag om de tabletter jag fått utskrivna är bioidentiska? Finns det något sätt att kolla det? Det står inget om det i fass som jag kunde hitta iallafall.
 
Nu i torsdags så var jag till läkaren som såg att mina prover visade att jag var visst mitt i klimakteriet. Innan det så har jag varit på mammografi (lägligt :up:) som var bra. Supernoga blev jag undersökt och utfrågad, så nu har jag fått östrogentabletter med gestagen i utskrivna och börjat äta.
Håll tummarna för att det kommer att hjälpa är ni snälla!

Skulle jag även bett om testosteron? Har jag missat något?
Hur vet jag om de tabletter jag fått utskrivna är bioidentiska? Finns det något sätt att kolla det? Det står inget om det i fass som jag kunde hitta iallafall.
Här kan du kolla :) http://mialundin.se/bioidentiska-och-syntetiska-hormonpreparat/
 
"En miljon kvinnor har fått bröstcancer de senaste trettio åren, på grund av hormoner som deras läkare har skrivit ut. De svårsmälta resultaten redovisas i en ny jättestudie."

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-var-tids-haxjakt-har-dodat-en-miljon/
Jag tycker att det är intressant att även lyssna på de som kritiserar studien. Visserligen är denna text skriven av en som tjänar pengar på att skriva ut hormoner, men åsikten att det skulle kunna bero på vilken sorts hormoner som använts (progesteron vs gestagener) upplever jag ändå som tänkvärd...:
https://hercare.se/hormonersattning-och-brostcancer/

:bow:
 
En del av er som skriver här har ju sjukdom som inte behöver vara klimakteriets fel. Det är ju ingen sjukdom som måste behandlas.
Kan man inflika när det är vanligast att sluta med alla preventivmedel?
 
Uppdatering; 3,5 vecka med östrogen-tabletter och jag har ett fullkomligt Hallelulja-moment - fasen det fungerar ju :banana:
"Jag" är tillbaka och fungerar OCH är helt förbluffad 🥳

Kroppen och lederna är tyvärr lika usla som innan, men det vet jag ju vad det beror på. Så det kan jag inte skylla på klimakteriet ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 541
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 477
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp