Nej jag tänker att alla på jorden vill såklart ha det som vi och det är inte hållbart om alla ska flyga runt. Flyget är bara ett ex.
Eller tycker du inte att resurser och möjligheter ska delas mer lika?
Det kanske är så att -ha det som vi har det exakt just nu, inte är en port genom vilken alla kulturer måste passera. Eller ens vill.
Missförstå mig rätt nu och min koll är sämre än den borde vara men, så som jag glimtat/uppfattat det så har många länder gått förbi oss när det gäller viss teknik snarare än följer i våra fotspår.
För att ta den lätte, man behöver inte gå genom landlina för att komma till mobiltelefonen. Hela den investeringen kan hoppas över. Man kanske inte behöver bygga alla vägarna och kan gå direkt på transportsätt X, som är bättre.
För visst har vi det väldigt väldigt bra, men det drabbar redan nu fattiga länder hårt och jag vet inte om det kommer att finnas så stor efterfrågan på teknik som förstör kustnära och orkannära länder först, i just de länderna. De kanske vill hoppa förbi den tekniken till någonting effektivare.
(vem vet vi kanske står inför Västvärldens fall snarare där det är dags för en högkultur att ta över, om vi inte är lite snabba i svängarna och hänger med, vi kanske inte är i framkant just nu, vi kanske är dinosaurien. Det är kanske därför jag oroar mig så för USA, för jag gillar en demokratisk stormakt i framkant.)
(Nu pratar jag inte om mat och tak och utbildning (en punkt där hela väst börjar lagga efter) såklart och forskning (universiteten vi urholkar, på grund av vetenskapsförakt, tills de kanske till slut förtjänar vetenskapsföraktet).) Det är klart att alla i världen vill resa och det är klart alla behöver resa men, kanske lagom?
Det vi har som är riktigt riktigt bra är ju mänskliga rättigheter, demokrati, tryckfrihet, jämställdhet, inget krig just nu osv, och det är riktigt bra exportvaror och det vill alla ha. Men vill alla ha en flygresa till Thailand varje år och tre korta flygresor och byta kök vartannat år? Egentligen? (eller ok, jag vill i alla fall inte ha det)
Vad jag försöker uttrycka (och som säkert kommer att missuppfattas till rena rama motsatsen) är att vi är kanske inte så himla bäst just nu. (och det känns som oläge att sitta på höga hästar)