Klimatstrejk

Nej det finns ju ingen osäkerhet i att vi påverkar jordens medeltemperatur.
Och det finns ingen osäkerhet i att det redan har fruktansvärda konsekvenser för många människor. Redan i förväg fattiga människor drabbas först och värst. Det finns heller ingen tvekan i att ekosystem utarmas (både pga klimatförändringar och av andra människoorsakade processer). Det finns ingen tvekan i att förändrat klimat förvärrar risken för stora och okontrollerbara bränder, och det finns ingen tvekan i att dessa bränder förvärras av hur skogsbruket går till (gäller både i Sverige och i Amazonas tex).

Sen är det nog inte Greta som kommer med de mest detaljerade uppgifterna om flest olika lokala förhållanden, men det hade väl ändå varit att begära det orimliga av en sextonåring som dessutom sett sig tvungen att strejka från skolan för klimatet (och som trots det fick mycket höga betyg från grundskolan).

Och det finns ingen osäkerhet i att det redan har fruktansvärda konsekvenser för många människor. Redan i förväg fattiga människor drabbas först och värst. Det finns heller ingen tvekan i att ekosystem utarmas (både pga klimatförändringar och av andra människoorsakade processer). Det finns ingen tvekan i att förändrat klimat förvärrar risken för stora och okontrollerbara bränder, och det finns ingen tvekan i att dessa bränder förvärras av hur skogsbruket går till (gäller både i Sverige och i Amazonas tex).

Sen är det nog inte Greta som kommer med de mest detaljerade uppgifterna om flest olika lokala förhållanden, men det hade väl ändå varit att begära det orimliga av en sextonåring som dessutom sett sig tvungen att strejka från skolan för klimatet (och som trots det fick mycket höga betyg från grundskolan).
Och att Golfströmmen redan är lite svagare. (en sådan sak som kom upp för tio år sedan men som ett möjligt scenario, nu är det så).

Men eftersom det efterfrågas information så finns här en debattartikel som är ganska kort, enkel, förklarande och från en verklig expert.

https://www.di.se/debatt/rockstrom-...k-krLRvXcHPfEfbOSnDfrzNY_zd7pHOQO1wGgOG4Fmcy0

Han förklarar tydligt att IPCC snarare underskattat problemen historiskt än överskattat. Dvs en hel del scenarion som kommit upp för tio år sedan vid högre temperaturhöjningar inträffar redan just nu. IPCC har alltså aldrig varit alarmistiska utan väldigt försiktiga i sina uttalanden.

Men meriter då
Han är professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet
2013 ledamot av Kungl. Vetenskapsakademien.
Rockström var chef för Stockholm Environment Institute 2004–2012.
2018 för att bli chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK)

Och så viktigast för svensken såklart ;)
År 2015 var han värd i Sommar i P1 i Sveriges Radio.[3] Rockströms framträdande i Sommar i P1 blev sommaren 2015:s mest spridda sommarprat.[4][5] Samma år var han också vinterpratare i P1.

Han både läser och förstår hela vetenskapliga artiklar på sitt område och kan förklara för allmänheten :) Dvs de saker som tidigare tagits upp i tråden som problem med forskning :confused:

Senast ändrad:
Han förklarar tydligt att IPCC snarare underskattat problemen historiskt än överskattat. Dvs en hel del scenarion som kommit upp för tio år sedan vid högre temperaturhöjningar inträffar redan just nu.
Om jag inte minns fel, är det väl därför man har gått från att prata om tvågradersmål till enochenhalvgradsmål?

Dock utan att vidta nämnvärda åtgärder i någotdera fallet.

Om jag inte minns fel, är det väl därför man har gått från att prata om tvågradersmål till enochenhalvgradsmål?

Dock utan att vidta nämnvärda åtgärder i någotdera fallet.
Jag har helt ärligt egentligen för dålig koll för att veta. (Jag är mer smittad med information av demonstrationsengagerad släkting).

c39f62d2aa5cf9f67bc97460da78f494e4db60d9.jpg

80195f573f49e15ea09f0ebf7930afdc965839c5.jpg

9477fa30cbaea9c4ab5e9c6a9cd246a3c2c2daed.jpg

Seriöst?? O_o
Tydligen är dessa vuxna män..? :confused::cautious::wtf:

ED3C65AB-66F6-4FDA-8346-E3839B5C3C8A.webp

Nej jag tänker att alla på jorden vill såklart ha det som vi och det är inte hållbart om alla ska flyga runt. Flyget är bara ett ex.
Eller tycker du inte att resurser och möjligheter ska delas mer lika?
Det kanske är så att -ha det som vi har det exakt just nu, inte är en port genom vilken alla kulturer måste passera. Eller ens vill.

Missförstå mig rätt nu och min koll är sämre än den borde vara men, så som jag glimtat/uppfattat det så har många länder gått förbi oss när det gäller viss teknik snarare än följer i våra fotspår.
För att ta den lätte, man behöver inte gå genom landlina för att komma till mobiltelefonen. Hela den investeringen kan hoppas över. Man kanske inte behöver bygga alla vägarna och kan gå direkt på transportsätt X, som är bättre.

För visst har vi det väldigt väldigt bra, men det drabbar redan nu fattiga länder hårt och jag vet inte om det kommer att finnas så stor efterfrågan på teknik som förstör kustnära och orkannära länder först, i just de länderna. De kanske vill hoppa förbi den tekniken till någonting effektivare.

(vem vet vi kanske står inför Västvärldens fall snarare där det är dags för en högkultur att ta över, om vi inte är lite snabba i svängarna och hänger med, vi kanske inte är i framkant just nu, vi kanske är dinosaurien. Det är kanske därför jag oroar mig så för USA, för jag gillar en demokratisk stormakt i framkant.)

(Nu pratar jag inte om mat och tak och utbildning (en punkt där hela väst börjar lagga efter) såklart och forskning (universiteten vi urholkar, på grund av vetenskapsförakt, tills de kanske till slut förtjänar vetenskapsföraktet).) Det är klart att alla i världen vill resa och det är klart alla behöver resa men, kanske lagom?

Det vi har som är riktigt riktigt bra är ju mänskliga rättigheter, demokrati, tryckfrihet, jämställdhet, inget krig just nu osv, och det är riktigt bra exportvaror och det vill alla ha. Men vill alla ha en flygresa till Thailand varje år och tre korta flygresor och byta kök vartannat år? Egentligen? (eller ok, jag vill i alla fall inte ha det)

Vad jag försöker uttrycka (och som säkert kommer att missuppfattas till rena rama motsatsen) är att vi är kanske inte så himla bäst just nu. (och det känns som oläge att sitta på höga hästar)

Senast ändrad:
Det kanske är så att -ha det som vi har det exakt just nu, inte är en port genom vilken alla kulturer måste passera. Eller ens vill.

Missförstå mig rätt nu och min koll är sämre än den borde vara men, så som jag glimtat/uppfattat det så har många länder gått förbi oss när det gäller viss teknik snarare än följer i våra fotspår.
För att ta den lätte, man behöver inte gå genom landlina för att komma till mobiltelefonen. Hela den investeringen kan hoppas över. Man kanske inte behöver bygga alla vägarna och kan gå direkt på transportsätt X, som är bättre.

För visst har vi det väldigt väldigt bra, men det drabbar redan nu fattiga länder hårt och jag vet inte om det kommer att finnas så stor efterfrågan på teknik som förstör kustnära och orkannära länder först, i just de länderna. De kanske vill hoppa förbi den tekniken till någonting effektivare.

(vem vet vi kanske står inför Västvärldens fall snarare där det är dags för en högkultur att ta över, om vi inte är lite snabba i svängarna och hänger med, vi kanske inte är i framkant just nu, vi kanske är dinosaurien. Det är kanske därför jag oroar mig så för USA, för jag gillar en demokratisk stormakt i framkant.)

(Nu pratar jag inte om mat och tak och utbildning (en punkt där hela väst börjar lagga efter) såklart och forskning (universiteten vi urholkar, på grund av vetenskapsförakt, tills de kanske till slut förtjänar vetenskapsföraktet).) Det är klart att alla i världen vill resa och det är klart alla behöver resa men, kanske lagom?

Det vi har som är riktigt riktigt bra är ju mänskliga rättigheter, demokrati, tryckfrihet, jämställdhet, inget krig just nu osv, och det är riktigt bra exportvaror och det vill alla ha. Men vill alla ha en flygresa till Thailand varje år och tre korta flygresor och byta kök vartannat år? Egentligen? (eller ok, jag vill i alla fall inte ha det)

Vad jag försöker uttrycka (och som säkert kommer att missuppfattas till rena rama motsatsen) är att vi är kanske inte så himla bäst just nu. (och det känns som oläge att sitta på höga hästar)
Jo och jag glömde äganderätt, jätteviktigt. Det finns länder där jorden helt enkelt tas ifrån dig om du gör jobbet med den för bra. Ett par artiklar in National Geografic talade om tex en man som odlat upp en fantastisk skog från torr ödemark på sin mark. Staten tog resolut mer än hälften för att använda i sina syften. Så att äga sin mark är viktigt för att våga göra någonting bra med den.

Och jag glömde ovan, saker som hur banker och betalningar fungerar är tydligen extremt i framkant och väldigt effektivt genom mobiltelefon i länder som vi kanske tänker ligger efter.

Jag menar att det spelar stor roll. I ena fallet klarar vi livsmedelsförsörjningen för fler, i andra fallet blir livsmedel i ännu högre grad endast för rika människor.

Vi behöver odla effektivt och långsiktigt hållbart, det gör vi inte genom att anta ovetenskapliga drömmande principer om hur jordbruk och odling måste göras.

Besprutning och gödningsmedel är två områden man måste vara noga med att vare sig använda fel eller bestämma på förhand att orden är farliga i sig.
Finns inget sätt idag som ger lika höga skördar som det moderna jordbruket och är långsiktigt hållbart.
Det har inget med drömmande att göra.

Finns inget sätt idag som ger lika höga skördar som det moderna jordbruket och är långsiktigt hållbart.
Det har inget med drömmande att göra.

Jag avsåg de ekologiska odlingskoncept som idag existerar och bara till liten del är baserade på kunskapsläget och istället är baserade på nostalgiska och romantiska drömmar om hur jordbruk ska gå till.

Vi ska hitta och använda de metoder som är mest effektiva och som också uppfyller kriteriet långsiktigt hållbart. Det är forskningens uppgift.

Jag avsåg de ekologiska odlingskoncept som idag existerar och bara till liten del är baserade på kunskapsläget och istället är baserade på nostalgiska och romantiska drömmar om hur jordbruk ska gå till.

Vi ska hitta och använda de metoder som är mest effektiva och som också uppfyller kriteriet långsiktigt hållbart. Det är forskningens uppgift.
Ekologisk räknar jag också in i det moderna jordbruket.
Om du har tid någon gång så titta på Sista skörden som ligger ute på svtplay några månader till.

Snacka om okunnig. Det handlar väl mer om att man måste vara en duktigare och mer tänkande bonde, vara ännu mer kunnig, för att få ut bra skördar. Varför skulle det vara nostalgi och romantiska drömmar om man avstår bekämpningsmedel och ändlig konstgödning som bevisligen utarmar marken och skadar djurliv?

Besprutning och gödningsmedel är två områden man måste vara noga med att vare sig använda fel eller bestämma på förhand att orden är farliga i sig.

Du resonerar precis som president Trump med USA´s kolindustri. Du: Vi måste ha mat och mkt mat NU därför måste vi ta till bekämpningsmedel och konstgödning även om det förstör både mark o klimat på sikt.( Trump: Vi måste ge arbetskraft till de som jobbar i kolindustrin och det NU även om det förstör både mark och klimat på sikt.)
Så lika.

( Maten räcker om den fördelas annorlunda och om maten inte används till djur i den stora utsträckning som det görs nu)

Du resonerar precis som president Trump med USA´s kolindustri. Du: Vi måste ha mat och mkt mat NU därför måste vi ta till bekämpningsmedel och konstgödning även om det förstör både mark o klimat på sikt.( Trump: Vi måste ge arbetskraft till de som jobbar i kolindustrin och det NU även om det förstör både mark och klimat på sikt.)
Så lika.

( Maten räcker om den fördelas annorlunda och om maten inte används till djur i den stora utsträckning som det görs nu)
Jag tänker mig och inbillar mig att det finns mycket potential för forskning på området och programmen som setts på TV om jordens utarmning och så vidare snarare representerar ny forskning än någonting annat. Så ny att den inte riktigt kommit till tillämpning ännu.

Ariklarna i National Geographic för några år sedan representerade i alla fall just det, ny forskning och nya upptäckter.

Att jordbruket inte fungerar så optimalt exakt så som det är nu håller väl ganska många med om? Samtidigt så är kanske inte vår nuvarande ekologiska lösningen, iom tydligen då lägre skördar (och en del andra problem som jag hört att veterinärhögskolan har med karenstider för antibiotika osv i relation till djurskydd)

Samtidigt som vi egentligen i realiteten lämnar mycket jordbruksmark i Europa att gro igen, så mycket att Rewilding är en grej. Sedan väger vi också lite mer än vi har gjort tidigare och det kan ju tänkas att det finns viss potential att tex USAs befolkning kan använda mindre livsmedel utan att hälsan drabbas.

Så lika.

Nej

"DN DEBATT 26/9. Vuxna bör följa uppmaningen från ungdomarna i Fridays for future-rörelsen och protestera eftersom det politiska ledarskapet är otillräckligt. Omfattande och långvariga påtryckningar från hela samhället behövs för att få de politiskt ansvariga att utöva det ledarskap som klimatkrisen kräver, skriver 171 forskare i samhällsvetenskap och humaniora."

https://www.dn.se/debatt/171-forskare-vi-vuxna-bor-ocksa-klimatprotestera/

"DN DEBATT 26/9. Vuxna bör följa uppmaningen från ungdomarna i Fridays for future-rörelsen och protestera eftersom det politiska ledarskapet är otillräckligt. Omfattande och långvariga påtryckningar från hela samhället behövs för att få de politiskt ansvariga att utöva det ledarskap som klimatkrisen kräver, skriver 171 forskare i samhällsvetenskap och humaniora."

https://www.dn.se/debatt/171-forskare-vi-vuxna-bor-ocksa-klimatprotestera/
Önskar att jag kunde :( Men jag ska ta på mig en t-shirt om att rädda planeten iallafall. Får se om jag kommer på något mera att göra på arbetsplatsen :idea:🤔 Påverka på riktigt typ.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka