Klimatstrejk

Nej det finns ju ingen osäkerhet i att vi påverkar jordens medeltemperatur.
Jag skrev att det inom klimatforskningen är vissa saker enkla, d.v.s. man är säker, och en sådan sak är att jordens medeltemperatur ökar på grund av våra utsläpp av bl.a. koldioxid. Och du svarar: "-Nej det finns ju ingen osäkerhet i att vi påverkar jordens medeltemperatur."

Jag förstår inte riktigt ditt svar, menar du att du håller med i det jag skrev eller?
 
När jag såg/hörde Gretas eh...tal så började min hjärna pinga efter ett väldigt liknande tal och idag hittade jag det. Från nittonhundranittiotvå. Alltså 27 år sedan. FN konferens, aka Rio summit. Jag hade en god vän som var på plats så jag tittade på detta då rapport sände det. Och det fanns faktiskt på youtube. Fantastiskt. Undrar jag om Gretas folk sett detta 🤔:angel:

Det var en annan värld då, men ack alla likheter....

 
När jag såg/hörde Gretas eh...tal så började min hjärna pinga efter ett väldigt liknande tal och idag hittade jag det. Från nittonhundranittiotvå. Alltså 27 år sedan. FN konferens, aka Rio summit. Jag hade en god vän som var på plats så jag tittade på detta då rapport sände det. Och det fanns faktiskt på youtube. Fantastiskt. Undrar jag om Gretas folk sett detta 🤔:angel:

Det var en annan värld då, men ack alla likheter....


Det är ett känt tal som många inom miljörörelsen känner till. Vad är din poäng?
 
När jag såg/hörde Gretas eh...tal så började min hjärna pinga efter ett väldigt liknande tal och idag hittade jag det. Från nittonhundranittiotvå. Alltså 27 år sedan. FN konferens, aka Rio summit. Jag hade en god vän som var på plats så jag tittade på detta då rapport sände det. Och det fanns faktiskt på youtube. Fantastiskt. Undrar jag om Gretas folk sett detta 🤔:angel:

Det var en annan värld då, men ack alla likheter....

Talet kan säkert komma från FN s organisation självt. Det ör ett bra tal, Greta är duktig scenmässigt och har tydlig engelska med lite charmig brytning.

Jag kände inte till detta tal. Tack @honung för att du informerar. Ingenting nytt under solen. Nu börjar teknikutvecklingen komma ifrån att slippa dessa uråldriga motorer så vi får börja satsa på bränslecellsbilar.
 
Talet kan säkert komma från FN s organisation självt. Det ör ett bra tal, Greta är duktig scenmässigt och har tydlig engelska med lite charmig brytning.

Jag kände inte till detta tal. Tack @honung för att du informerar. Ingenting nytt under solen.

Nej, varför skulle det vara något nytt?
Harrison Ford höll tal häromdagen, och påpekade att man talat om att rädda Amazonas i 30 år. Miljörörelsen är inget "nytt". Det sträcker sig långt tillbaka och samma ämnen har avhandlats flera gånger om.
 
Problemet är väl inte att Greta inte kommer med något nytt. Problemet är väl att vi har vetat saker länge, utan att politiken och andra makthavare har agerat efter de vetskaperna.

Jag blir nyfiken på hur du menar att 1992 var en annan värld, @honung ?

Det har inte heller hjälpt att vi fått allt större visshet om vad problemet är och hur problemet kan minimeras.

Om Greta hade kommit med nåt nytt hade det varit märkligt men då hade hon nog, trots sin ringa ålder, visat mer tålmodighet. Väldigt lite görs, med sånt som vi kände till behövde radikalt ändras, redan decennier innan Greta föddes.

Problemet är att vi knappt i snigelfart omsätter den sedan länge kända kunskapen till hur vi måste anpassa oss för att överleva.
 
Det har inte heller hjälpt att vi fått allt större visshet om vad problemet är och hur problemet kan minimeras.

Om Greta hade kommit med nåt nytt hade det varit märkligt men då hade hon nog, trots sin ringa ålder, visat mer tålmodighet. Väldigt lite görs, med sånt som vi kände till behövde radikalt ändras, redan decennier innan Greta föddes.

Problemet är att vi knappt i snigelfart omsätter den sedan länge kända kunskapen till hur vi måste anpassa oss för att överleva.
Precis.

Jag kommer inte ihåg hur länge jag har känt till klimatförändringarna. Och inte heller hur länge man har känt till klimatförändringarna, och hur de hänger samman med co2.

Men känslor ganska exakt som dem Greta uttryckte i FN, kände jag i samma ålder. Det vet jag. Men då gällde det nog snarare miljön ur andra aspekter än just klimatet. Jag var i samma ålder 1980 ca. Om jag var bekymrad för miljön då, måste ju även kunniga vuxna - säg forskare - ha varit det. Rachel Carsons Tyst vår, kom väl 1964 tex.
 
Senast ändrad:
När jag var liten pratades det om hål i ozonlagret främst, men även pruttande kor, nedskräpning av haven, vi hade städdagar mm. Fisk var bra eller dålig. Mina föräldrar bojkottade franska viner efter kärnvapensprängningarna. De är för övrigt helt vanliga medelklassföräldrar som aldrig demonstrerat eller avstår flygresor.
 
När jag var liten pratades det om hål i ozonlagret främst, men även pruttande kor, nedskräpning av haven, vi hade städdagar mm. Fisk var bra eller dålig. Mina föräldrar bojkottade franska viner efter kärnvapensprängningarna. De är för övrigt helt vanliga medelklassföräldrar som aldrig demonstrerat eller avstår flygresor.

Samma här. Ozonhål, minskad regnskog, smutsiga hav, sopor och nedskräpning. Det var ju vardagsmat under 90-talet när jag växte upp.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 406
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 046
Senast: Maltise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp