Klimatstrejk

Att hon lever som hon talar gör nog en del baktalare frustrerade, svårare att hitta något att kritisera. Fast de verkar ju inte ha svårt att hitta något annat ändå.
Nej men jag tycker på något sätt det har sjunkit lite? Numera när jag läser kommentatorsfält så överväger positiva och de negativa blir nedsablade ganska snabbt och effektivt.

Gillar att hon är så iskallt rak. Hon kör inte något fluffigt budskap som går att förvrida utan det är -lyssna på vetenskapen. Känns som att det är väldigt effektivt att inte bli ledd in på sidospår.

Sen finns det ju skäl att fundera på det här med barn som bärare av politiska budskap. Alltså att att alla inklusive FN ger ett barn den rollen.

Men det kan man för min del även säga om Jesus som bebis.

Något händer när vuxenvärlden lägger starka positioner på barn. Det har dock INGENTING med kommentarsfälttrollens konspirationsteorier att göra.

En rätt intressant reflektion i sammanhanget när det gäller trollen och att de tycker att dels Greta är pushad, dels att hon borde gå i skolan - är att dessa troll antagligen inte hade haft samma argument när det gäller till exempel Björn Borg

Har fått svar från ordföranden i facket i min del: "Kanske skulle vi tillsammans kunna jobba mer aktivt med klimatfrågor på lokal nivå. Tar gärna emot förslag."
Men jag har lite svårt att komma på konkreta förslag 🤔 Sorteringsmöjligheter finns redan, och cyklar/elcyklar att låna.

Har fått svar från ordföranden i facket i min del: "Kanske skulle vi tillsammans kunna jobba mer aktivt med klimatfrågor på lokal nivå. Tar gärna emot förslag."
Men jag har lite svårt att komma på konkreta förslag 🤔 Sorteringsmöjligheter finns redan, och cyklar/elcyklar att låna.
Kanske göra ecosia till standard sökmotor istället för google? 🤔

Men hur skulle en enskild person lösa problemet, eller ens göra något som gör snabb och direkt skillnad globalt sett? Jag har svårt att se det, särskilt en 16-åring utan formell makt. Och då ser jag det orimligt att samma 16-åring ska få sitt för att hon inte löser problemet.
Min poäng är att Greta inte är en enamnsshow. Hon har ett dunder av folk runt omkring sig. Vad vi ska se är en ung liten flicka som skolstrejkar varje fredag och nu 'tar' hon resten av världen. Edward Bernays hade gråtit av lycka om han såg detta. Greta ska bli Malala No2. Fast nu är det klimatet det gäller. Men det händer ju inget! Jag är mycket väl medveten om att Greta är känd, ja det är en bedrift att vara liten ensam flicka som tar världen med storm och alla tycker att hon är fantastisk. Men vad åstadkommer hon? VAD har HON åstadkommit? Bortsett från mediauppmärksamhet?

Min poäng är att Greta inte är en enamnsshow. Hon har ett dunder av folk runt omkring sig. Vad vi ska se är en ung liten flicka som skolstrejkar varje fredag och nu 'tar' hon resten av världen. Edward Bernays hade gråtit av lycka om han såg detta. Greta ska bli Malala No2. Fast nu är det klimatet det gäller. Men det händer ju inget! Jag är mycket väl medveten om att Greta är känd, ja det är en bedrift att vara liten ensam flicka som tar världen med storm och alla tycker att hon är fantastisk. Men vad åstadkommer hon? VAD har HON åstadkommit? Bortsett från mediauppmärksamhet?
Vad tycker du att hon borde eller bör åstadkomma?

Men vad förväntar du dig? Att 16-åriga Greta på egen hand ska lösa klimatkrisen?

Vad tycker du att hon borde eller bör åstadkomma?
Jag har inte någonstans sagt att GRETA ska klättra upp på någon himmelstege och laga något. Men VAD gör Greta mer än att vara KÄND, rulla runt på en story och 'be politiker att lyssna på foskarna'?

Jag ser bara en bubbla. Jag ser inga konkreta resultat av Gretas kamp, jag ser inga samtal, jag ser inga initiativ som leder till förändring, jag ser inget annat än en sextonåring som åker på en messias-turné för klimatet och skapar en väldans massa flygresor åt fotografer som dokumenterar det hela.

Jag har inte någonstans sagt att GRETA ska klättra upp på någon himmelstege och laga något. Men VAD gör Greta mer än att vara KÄND, rulla runt på en story och 'be politiker att lyssna på foskarna'?
Mer än de flesta av oss iallafall.

Jag erkänner det villigt, hon gör bra mycket mer än jag. Alla dessa unga som strejkar gör något genom att sätta press på politiker och visar hur viktig klimatfrågan är för dem, och rent själviskt ur politikernas synpunkt om de vill få deras röster i framtiden så är det bäst att de gör något. Det ser dock inte så bra ut även nu att det blir mycket snack och ingen verkstad hos de som faktiskt har makten att göra något.

Men vad åstadkommer hon? VAD har HON åstadkommit? Bortsett från mediauppmärksamhet?
Jag skulle vilja vända på frågan lite - vad gör politikerna som bjudit in henne på tal inför EU, kongresser etc.? De applåderar, talar fint och prisar en 16-åring för att hon säger de saker som de själva borde veta, utan att göra något konkret när det är de som har makten till att göra något.

Nej men jag tycker på något sätt det har sjunkit lite? Numera när jag läser kommentatorsfält så överväger positiva och de negativa blir nedsablade ganska snabbt och effektivt.

Gillar att hon är så iskallt rak. Hon kör inte något fluffigt budskap som går att förvrida utan det är -lyssna på vetenskapen. Känns som att det är väldigt effektivt att inte bli ledd in på sidospår.
Det där med att hon ville att de skulle bete sig som huset brann, att de skulle känna panik var så bra :love:

En rätt intressant reflektion i sammanhanget när det gäller trollen och att de tycker att dels Greta är pushad, dels att hon borde gå i skolan - är att dessa troll antagligen inte hade haft samma argument när det gäller till exempel Björn Borg
Det är ju ett manligt kön! :idea: Och tennis, ingen politiker blir uppretad av tennis :grin:

(Om det inte är Trump som spelar tennis såklart ... då kan jag förstå dem :nailbiting:)

Mer än de flesta av oss iallafall.

Jag erkänner det villigt, hon gör bra mycket mer än jag. Alla dessa unga som strejkar gör något genom att sätta press på politiker och visar hur viktig klimatfrågan är för dem, och rent själviskt ur politikernas synpunkt om de vill få deras röster i framtiden så är det bäst att de gör något. Det ser dock inte så bra ut även nu att det blir mycket snack och ingen verkstad hos de som faktiskt har makten att göra något.
Plus så gör hon att klimatkrisen kommer på tal varje gång hon nämns, klimatkrisen har fått mycket uppmärksamhet tack vare henne också. Inte enbart tack vare henne såklart, men den kommer ju på tals varje gång hon nämns.

Jag ser bara en bubbla. Jag ser inga konkreta resultat av Gretas kamp, jag ser inga samtal, jag ser inga initiativ som leder till förändring, jag ser inget annat än en sextonåring som åker på en messias-turné för klimatet och skapar en väldans massa flygresor åt fotografer som dokumenterar det hela.
Varför är det så provocerande att Greta är känd och hyllas av stora namn världen över? För att hon belyser en oerhört viktig fråga som riskerar att få konsekvenser för vår livsstil? För att hon skapar ett skavande, dåligt samvete inne i styrelserummen och för att hon spikrakt förmedlar ett helt självklart budskap om att vi bör lyssna på vetenskapen?

Om du varken ser några samtal eller initiativ som leder till förändring kopplat till klimat måste du verkligen bredda dina nyhetskanaler.

Men, alltså? Vad väntar du dig?

Från att ensam sitta och skolstrejka i Stockholm, mobiliserar nu miljontalsmänniskor överallt från Norge till Senegal. Både barn och vuxna.

Vad i hela friden mer tänker du dig att en sextonåring ska åstådkomma?

Det konkreta politiska arbetet ligger naturligtvis på politikers och andra makthavares bord att ta itu med.

Hon har åstadkommit mediauppmärksamhet. Vad är det alla försöker få idag? Varje influencer, varje politiker, varje organisation, varje förening, varje kommersiellt företag. Alla vill ha medieuppmärksamhet.

Vilket är jättesvårt att få idag och är ett av de få sätt man kan påverka på. Många länder som förorenar i världen är demokratier och enda sättet att vända en demokrati är att få folk och politiker att engagera sig. Då menar jag att politiker måste visa en åsikt i frågan som folket kan rösta på. Om politikerna vägrar diskutera en fråga, eller alla "tycker" samma sak, så kan demokratin inte påverka frågan.

Reflektera gärna över att media har klart underrapporterat klimatfrågan fram till Gretas demonstrationer. Att tex pensionärer demonstrerat har inte ens synts i mycket lokalpress, utan det är enbart skolungdom -missa skolan, som gör att demonstrationerna uppmärksammas.

Tänk gärna på att trots att miljöfrågan är en av de frågor som låg högst på Sveriges befolknings lista över intressen, topp 3, inför valet så diskuterades den knappt bland politikerna. Inte mer än jaja vi och alla andra tycker också om sopsortering.

Till och med problemet med freoner när jag var liten fick mer uppmärksamhet än klimatet fick för ett halvår sedan.

Det härligaste är att hon trycker på demokrati och påverka politiker. Eftersom ropen har skallat lite på despot och diktatur från miljöhåll.

Men själv kan hon väl rimligen ingenting göra, det finns nog ingen som kan göra någonting själv nu, inte ens en president i USA kan göra någonting om inte fler, kongressen, folket, vill.

Jag skulle vilja vända på frågan lite - vad gör politikerna som bjudit in henne på tal inför EU, kongresser etc.? De applåderar, talar fint och prisar en 16-åring för att hon säger de saker som de själva borde veta, utan att göra något konkret när det är de som har makten till att göra något.
Ja, där ligger ju ett av problemen med barn som bärare av politiska (eller för all del religiösa, som i fallet med Jesusbarnet) budskap. Vuxenvärlden får inte tro att den kan nöja sig med att ha lyssnat på vad Greta har att säga.

Javisst men hur tror du någon i en demokrati kan göra tillräckligt?
Nej inte någon, men ja alla kan.

Den närmsta jämförelsen (som folk nämner) är väl att de allierade under 2:världskriget var demokratier och lyckades ställa om till krigsekonomi på bara några år.

Haken där är dock som du säger att krigsekonomi är konsumtion, av vapen tex.

Sedan när det gäller viss konsumtion, visst är vi helt galna idag, men vi behöver egentligen till att börja med rimligen bara köra 80-talet i konsumtion. Behöver alla hästar verkligen 20 schabrak sydda i Kina? Behöver man 10 par ridbyxor om man rider 2 ggr i veckan? Sedan annars dör vi ju.

Han var väl dessutom pushad långt över gränsen för rim och reson? Jag kommer ihåg en intervju med hans mamma, under hans glansdagar, där hon berättade att föräldrarna som uppfostringsmetod tidigt hade infört tävlingsmoment i så många vardagliga aktiviteter som möjligt.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Blandraser och renraser

Hästrelaterat

Tillbaka