Min poäng är att Greta inte är en enamnsshow. Hon har ett dunder av folk runt omkring sig. Vad vi ska se är en ung liten flicka som skolstrejkar varje fredag och nu 'tar' hon resten av världen. Edward Bernays hade gråtit av lycka om han såg detta. Greta ska bli Malala No2. Fast nu är det klimatet det gäller. Men det händer ju inget! Jag är mycket väl medveten om att Greta är känd, ja det är en bedrift att vara liten ensam flicka som tar världen med storm och alla tycker att hon är fantastisk. Men vad åstadkommer hon? VAD har HON åstadkommit? Bortsett från mediauppmärksamhet?
Hon har åstadkommit mediauppmärksamhet. Vad är det alla försöker få idag? Varje influencer, varje politiker, varje organisation, varje förening, varje kommersiellt företag. Alla vill ha medieuppmärksamhet.
Vilket är jättesvårt att få idag och är ett av de få sätt man kan påverka på. Många länder som förorenar i världen är demokratier och enda sättet att vända en demokrati är att få folk och politiker att engagera sig. Då menar jag att politiker måste visa en åsikt i frågan som folket kan rösta på. Om politikerna vägrar diskutera en fråga, eller alla "tycker" samma sak, så kan demokratin inte påverka frågan.
Reflektera gärna över att media har klart underrapporterat klimatfrågan fram till Gretas demonstrationer. Att tex pensionärer demonstrerat har inte ens synts i mycket lokalpress, utan det är enbart skolungdom -missa skolan, som gör att demonstrationerna uppmärksammas.
Tänk gärna på att trots att miljöfrågan är en av de frågor som låg högst på Sveriges befolknings lista över intressen, topp 3, inför valet så diskuterades den knappt bland politikerna. Inte mer än jaja vi och alla andra tycker också om sopsortering.
Till och med problemet med freoner när jag var liten fick mer uppmärksamhet än klimatet fick för ett halvår sedan.
Det härligaste är att hon trycker på demokrati och påverka politiker. Eftersom ropen har skallat lite på despot och diktatur från miljöhåll.
Men själv kan hon väl rimligen ingenting göra, det finns nog ingen som kan göra någonting själv nu, inte ens en president i USA kan göra någonting om inte fler, kongressen, folket, vill.