Klimatstrejk

Ja det är ju bara att läsa IPCC som sammanställt vetenskapliga rapporter.

Greta nämner ju enstaka siffror och så i intervjuer och det är ju precis vad TV -tid har möjlighet för.

Hon är 16 det är ju inte för henne att sammanfatta för oss, vi är ju vuxna och kan läsa.

Journalister är till och med proffs på att läsa information och sedan föra ut den till allmänheten så det är ju också en grupp som kan ta på sig den uppgiften. Så det ska ju egentligen räcka med att öppna Svenskan eller DN just nu så får man koll. (äntligen, för ett år sedan var det sämre med det)
Just precis, det är "bara" att läsa IPCC:s rapporter. Hur många politiker och andra gör det, en på tusen? I bästa fall handlar det kanske om "summary for policymakers" som ju mer är ett politiskt dokument än ett vetenskapligt.

Jag kan tänka mig att hon tillfört något mer än ett annat random barn i frågan, så den egenskapen verkar inte ha varit allena avgörande. Det är svårt att lasta någon för deras ålder, eller för att den tenderar att öka med tiden.

Allvarligt...tror du en vuxenkopia som satt sig som Greta och strejkat från sitt arbete fått någon som helst genomslagskraft?

Just precis, det är "bara" att läsa IPCC:s rapporter. Hur många politiker och andra gör det, en på tusen? I bästa fall handlar det kanske om "summary for policymakers" som ju mer är ett politiskt dokument än ett vetenskapligt.
Ja och nu finns någon som berättar för dem att de misskött sitt jobb. För de borde läst det. För länge sedan.

Det var ju själva hela poängen.

Jag ser inga konkreta resultat av att kungen, Leonardo di Caprio eller Al Gore brukar hålla tal om klimatet heller. Greta försöker i alla fall leva som hon lär. Hon är därigenom åtminstone klimataktivist 2.0! Och kanske en av dropparna som till slut urholkar stenen.

Efter att ha följt frågan sedan 1980-talet (ja, så länge har det talats och gjorts filmer etc, etc) så har hon i alla fall min respekt.

Inte ens miljöpartiet har väl presenterat ett riktigt rejält totalt iskallt vetenskapligt underbyggt koldioxidmördarprogram, utan några som helst extra bitar som inte är en rak väg mot minskade utsläpp.

Det är några där som förut försökte hissa varningsflaggan men tja, de blev väl överkörda och fick för mkt protester, sedan tycker jag att MP de sista åren faktiskt gått i stiltje på så vis att många ( alla? ) verkar ha anammat de övriga partiernas ha begär, alltså att väldigt många under den tid de sitter verkar få ett enormt behov och anse sig ha rätt att roffa åt sig så mkt som möjligt.
När makt och pengar finns i överflöd då verkar ingen vara intresseras att på riktigt rädda planeten.

https://www.mp.se/politik/miljo det handlar om att vilja, önska, satsa, uppmuntra osv. Inte panik panik panik!!! Detta är vårt panikprogram, slutpunkten.

Gynnas före? Vi vill satsa, minska, skärpa

Det låter som någonting som kanske kunde hjälpt om vi startat 1983?
Och jisses vad har vi här, nästa parti. Centern (mitt parti?), vad vill de med miljön, enklare äga elbil och vardag fri från gifter... mycket att rösta på där... :banghead:
https://www.centerpartiet.se/var-politik/politik-a-o/miljo inte ett ord om uppvärmning.

Vänsterpartiet ska ju vara bäst på det här
https://www.vansterpartiet.se/politik/miljo/ snabb googlar Vänsterpartiet och miljö, vad vill de ha?
Biologisk mångfald, hållbart fiske och bra skogsbruk. Någon uppvärmning? nope

Moderaterna ger en totalchock genom att prata om uppvärmning :eek:
https://moderaterna.se/miljo-och-klimat de har till och med en åtgärdslista. Som jag skummat, antagligen sådär (äganderätt osv :D) men existerande. Jisses jag vacklar i chock.

https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/miljo/
Här förvånas man igen, uppvärmningen nämns, men åtgärderna är ganska vaga, dvs de vill minska koldioxid, men hur? Vi är ju egentligen bäst och kan bli lite mer bäst.

Finns ju lite att öka med där.
Det här är en fråga som lätt får mig att byta block. Om vänsterpartiet kommer med något bra får de min röst. Om miljöpartiet ens försökte med iskall vetenskap skulle jag röstat på dem redan igår.

Jag ser inga konkreta resultat av att kungen, Leonardo di Caprio eller Al Gore brukar hålla tal om klimatet heller.
Di Caprio hyllade väl Greta och med orden det är för sent för mig att göra något jag lämnar över till den yngre generationen.

I övrigt så tror jag många- inte jag som aldrig reser- har väldigt svårt när ex kungen babblar om miljön när han samtidigt ligger o glassar på sin lyxbåt någonstans i Medelhavet.

Det är några där som förut försökte hissa varningsflaggan men tja, de blev väl överkörda och fick för mkt protester, sedan tycker jag att MP de sista åren faktiskt gått i stiltje på så vis att många ( alla? ) verkar ha anammat de övriga partiernas ha begär, alltså att väldigt många under den tid de sitter verkar få ett enormt behov och anse sig ha rätt att roffa åt sig så mkt som möjligt.
När makt och pengar finns i överflöd då verkar ingen vara intresseras att på riktigt rädda planeten.
Jo precis, och alla vill bara ha bästa bloggen, uhm Twitter. Det är ju tyvärr därför som ett oskyldigt barn måste hoppa in och försöka rädda alla. För att vi är så himla dumma och inte lyssnar på någon annan.

Vetenskapsförakt, kärlek till stark ledare, främlingsfientlighet, journalistförakt (även hos tidningsredaktioner som drar ned på journalister, finns fackföreningstidningar som försöker sparka alla journalister och ersätta dem med informatörer :arghh:) brer ut sig som en farsot över hela västvärlden.

Di Caprio hyllade väl Greta och med orden det är för sent för mig att göra något jag lämnar över till den yngre generationen.

I övrigt så tror jag många- inte jag som aldrig reser- har väldigt svårt när ex kungen babblar om miljön när han samtidigt ligger o glassar på sin lyxbåt någonstans i Medelhavet.
Jag känner samma sak - så det känns faktiskt gott när någon (Greta) kommer tuffande med tåg och påminner eliten om att de faktiskt måste bidra på riktigt och att deras resor skadar miljön lika mycket som alla andras.. Det räcker inte med att de predikar.

Greta har min respekt och det gäller även om hon slutar i morgon och börjar leva ett normalt tonårsliv. Man kan kanske (eventuellt om man är navlad åt det hållet) diskutera hur hon fått utrymme - men ingen kan väl förneka att hon gjort värt att göra med uppmärksamheten.

Jo precis, och alla vill bara ha bästa bloggen, uhm Twitter. Det är ju tyvärr därför som ett oskyldigt barn måste hoppa in och försöka rädda alla. För att vi är så himla dumma och inte lyssnar på någon annan.

Vetenskapsförakt, kärlek till stark ledare, främlingsfientlighet, journalistförakt (även hos tidningsredaktioner som drar ned på journalister, finns fackföreningstidningar som försöker sparka alla journalister och ersätta dem med informatörer :arghh:) brer ut sig som en farsot över hela västvärlden.
Ang vetenskapsförakt så är jag lite undrande över var man ser det? Som JAG ser det så är det svårt att överhuvudtaget veta vad man ska lita på idag då det at the end of the day alltid handlar om makt och pengar och vetenskapen är inte fri från det heller. Vetenskap är något abstrakt som kostar pengar, i ett samhälle som vi lever i idag vill man ha resultat och man betalar för att få det svar man vill ha. All vetenskap är inte överens till 100% på något område. Om en vetenskapsman/kvinna vill ägna sig åt forskning som kanske kommer visa på ett kontroversiellt svar i den allmänt gällande samhällsstrukturen och trendande angelägenheter relaterade till politiska intressen så är det en typ av forskning som inte får medel alls. Men forskning som visar på det som man VILL ha så är finansieringen det minsta problemet för den forskningen. Jag tror inte att det vetenskapsförakt du pekar på handlar om förakt för vetenskapen, det handlar mer om fördelningen av objektivitet i forskningen.

Ang vetenskapsförakt så är jag lite undrande över var man ser det? Som JAG ser det så är det svårt att överhuvudtaget veta vad man ska lita på idag då det at the end of the day alltid handlar om makt och pengar och vetenskapen är inte fri från det heller. Vetenskap är något abstrakt som kostar pengar, i ett samhälle som vi lever i idag vill man ha resultat och man betalar för att få det svar man vill ha. All vetenskap är inte överens till 100% på något område. Om en vetenskapsman/kvinna vill ägna sig åt forskning som kanske kommer visa på ett kontroversiellt svar i den allmänt gällande samhällsstrukturen och trendande angelägenheter relaterade till politiska intressen så är det en typ av forskning som inte får medel alls. Men forskning som visar på det som man VILL ha så är finansieringen det minsta problemet för den forskningen. Jag tror inte att det vetenskapsförakt du pekar på handlar om förakt för vetenskapen, det handlar mer om fördelningen av objektivitet i forskningen.
Men inte ens de mest kritiska studierna av hur forskningsmedel fördelas, visar på så nattsvarta resultat.

Och om det du uttrycker inte är vetenskapsförakt, vad vill du då kalla den ståndpunkt som du uttrycker?

Men inte ens de mest kritiska studierna av hur forskningsmedel fördelas, visar på så nattsvarta resultat.

Och om det du uttrycker inte är vetenskapsförakt, vad vill du då kalla den ståndpunkt som du uttrycker?
Eh, va? Vad i hela friden är det du ser att jag uttrycker?

Detta är säkert också OT men vad händer och det är snart när Greta längre inte är ett barn? Lyssnar folk då? Eller är det just för att hon är ett barn som det skrivs så mkt om henne?
Man föreställer sig väl att det inte är ett problem, eftersom antingen har vi börjat göra någonting inom 4 år eller så är det väl kört.

Om det här inte fungerar på ett till två år så spelar det ju ingen som helst roll om hon är i skolan eller demonstrerar, så varför skulle hon behöva få någon att lyssna på just den här saken när hon fyllt 22?

Man måste ju inte vara en talare för världen för evigt och göra det till sin karriär bara för att man en gång börjat. Utan det ideala är väl att världen lyssnar nu, gör någonting, Greta går tillbaka till skolan och pluggar till X och sedan börjar jobba med någonting hon brinner för, tex miljön, och sedan går ut i världen igen för att hjälpa i åtgärderna som är beslutade? En värld som då fortfarande har en chans att existera om 100 år.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka