Klimatstrejk

Nu måste jag ställa en fråga som med all säkerhet vissa kommer uppfatta som provokativ. När Greta säger så här idag på FNs klimattoppmöte i NY: "Ni har stulit mina drömmar och min barndom med era tomma ord " - vad menar hon då? Vad har fattats i hennes barndom som är relaterat till klimatet? Det är en ärlig fråga, för jag förstår faktiskt inte vad som fattats en svensk 16-åring som får henne att känna sig berövad på sin barndom av politikerna. Om det inte är så att hon pratar om ett liv fyllt av klimatångest som hon har matats på av livet, och som hon nu matar på andra generationer med? Med den logiken skulle vi alla sitta med tårar i ögonen och ställa dagens politiker till svars för att ha stulit våra hela liv med tomma ord?

Jag fick inte heller ihop den delen med resten av budskapet. Det hade varit rimligare med ”kommande generationers barndom och drömmar”.

Jag fick inte heller ihop den delen med resten av budskapet. Det hade varit rimligare med ”kommande generationers barndom och drömmar”.
Kan hon inte menat att de borde få vara barn och inte oroa sig för klimatet och framtiden? Att den här bördan inte borde ligga på hennes generation? Jag tolkade det så.
Jag tolkade det likadant, särskilt som hon mått dåligt sedan så ung ålder pga oro och sorg över klimatet. Men oavsett: "rimligare", sjoberga? Hon talar om sina känslor och tankar, oavsett vad någon annan tycker vore rimligare för henne att tycka och känna.

Den formuleringen är visso för abstrakt tror jag, ergo; hennes budskap är att båten sjunker NU, inte ATT den kommer att sjunka. Men att hennes barndom är stulen från henne av politikerna, det får jag inte ihop riktigt

Jag tolkade det likadant, särskilt som hon mått dåligt sedan så ung ålder pga oro och sorg över klimatet. Men oavsett: "rimligare", sjoberga? Hon talar om sina känslor och tankar, oavsett vad någon annan tycker vore rimligare för henne att tycka och känna.

Rimligare och mer konsekvent utifrån min egen smala förståelse av det hela, inget annat.

Nu måste jag ställa en fråga som med all säkerhet vissa kommer uppfatta som provokativ. När Greta säger så här idag på FNs klimattoppmöte i NY: "Ni har stulit mina drömmar och min barndom med era tomma ord " - vad menar hon då? Vad har fattats i hennes barndom som är relaterat till klimatet? Det är en ärlig fråga, för jag förstår faktiskt inte vad som fattats en svensk 16-åring som får henne att känna sig berövad på sin barndom av politikerna. Om det inte är så att hon pratar om ett liv fyllt av klimatångest som hon har matats på av livet, och som hon nu matar på andra generationer med? Med den logiken skulle vi alla sitta med tårar i ögonen och ställa dagens politiker till svars för att ha stulit våra hela liv med tomma ord?
Ja, varför inte?

Om vi utgår från hur Gretas familjs kris beskrivs i Ernmans bok, så handlar det om att en några år yngre Greta inte får ihop vad vuxenvärlden säger och vad den gör. Och delvis därför krisade hon rätt rejält.

Vuxenvärlden säger att vi har en klimatkris. Vuxenvärlden fortsätter sedan som vanligt med flygande, shoppande, och köttätande.

Liknande krockar mellan ord och handling, berättar ett par barngrupper som jag möter i jobbet att de har det jobbigt med.

Min åttaårige lille släkting sa ifrån om att man inte ska köra bil korta sträckor, så nu cyklar vi för att försöka slippa lite av just den där krocken.

För upplysta personer, måste ju verkligheten se helt galen ut.

Kort sagt, min ingång till Gretas ord är liksom bara självklar.

En allmän fråga - hur mycket vetenskapliga undersökningar/forskning finns det som talar för att det pågår en klimatkris - och tvärtom?

Jag tror att oavsett vad man tror om pengarna som gått till forskning så har de flesta kommit fram till ungefär samma resultat.
Om man inte litar på vetenskapen, vad kan man lita på då? :confused:

Och jag kan bara känna att hon borde fått hjälp och stöd för sin ångest för klimatet om det förstört hennes barndom.

Kanske hänger det ihop med hennes diagnos, men det känns inte riktigt sunt att bära en sådan börda som barn, oavsett vad hon skapar idag.

Om blickar kunde döda 😬😂🙈😍

EFCCE593-4AF0-431E-BF59-1CA1FC612305.png

Det känns faktiskt också skönt att höra från någon annan att typ "fan det är panik, hallå, isarna smälter och naturkatastroferna blir allt mer vanliga, märker ingen det?!?" Så att man känner sig inte så ensam i de ögonblicken, utan hon bekräftar ens känslor.

Sen att man inte kan leva med att känna så varje sekund är en annan sak, och jag hoppas att hon inte känner så hela tiden. Men det känns skönt med någon som uttalar sig om de där ögonblicken av panik.

Jag tror även att det krävs personer som kan fokusera så kraftigt på en sak och ett mål för att komma så här långt och försöka göra något åt det. Uppenbarligen är hon en av de personerna.

Bra jobbat Greta Thunberg. Nu hörde jag inte hela utan bara utskällningen.

Folk får skärpa sig.

Jag tycker vi ska ha en motbok på körning. Vissa mil.

To those wielding power, the activist said, "You are failing us, but young people are starting to understand your betrayal. The eyes of all future generations are upon you. And if you choose to fail us, I say: We will never forgive you."

"We will not let you get away with this," she added. "Right here, right now is where we draw the line."
:bow::bow::bow:

Jag tycker vi ska ha en motbok på körning. Vissa mil.

Känns som att det finns ett väldigt stor variation på basbehov av mil så det blir för komplicerat. Men vi kan väl börja med ett begränsat antal bilar per hushåll, och en storskalig satsning på utökad kollektivtrafik utanför städerna. Det kan väl inte vara så svårt?
I min stad planerar man att göra en spåromdragning inne i centrala stan vilket kommer kosta miljarder, för att folk ska spara några minuters åktid. Jag ser hellre att de pengarna och jobbet utförs ute på landsbygd med utökad kollektivtrafik.

46-årig (amerikansk) politiker: “So while in the United States we need to continue investing in innovative solutions and exporting clean energy technologies, it makes no sense for us to be doing it if we’re simply watching for increases in China.”

17-åring: “I have a question. When your children ask you: Did you do absolutely everything in your power to stop the climate crisis, when the storms were getting worse and we’re seeing all the effects … Can you really look them in the eye and say, ‘No, sorry, I couldn’t do anything because that country over there didn’t do anything, and if they’re not going to do anything then I’m not.’ That is shameful and that is cowardly, and there is no excuse to not take action, to not improve as much as we can in the United States. … I just don’t understand as a parent how you can look your kid in the eye and say that there was this impending crisis, everything was at stake, but I stood back and I didn’t really do anything. I didn’t take action. I didn’t really act like it was an emergency because our neighbors over there weren’t doing it. So I’m just not going to. How can you tell your children that?”

16-åring: “I am from Sweden,” she said. “It’s a small country, and there it’s the same argument. Why should we do anything? Just look at the U.S.? So just so you know, that’s being used against you, as well.”

När unga tonåriga kvinnor låter mycket klokare än vuxna män :banghead:
https://www.rollingstone.com/politi...erg-garet-graves-climate-change-video-886908/

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka