Min förhoppning är att hon nu går på svenska politiker lika hårt som hon gjorde i sitt tal i FN. Det hade varit intressant.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min förhoppning är att hon nu går på svenska politiker lika hårt som hon gjorde i sitt tal i FN. Det hade varit intressant.
Nej tvärtom, vara beredda på att offra så mkt mer än vad vi kan föreställa oss för att rädda planeten,.Ska vi bara anse oss besegrade och fortsätta som vanligt eftersom du anser att det är "ogenomförbart globalt"?
Nej tvärtom, vara beredda på att offra så mkt mer än vad vi kan föreställa oss för att rädda planeten,.
Jag lyssnade precis på Greta Thunbergs tal i FN och hon förde fram just det @ginnies skrivit om. Du borde också lyssna till det hon hade att säga och försöka ta in budskapet, hon var förvisso inte nådig i sin kritik mot den syn du företräder men ibland behövs det starka ord.
Men lite kommer inte göra nytta.Och då måste vi börja i någon ände. Litet som stort.
Men lite kommer inte göra nytta.
Baserat på vad? Dröm om en dåtid som inte existerar? Naiva förhoppningar? Dröm om isolationism och protektionism? Egen situation och värdering?
Ja men precis jag har skrivit det flera ggr i andra trådar och att det är viktigt att värna om jordbruksmark så den hålls levande , en del är att skippa bekämpningsmedel och ändlig konstgödning, rena döden för mark o insekter, eller vad säger du @sjoberga , vi har ju haft diskussion om det förut du menar det spelar ingen roll om det körs konventionellt med besprutning och konstgödning......Jordbruksmark saknar mull som håller kvar vatten i marken och ger näring till det som växer men hög mullhalt gör att maken inte bär stora maskiner. Våra pollenerare dör både för att det odlas stora områden med samma växt och ger bara mat under kort tid, lägg även till dom gifter vi sprutar ut på växterna.
Det blir ju väldigt konstigt resonemang om någon vill ha motbok för bilkörning ( inte helt fel) men i samma mening tycker att 6 flygresor per person o år låter rimligt utan att någon reagerar, ja iaf inte att det är för mkt.Men det är ingen i tråden som påstår att bara lite är det som kommer utgöra den stora skillnaden. Vi är liksom alla med på tåget om att det krävs mer.
Och då måste vi börja i någon ände. Litet som stort.
Det blir ju väldigt konstigt resonemang om någon vill ha motbok för bilkörning ( inte helt fel) men i samma mening tycker att 6 flygresor per person o år låter rimligt utan att någon reagerar, ja iaf inte att det är för mkt.
Om jag nu uppfattade den skribenten rätt.
Men ingen vill ju börja? Tycker de flesta här pratar om att de vill bli vägledda politiskt.
Ja en användare och det var jag.Det var användare som reagerade på det inlägget. Själv antog jag att det var en felskrivning.
Det här undrar jag över hur du kommit fram till? Vissa saker inom klimatforskningen är enkla, som t.ex. att koldioxidhalten i atmosfären kraftigt ökat och att det innebär att en större andel av jordens värmestrålning reflekteras tillbaka. Men i väldigt mycket annat finns det en mycket stor osäkerhet.Och IPCC handlar inte om en artikel om knäböj i Expressen utan om tusentals forskare som kommit fram till samma sak.
Upptäckte just att det verkar vara ett svar på en tweet från Trump himself:
Upptäckte just att det verkar vara ett svar på en tweet från Trump himself:
![]()
Gretas text dryper av ironi nu![]()
Ja men precis jag har skrivit det flera ggr i andra trådar och att det är viktigt att värna om jordbruksmark så den hålls levande , en del är att skippa bekämpningsmedel och ändlig konstgödning, rena döden för mark o insekter, eller vad säger du @sjoberga , vi har ju haft diskussion om det förut du menar det spelar ingen roll om det körs konventionellt med besprutning och konstgödning......
Jag lyssnade precis på Greta Thunbergs tal i FN och hon förde fram just det @ginnies skrivit om. Du borde också lyssna till det hon hade att säga och försöka ta in budskapet, hon var förvisso inte nådig i sin kritik mot den syn du företräder men ibland behövs det starka ord.
Ok, nej det är klart Greta inte ska komma med lösningarna, hon ska bara få politikerna att samla energi till att följa rekommendationer och löften.Klimatpolitiska rådets uppgift är att utvärdera regeringens klimatpolitik och därför är det självklart att de fokuserar just på vad politiken behöver göra. Första rapporten fokuserar på transporter och de ger tio tydliga rekommendationer till beslutsfattare:
1. Besluta om en tidsbestämd handlingsplan för att nå fossilfria transporter bortom 2030-målet.
2. Gör de transportpolitiska målen förenliga med klimatmålen.
3. Stärk regelverk och processer för samhällsplanering som minskar bilberoendet.
4. Beakta skilda förutsättningar och utjämna negativa fördelningspolitiska effekter, till exempel mellan stad och landsbygd.
5. Förbered en reform av vägtrafikbeskattningen med utgångspunkt i ökad elektrifiering och användning av autonoma fordon som samtidigt främjar regional rättvisa.
6. Sluta subventionera bilägande, bilkörning och parkering.
7. Stärk kommunernas mandat och redskap för att främja fossilfria transporter.
8. Påskynda elektrifieringen av vägtransporter i hela Sverige.
9. Sätt ett stoppdatum för försäljning av fossila drivmedel.
10. Ökad styrning mot mer klimateffektiva fordon.
Min poäng är att det händer saker på området och att det finns konkreta rekommendationer (för beslutsfattare i just detta fall), och att det inte är upp till Greta att komma med lösningarna och rekommendationerna som många verkar haka upp sig på.
Nej det finns ju ingen osäkerhet i att vi påverkar jordens medeltemperatur.Det här undrar jag över hur du kommit fram till? Vissa saker inom klimatforskningen är enkla, som t.ex. att koldioxidhalten i atmosfären kraftigt ökat och att det innebär att en större andel av jordens värmestrålning reflekteras tillbaka. Men i väldigt mycket annat finns det en mycket stor osäkerhet.