Vad ska jag göra?

Saile

Trådstartare
I fredags var jag hos veterinären med min häst.
Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg böjning. Dom la bedövning från has och neråt och då visade han ingen hälta men han snubblade ändå till vid ridprovet så veterinären sa att bedövningen inte hjälpt.

Vid ett av våra tidigare besök för ett antal veckor sedan ultraljudade dom SI-leden (via rumpan) och sa då bara "ingen inflammation"(men behandlades ändå). Däremot kläckte dom ut sig nu vid fredagens besök att han hade ligamentförändringar(eller ligamentskador, kommer inte ihåg vad) på korset så hon trodde att hältan kunde komma därifrån.
Han blev sprutad med kortison och fick även kvaddlar på korset samt halsen, där han haft inflammation.

Nu ska han ta det lugnt i 5 dagar sedan ska jag sätta igång honom fullt samtidigt som han får metacam, för att sedan ta bort metacamen och se skillnaden.

Jag är inte riktigt nöjd med besöket, ligamentförändringarna/skadorna bekymrar mig då han också hade kraftiga låsningar i bäckenet och ländryggen vid tidigare besök som fysioterapeut har behandlat.
Tänk om det är någon mer skada som bara syns på röntgen? Enligt min veterinär så gick det inte att röntga där?

När vet. Böjde vänster bakben högt och hästen gick lite åt sidan så lät det som när man själv sträcker ut ryggen och det knakar i kotorna.
Veterinären sa att det inte var någon fara, men jag vet inte om jag litar på hennes omdöme.

Vid första besöket i augusti markerade han inte på något på böjprovet, nu markerar han på höger bak.
Efter att dom behandlade halsen så har snubblingarna blivit värre, veterinären trodde det berodde på att han behövde ytterligare behandling i korset och att kors och hals ofta hänger ihop.

Ursäkta för jätteluddigt inlägg men jag vet inte vad jag ska göra. Det känns inte bra.
Jag har mailat till kliniken jag vart hos för att få hans journal, funderar sedan på att kontakta annan veterinär för ett andra utlåtande.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
381
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 276
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp