Kliniker med dygnet runt övervakning kan man inte räkna med det?

Ardennern

Trådstartare
Vi var med vårt sto i förrgår hos en hästklinik där vi tillbringade hela dagen med diverse utredningar. Symtom av gaskolik och ev fång. Även lite avvikande blodvärden. Då dom inte hittade någon klar orsak så gav dom oss två alternativ. Ta hem hästen igen på kvällen eftersom dom inte kunde erbjuda övervakning över natten. Vi skulle isåfall hemma övervaka henne under hela natten och sedan komma tillbaks dagen efter för vidare utredning.

Men då vi kände att de skulle vara säkrare att köra henne vidare till en större klinik med dygnet runt bemanning så kändes de tryggare eftersom hon ändå behövde utredas vidare och få den hjälp hon behöver. Så det skickades remiss till en klinik med dygnetruntövervakning. Då skulle hon dessutom vara på rätt ställe om hennes tillstånd försämrades.

Vi har dessutom drygt 2 timmar till klinik så de kändes vanskligt att ta hem henne av den anledningen också. Hon har haft regelbunden övervakning natten till idag av djursjukvårdare.

Veterinären ringde i förmiddags och gav oss uppdatering om att hennes tillstånd var något mer stabilt. Hon sa också att de bästa vore om hon kunde stanna ett dygn till eftersom att dom inte kommit fram till vad som felar och skulle hon bli försämrad så är hon ju som sagt på rätt ställe och kan få behandling snabbt.

Det kändes jätte tryggt för oss att hon var i trygga händer. Vi bestämde samtidigt med den veterinären att vi skulle komma och hälsa på henne framåt kvällen.

Nu har vi varit där och även träffat den djursjukvårdare som håller koll på hästarna som i sin tur då kan tillkalla jourhavande veterinär om hon anser att det behövs. Av en slump och till vår förskräckelse så framkom det att hon bara jobbar till 21. Sedan åker hon hem och inväntar eventuella nya akutfall och möter upp veterinären i samband med det. Dyker inga akutfall upp så är hästarna helt oövervakade mellan 21-07.

Det finns inte ens någon kameraövervakning.

Vi ringde veterinären som hade jouren inatt och ifrågasatte varför vi inte lika gärna kunde ta med oss hästen hem eftersom hos oss skulle hon övervakas dygnet runt. Att vi lämnade henne till kliniken för att hon skulle vara tryggare där.

Hennes motivering var att dom i regel inte har någon övervakning på natten om hästarna känns stabila under dagen och kvällen. Om en häst kommer in som ett akutfall och de bedöms att hon behöver stå på klinik, känns 10 timmar som en väldigt lång tid att stå oövervakad.

Vi känner oss lurade då det inte framkommit överhuvudtaget med någon av veterinärerna vi haft kontakt med. Det har istället sagt att hon är tryggare där eftersom dom kan vidta åtgärder direkt vid försämrat tillstånd. Men hur gör man det när man ligger och sover?

Är det någon som har koll på vilken eller vilka hästkliniker i landet som har övervakning dygnet runt på inlagda patienter?
 
Har ingen aning om hur de olika klinikerna gör.
Det vore ju bäst om de åtminstone rondade någon gång på natten.
Det trodde jag nog att de gjorde om det finns patienter inne som det kan förändras snabbt för.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men så bedrövligt! Jag hade också förväntat mig någon som höll koll över natten med den informationen, annars sitter man ju som du säger hellre uppe med sitt djur och ser till att det verkligen är dygnet runt-bevakning.
 

Det verkar ändå bättre. Men frågan är om dom utan djurägarens inblandning avgör vilket typ av vak som krävs? Vi kan tycka att de hade vart rimligt då som igår när veterinären ringde på morgonen för att lämna uppdatering att hon även kunde säga något i stil med att " vi upplever att din häst är något stabilare idag. Vi tycker inte att hon behöver ha koll under natten. Men om ni ändå vill det så kostar det extra" Det hade kännts mer rimligt att få en egen valmöjlighet. Det är trots allt vårt djur och vi låter henne vara där i tron om att hon är tryggare där än hemma.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det verkar ändå bättre. Men frågan är om dom utan djurägarens inblandning avgör vilket typ av vak som krävs? Vi kan tycka att de hade vart rimligt då som igår när veterinären ringde på morgonen för att lämna uppdatering att hon även kunde säga något i stil med att " vi upplever att din häst är något stabilare idag. Vi tycker inte att hon behöver ha koll under natten. Men om ni ändå vill det så kostar det extra" Det hade kännts mer rimligt att få en egen valmöjlighet. Det är trots allt vårt djur och vi låter henne vara där i tron om att hon är tryggare där än hemma.
De har alltid berättat för oss exakt vilken vård/övervakning hästen kommer att få, så vi har känt oss väldigt trygga med det.
 
Jag har också varit med om att lämna in akut sjuk häst till stort jouröppet djursjukhus, utan att det visat sig finnas någon form av övervakning. Jag räknar numera med att stanna kvar själv över natten och vaka om jag anser det behövas. Stannade tex. kvar över natten senast jag fick köra en kolikhäst akut till Helsingborg. Det finns helt enkelt inte resurser/personal att ägna tid åt vakning om det samtidigt är andra hästar som måste opereras har jag förstått.
 
Jag har också varit med om att lämna in akut sjuk häst till stort jouröppet djursjukhus, utan att det visat sig finnas någon form av övervakning. Jag räknar numera med att stanna kvar själv över natten och vaka om jag anser det behövas. Stannade tex. kvar över natten senast jag fick köra en kolikhäst akut till Helsingborg. Det finns helt enkelt inte resurser/personal att ägna tid åt vakning om det samtidigt är andra hästar som måste opereras har jag förstått.


Okej men då är det ändå personal kvar på plats? Här där vi lämnade vår häst så släcker dom ner och går hem.
 
När min häst var på klinik i två veckor så kollades han till även på natten första dygnen efter operationen när risken för insjuknande var stor, då var det alltså en infektion i leden så blev han dålig så skulle det bli väldigt akut väldigt snabbt, sen var det ju hästar med dropp där också och dom lämnades heller inte oövervakade långa stunder.

Var läget lugnt dock och hästarna som var där var stabila så vad jag vet var ingen där på nätterna. Så dom agerar nog lite olika beroende på vilket tillstånd hästarna är i.

Kommer någon in som akutfall på natten så lämnar dom inte bara hästen för att det är natt, kan jag inte tänka mig någon sådan klinik gör. Förhoppningsvis så gör dom rätt bedömning.
 
Okej men då är det ändå personal kvar på plats? Här där vi lämnade vår häst så släcker dom ner och går hem.


Ja, det har du rätt i. Personalen finns ju visserligen inte tillgänglig när de är upptagna med operationer men de finns ju kvar någonstans i lokalen. Det är ju därför jag har gjort bedömningen att det är värt att vara på plats även om jag själv får sköta vak, dropp etc. Om det tex. blir aktuellt med en buköppning så är det skönt att ha transporteringen avklarad.
Jag tog mest upp mina besök som ett exempel på att det nog är ovanligt att djuren är övervakat nattetid på djursjukhusen. Före mitt första akuta besök trodde jag att det fanns gott om personal på ett jouröppet djursjukhus även nattetid. För mig var det en chock att behöva ta hand om min svårt sjuka häst själv nattetid fast att jag befann mig på ett djursjukhus.

Idag vet jag att de två jouröppna djursjukhus jag har att tillgå i min omgivning, där går personalen hem kl 21 om det inte är en pågående operation och på det andra sjukhuset finns en ensam djurvårdare på hela anläggningen nattetid som ibland är upptagen med operationer. Det verkar helt enkelt vara för dyrt med personal nattetid för att det ska vara lönsamt.

När jag själv jobbade på smådjurssjukhus hade vi ett jourrum som vi sov i och så gjorde man en bedömning hur ofta man skulle stiga upp på natten. Att det som i ditt fall inte ens finns någon på plats i lokalen, när man fått det intrycket att djuret är övervakat är ju verkligen inte roligt att upptäcka eller betala för. Då kan man ju göra ett bättre jobb själv hemma i sitt eget stall.
 
Det verkar ändå bättre. Men frågan är om dom utan djurägarens inblandning avgör vilket typ av vak som krävs? Vi kan tycka att de hade vart rimligt då som igår när veterinären ringde på morgonen för att lämna uppdatering att hon även kunde säga något i stil med att " vi upplever att din häst är något stabilare idag. Vi tycker inte att hon behöver ha koll under natten. Men om ni ändå vill det så kostar det extra" Det hade kännts mer rimligt att få en egen valmöjlighet. Det är trots allt vårt djur och vi låter henne vara där i tron om att hon är tryggare där än hemma.
Tror att om ägare var beredda att betala lönen för vad det kostar att ha någon som kollar till en häst som anses stabil så skulle dygnskostnaden blir otroligt hög. Klart om man sa till dom att man är beredd att betala den djurvårdarens lön för att kolla till hästen på natten privat så att säga så skulle dom nog inte säga nej till det.

Jag betalade 2500kr per dygn oavsett graden av bevakning på hästen, det kostade lika mycket när han bara stod där utan akutvård så att säga som det kostade när han krävde mer tillsyn. Skulle jag dom övriga veckorna velat ha en sådan koll och betala den själv så skulle det ju vara smått orimlig kostnad för mig iallafall, vet dock inte om dom hade sagt nej om man var beredd på att betala dens lön från egen ficka.
 
När jag själv jobbade på smådjurssjukhus hade vi ett jourrum som vi sov i och så gjorde man en bedömning hur ofta man skulle stiga upp på natten. Att det som i ditt fall inte ens finns någon på plats i lokalen, när man fått det intrycket att djuret är övervakat är ju verkligen inte roligt att upptäcka eller betala för. Då kan man ju göra ett bättre jobb själv hemma i sitt eget stall.
Är det inte lite samma sak som det är när det är obevakat? Sover som sover liksom, sover man när något djur akut insjuknar vaknar man ju inte för det och kan missa.

Och jag är osäker på om det går att göra ett bättre jobb själv hemma, om man inte råkar ha flera stycken som faktiskt kan turas om att övervaka hästen. Man ska ju orka vara skärpt och klar i huvet också om man måste akut åka in. Plus att hästen faktiskt hinner bli så dålig att transport kanske inte är rimligt ens.

Så jag ser ganska många fördelar att redan vara på kliniken och bedömer veterinären hästen som stabil på kvällen så får man lita på det lite tror jag. Oftast vet dom vad dom gör.
 
Är det inte lite samma sak som det är när det är obevakat? Sover som sover liksom, sover man när något djur akut insjuknar vaknar man ju inte för det och kan missa.

Och jag är osäker på om det går att göra ett bättre jobb själv hemma, om man inte råkar ha flera stycken som faktiskt kan turas om att övervaka hästen. Man ska ju orka vara skärpt och klar i huvet också om man måste akut åka in. Plus att hästen faktiskt hinner bli så dålig att transport kanske inte är rimligt ens.

Så jag ser ganska många fördelar att redan vara på kliniken och bedömer veterinären hästen som stabil på kvällen så får man lita på det lite tror jag. Oftast vet dom vad dom gör.

Precis som jag skrivit tidigare är jag enig med dig. Jag har själv gjort bedömningen att det alltid är bättre att befinna sig på kliniken redan om det blir skarpt läge för tex. en buköppning vid kolik. Däremot räknar jag inte med att det finns någon övervakning.

Mitt exempel med hur vi jobbade med sovande nätter i jourrum, var just för att visa att någon direkt övervakning sker inte alltid. Jag jobbade på ett större jouröppet djursjukhus för smådjur och jag tror att många av våra djurägare utgick ifrån att vi jobbade vaken natt, trots att det långt ifrån alltid var så.

När det kommer enbart till biten övervakning, bortsett från vården i övrigt som jag överlåter till veterinär, så är mina erfarenheter att jag sköter det bäst själv. Tex i somras åkte jag in akut till ett av de största djursjukhusen med mitt föl. Jag hade då varit vaken i tre dygn och kände att jag inte orkade mer. Jag var så lättad när jag kom fram utan att ha somnat på vägen. Träffade veterinär som bedömde att fölet skulle opereras och inte fick resa sig upp innan dess. Mer akuta fall kom in så det slutade med att jag låg på mitt föl och höll fast det i 16 timmar utan att det fanns någon annan personal att tillgå. Min kolikhäst övervakade jag ensam i 8 timmar på djursjukhuset trots att buköppning var bestämt, utan någon tillgänglig personal, eftersom de opererade andra hästar.

Jag har verkligen ingen kritik mot veterinär eller djurvårdare som gör ett jättebra arbete och ska bedöma vårdbehov. Men de räcker inte till för avlastning åt trötta djurägare eller övervakning. Den biten hänger på mig som djurägare enligt mina erfarenheter och jag tror att det kan vara bra att vara beredd på att det inte finns gott om personal nattetid på djursjukhuset, utan att man är beredd på att göra en egen insats.
 
Där jag har jobbat (halvstort smådjursjukhus inom en större kedja) jobbar nattsköterskan vaken natt med den huvudsakliga uppgiften att övervaka och medicinera inneliggande patienter enligt kvällsveterinärens ordination. Det kan innebära allt mellan att man går ett par rundor och tittar på djuren under natten och i övrigt pysslar med tvätt och städ, till mer eller mindre konstant övervakning, beroende på djurens tillstånd. Vänner som jobbar på andra ställen (både smådjur och häst) har varit med om ungefär samma sak, så det verkar inte vara helt ovanligt.

Däremot är det väl generellt så att ju mindre personal som finns på plats vid en given tidpunkt, desto mer sårbart blir det om flera patienter kräver större insatser samtidigt.
 
Det är inte ovanligt att man bedömer skicket på inneliggande patienter så stabilt att konstant övervakning inte är nödvändig. Bedömningen görs ofta löpande och kan komma att ändras. Säg en häst med en åtgärdad sårskada som i princip bara står för medicinering samt bandagebyte har inte alls samma övervakningsbehov som säg en kolikhäst eller ett akut dåligt föl. På det stället jag arbetat (en av Sveriges största) gjorde man upp en nattplan med behandlande veterinär, vilket kunde innebära att man checka av vissa hästar med bestämda intervall, de hästar i samma stall som inte hade övervakningsbehov överblickade man i samband med att man tex tittade till hästen med extra behov. De flesta nätter sågs djuren till i princip löpande då det nästan alltid funnits tex en buköppnad/kolikhäst som skulle ha hötussar varje 20 min, man skulle medicinera, fodra, promenera vissa, stalla in/åtgärda nyinkomna akuthästar etc. Måste även poängtera att det är en fin balansgång och det är inte alltid av godo att ständigt "störa" hästarna, vissa tror det är morgon och matdags när man smyger in, även med släckt lampa osv. Värt att veta är att även de nätter då hästarna bedömdes stabila fanns djursjukskötare kvar i byggnaden, jourhavande veterinär i byggnad intill för att finnas tillgänglig då djursjukskötaren tillkallade denna för vård av inneliggande patienter eller för inkommande patienter (ofta fick man samtal när patient var på ingående vilket gjorde att man kunde planera vården och de uppgifter som skulle skötas på de redan inneliggande patienterna på bästa sätt).
 
Jag har verkligen ingen kritik mot veterinär eller djurvårdare som gör ett jättebra arbete och ska bedöma vårdbehov. Men de räcker inte till för avlastning åt trötta djurägare eller övervakning. Den biten hänger på mig som djurägare enligt mina erfarenheter och jag tror att det kan vara bra att vara beredd på att det inte finns gott om personal nattetid på djursjukhuset, utan att man är beredd på att göra en egen insats.
Får man som ägare vara kvar i stallet på nätterna också om man vill? där min häst stod hade dom ju besökstider vilket jag till stor del var glad åt då min häst behövde lugn och ro och oroliga hästägare på nätterna i stallet hade nog gjort min häst mer orolig än vad han redan var. Han hade en tendens nämligen att söka väldig uppmärksamhet när folk var i närheten.

Dock så kanske det är skillnad om det innebär att ha koll på akutare fall och inte personalen räcker till riktigt. Annars som i mitt fall när jag kom in sent på kvällen med hästen för akut operation så rådde dom mig att åka hem och ta det lugnt så hörde dom av sig sedan. Iofs så är inte upprörda ägare kanske så bra att ha där under dom omständigheterna heller. Det är svårt det där, jag litar ju inte på någon när det gäller djuren men samtidigt så vill jag ju heller inte förvärra något genom min oro.
 
Får man som ägare vara kvar i stallet på nätterna också om man vill? där min häst stod hade dom ju besökstider vilket jag till stor del var glad åt då min häst behövde lugn och ro och oroliga hästägare på nätterna i stallet hade nog gjort min häst mer orolig än vad han redan var. Han hade en tendens nämligen att söka väldig uppmärksamhet när folk var i närheten.

Dock så kanske det är skillnad om det innebär att ha koll på akutare fall och inte personalen räcker till riktigt. Annars som i mitt fall när jag kom in sent på kvällen med hästen för akut operation så rådde dom mig att åka hem och ta det lugnt så hörde dom av sig sedan. Iofs så är inte upprörda ägare kanske så bra att ha där under dom omständigheterna heller. Det är svårt det där, jag litar ju inte på någon när det gäller djuren men samtidigt så vill jag ju heller inte förvärra något genom min oro.


Jag tror att de föredrar att arbeta i lugn och ro utan oroliga djurägare. I de fall jag har varit kvar är det för att personalen bett mig alternativt verkat förväntat sig. Personalen har helt enkelt inte räckt till. När jag har kommit in akut röd dag eller natt har den enda djurskötaren plus veterinär haft fullt upp med andra operationer.Jag har själv aldrig bett om att få vara kvar.
 
För mig var det en chock att behöva ta hand om min svårt sjuka häst själv nattetid fast att jag befann mig på ett djursjukhus.
Det kan även gälla barn på barnsjukhus. När man som förälder tror att man äntligen ska få sova så visar det sig att det fortfarande ligger på föräldern att t ex mata en gång i timmen hela natten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 905
Senast: Mkb
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 239
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp