Klinikrapport för fölisen

Alexandra_W

Trådstartare
Sådär, nu har jag kommit hem från kliniken, lååång dag blev det.

Men för att börja från början..

Kort historik: För en månad sedan gick fölis (6½ månad gammal nu) omkull i hagen med besked och fick ett flertal sårskador både högt och lågt på alla fyra benen. Svullen som fan i ett par dagar sen okej. Inte halt, lite stel när hon var svullen bara.

För en vecka sedan upptäckte jag att hon var större över kronan på vb. Trodde det var en svullnad först, men det var som en benpålagring. Inte bara ett enstaka överben, utan som en jämn och fin pålagring runt om. Ringde vet i fredags som ville ha in henne på röntgen samma dag, men då kunde ju inte jag så jag fick en tid på tisdagen (idag) kl 15. Vet kunde inte lugna på telefon utan det kunde vara "ingenting" och det kunde vara kört..

Så vid 12 idag lastade vi för den 12 mil långa resan till klinik. Fölis är avvand för drygt 2 veckor sen och har aldrig varit helt själv. trots detta gick hon rakt på släpet och åkte hur lugnt som helst. Hon stod framåtvänd och åt hela vägen, var inte ens svettig vid framkomst =)

Traskade lugnt ut transporten vid klinik, och gick lugnt och fint på löst grimskaft in på kliniken och betedde sig som en stor, rutinerad häst. Imponerade vedebörligen på både personal och andra besökare där, mest uttrycktes "åhhhhh så söööt".

Veterinären kom och tittade på henne och tyvärr sa hon direkt "det är vänster bak va?" redan när hon tittade genom gallret. Gick in och klämde och kände och höll på och såg mer och mer bekymrad ut. Höll ju med om att det kändes som en riktigt stor, ful benpålagring.

Så i med lugnande (Fölis har sen första sprutan vid tre veckors ålder haft EXTREM sprutskräck och inte ens veterinärer har kunnat spruta henne) och hon skötte sig ÖVER förväntan. Bråkade en del, men inte alls så extremt som tidigare. Fick en dos lugnande och så in på röntgen.

Fyra plåtar togs, tre på vänster bak och en jämförelsebild på höger bak. Sen ut och vänta, och under tiden fick fölis sin andra stelkrampsspruta (när hon var drogad och fin) och hon bråkade en del men inte så mycket *GLAD* KANSKE, KANSKE hade stickkänsligheten och stickrädslan något med varandra att göra eftersom skakningarna försvunnit?

Sen var det väääääntan..och vääääntan...och mer väääntan och jag blev nervösare och nervösare eftersom jag sett hur bekymrad veterinären varit innan...

In och titta på plåtarna och det finns en liten oregelbundenhet dorsalt på kronbenet. Dessutom har hon fått en smäll där och det är en liten blödning som påverkar benhinnan. Dock inga överben och det såg bra ut i övrigt. Inget i själva tillväxtzonen som jag fattade det iaf?

PHU säger jag bara =)

Det som känns som en pålagring är TROLIGEN att ligamentfästena är svullna. Hon ska "vila" i hage (ska helst bara skritta, men säg det till en fölis..*s*) i två veckor och har det inte påverkats eller om det blivit värre på den tiden så ska vi röntga om och se om det är något som inte hunnit bli så att det syns nu. Visar röntgen inget då heller ska vi ultraljuda och kolla ligament etc.

Så, inget nattsvart besked =)

Knäna kollades med men det fanns ju inte så mycket att göra just nu, men det borde inte påverka.

Hon gick rakt på släpet på hemvägen med och åkte lika bra hem som dit, helt cool och stod och åt eller sov.

och hon fick MASSOR med beröm hela tiden =) Stor, fin, typad, välhanterad osv osv *stolt matte och uppfödare*

Och jag älskar henne mer än nånsin =) Men GISSA om hon var trött när hon kom hem ;)

Och ett STORT tack till Smulis som åkte från Huddinge och upp till norra Uppland, sen 12 mil (enkel resa) ner till Sigtuna, och så upp igen, och sen hem. TACK du är en ängel =)
 
Vad skönt att höra att allt gick bra!! :banana:

Jag är inte insatt i ligamentsfästen osv. Vad görs om det bara är dem som är svullna? Vad är det bästa/värsta som kan hända..?
 
Ehh, det vet jag inte? :crazy:

Nä men ligament är ju nääästan som senor, och de fäster ju nere i benet (ehh, tror jag? Mycket att ta in och jag var mest lättad).

Är ligamenten SKADADE är det inte bra. Som senskada typ. Inte bra alls. Men det som talar emot allvarlig ligamentskada är att hon inte är halt (å andra sidan vet vi inte vad hon har för smärttröskel).

Hon KAN ha en spricka i själva benet med, eller en benpålagringsreaktion på gång. Det här kom FORT, och vi vet ju inte OM det har att göra med vurpan för en månad sen, eller om hon hittat på något nytt. Det är därför man röntgar om om det inte går ner.

men jag har inte så mycket svar att ge dig just nu utom det jag skrev, jag tog inte in så mycket mer. Smulis frågade dock specifikt om ligament etc, men jag var upptagen med att studera röntgenbilden. Höll på att få en chock när jag såg den först, det var en massa "grus" som såg ut som en miljard lösa benbitar i hoven. Hrm, det var lera.. Lera innehåller kalk och syns på röntgen *hehe* Och satt ju lite lera på utsidan av hovarna *s*

Men som sagt, Smulis kanske var mer vaken angående ligament etc.

Men just nu är det is i magen och hoppas det går ner som gäller. Jag tar problemen när de kommer, om de kommer..
 
Hm... kunde de inte ha ultraljudat henne när du ändå var där??...visst det kostar extra...men hellre det än att ligga och köra dubbel resa! :D :confused:

Vi får hoppas att det ni ordnar sej så att du kan andas ut en smula...åtminstone för tillfället. ;) :D
 
Vet ansåg inte att det fanns anledning att UL:a nu. Fölis är oöm och ohalt.

JAG hade gärna UL:at nu (spec som min transportjävel fortfarande är hos doktorn och min bil inte får dra hyrsläp)
 
Hehe, 55 mil blev det totalt!

Jag hörde på om ligamenten, men jag fattade inte riktigt hur de ser ut. Jag måste nog få se det på bild innan jag greppar det, men klart är att de är bra svullna. Som jag fattade behöver det inte vara själva fästena som är svullna utan hela alltet där hon fått yttre trauma.

Ja, det kanske hade varit smart att ta ett UL på en gång med tanke på transportsvårigheterna, svullnaden och självrisksperioden. (De kanske kunde daterat min graviditet på samma gång? ;))
 
Nja, ligament är flexibla men inte elastiska så ett översträckt ligament går som regel sällan tillbaka till det normala. Det är ju bra att hon är ung än för unghästar har en förmåga att reparera skadade saker förvånadsvärt fort och bra!
mvh jesse
 
De talade övht inte om sträckning, det är ett trauma mot ligamenten antagligen. Hon har fått sig en helvetes smäll helt enkelt (vilket också blödningen i benhinnan/skelettet (?) talade för, och den där lilla oregelbundheten på kronbenet).

Så yttre våld och inte översträckning är det troliga.

Sen får vi väl se som sagt vad det lider, just nu är det det gamla vanliga. VTV ;) (Vila Tummar Väntan)
 
Bra! Yttre trauman är väldigt bra i jämförelse mot översträckning/överansträngning och hon blir nog bra fortare än du tror. Frågade du om klippkort nu då :D
mvh jesse
 
"Inte något värre" kanske man ska tala tyst om än så länge. Har hon skadat ligamenten rejält så är det ju inte bra alls.. Däremot TYCKER ju jag att hon borde vara haaaalt då (vad är oddsen att jag lyckats få TVÅ hästar som anser smärta är för mesar liksom?)

Men det var jätteskönt att det inte VAR en äckligt stor pålagring som vi trodde först. Och än på ett par veckor tänker jag inte oroa mig. Sen får jag väl börja noga igen ;)
 
"Värre" vore väl att det var pålagringar?
För det är väl oåterkalleligt? Ligamenten är ju "reparerbara" väl?

Hoppas fölisen blir frisk snart i allafall!
Men du får intala dig att du ju får alla skador på hästen nu när den är så liten!
Som vuxen kanske den blir frisk som en nötkärna?!
 
De är ju inte SÄKER på att det är ligamenten.. (och är de rejält skadade är de inte reparabla). Det första de gör om hon inte blir bättre på ett par veckor är ju att röntga om. Vissa saker tar ett tag innan det syns på röntgen, och de vill se vad som händer med den där oregelbundenheten på kronbenet.

Men bara vänta och se, tillslut får man väl svar, eller inte...

Jo, får hoppas hon klarar av det mesta eländet nu när hon är liten =)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 425
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp