Bukefalos 28 år!

klippa häst inte raka?

M

mysis

kan man göra det? Alltså som man klipper korthåriga människor. Ställa in en trimmer på typ 3 mm och få pälsen lite kortare och inte helt rakad? Någon som provat. Jag ska prova ikväll. Går det med en vanlig människohårklippare? Varför skulle det inte gå? Eller är den för svag helt enkelt? Givetvis kan man ju inte klippa hela hästen med en sådan liten, men kanske halva halsen skulle funka? Vad tror Ni?
 
Sv: klippa häst inte raka?

Jag skulle inte ge mig på det med en vanlig klippare för människor. Har hört att man kan använda klippmaskin för hund typ Mooser Max om man bara ska klippa lite. Tror inte att de är jättedyra.
 
Sv: klippa häst inte raka?

kan man göra det? Alltså som man klipper korthåriga människor. Ställa in en trimmer på typ 3 mm och få pälsen lite kortare och inte helt rakad? Någon som provat. Jag ska prova ikväll. Går det med en vanlig människohårklippare? Varför skulle det inte gå? Eller är den för svag helt enkelt? Givetvis kan man ju inte klippa hela hästen med en sådan liten, men kanske halva halsen skulle funka? Vad tror Ni?

Man rakar aldrig hästar (utom om de ska opereras). Det är en vanlig felsägning bara. Hästar som man vill ha mindre svettiga klipper man.

Man kan i princip klippa hästar med en människoklippmaskin. Problemet är bara att maskinen inte är till för det. Det innebär att motorn går varm väldigt snabbt så att maskinen tvärstannar. Då får man vänta i minst en halvtimme tills den i bästa fall går igång igen. Dessutom är bladen mycket känsligare på en sån maskin, och blir slöa på nolltid.

En människoklippmaskin är oftast på 10 Watt, en hundklippmaskin på 30-40 Watt och en riktig hästklippmaskin på minst 100 Watt, oftast betydligt mer.

Om du ska testa att klippa så rekommenderar jag att du ser till att hästen är extremt ren och torr. Klipp sedan bara 15-20 minuter i taget och låt maskinen vila emellan. Försök att klippa lika mycket på båda sidorna hela tiden så att det inte ser konstigt ut om maskinen pajar och du inte kan klippa mer. Och var beredd på att maskinen aldrig blir sig lik igen...
 
Sv: klippa häst inte raka?

Förutom att jag håller med i allt som Svea skriver så vill jag också tillägga att det tar mycket längre tid att klippa med en liten klippmaskin, typ till människa eller hund, eftersom själva bladet är mycket smalare. En hästklippmaskin kanske är 6 -7 cm bred, en till människor 3 cm? (jag vet inte faktiskt har bara sett de som frisören klipper nacken med). Att klippa häst med människoklippmaskin är alltså som att klippa gräsmattan med nagelsax (nåja liiite överdrivet)
 
Sv: klippa häst inte raka?

Normalt när man klipper en häst klipper man ju mothårs.
Om du inte vill ha hästen lika kort pälsad så klipp medhårs.
 
Sv: klippa häst inte raka?

Jag har testat nu. Använde en klippare för människor från braun för 199 kr! Funkade skitbra. Blev precis som jag ville ha det. Om jag klipper med vanlig hästsax som jag gjorde förra året, blir resultatet katastrof eftersom det blir så kort, hästen får skav överallt, och dessutom får hästen en mycket ful grå färg som skär sig mot hennes normalt mycket mörkbruna hårrem. Givetvis har jag inte klippt hela hästen (nåt annat har jag ju att göra :smirk: ), utan bara nerderdelen av halsen. Kommer eventuellt att klippa hela halsen men resten hoppas jag kunna låta bli. Å andra sidan ska man absolut inte klippa riktigt långhåriga hästar men en sådan, då går den nog sönder direkt. Men en halvblodspäls som precis blivit lite ullig funkade!
 
Sv: klippa häst inte raka?

Jag klipper hela hästen med vanlig hästklippmaskin och en av hästarna klipper jag medhårs, just för att slippa problemen med skav (den hästen får extremt konstig och känslig vinterpäls). Dessutom har min häst en mycket märklig päls som slutar växa om jag klipper mothårs, men håller sig mjuk och fin och fortsätter växa om jag klipper medhårs.
 
Sv: klippa häst inte raka?

Jag har en oster A5. Där kan man köpa skär med olika klippavstånd. Vi har 6mm klipplängd då hästarna går på lösdrift.

Den är dock lite långsam och jag rekommenderar den endast till delklippning.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen. Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får...
Svar
10
· Visningar
1 186
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
743
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp