Klippa igen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare BJÖRKIS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 729
B

BJÖRKIS

Klippte mina hästar i slutet av December och skulle behöva göra det en gång till innan våren ankommer, så min fråga är enkel, är det sent att klippa ännu en gång innan de börjar fälla?

Sv: Klippa igen?

Gör det du!
jag brukar göra det ända in i april ibland. Det har inte hänt nåt konstigt!

Låter kalas det, första året som jag klipper mina, de tränar ganska ordentligt nu och jag vill inte att de står med massa blöt päls och blir kalla, de går täckade.
Tack för ditt svar.

BJÖRKIS skrev:
Låter kalas det, första året som jag klipper mina, de tränar ganska ordentligt nu och jag vill inte att de står med massa blöt päls och blir kalla, de går täckade.
Tack för ditt svar.

varsågod! :smirk:

Anledningen till att en del säger att man inte ska klippa efter jan-feb är att de då brukar börja fälla= alltså börjar sätta sommarpälsen. Och då menar de på att man FÖRSTÖR sommarpälsen om man klipper dom då. MEN min har iaf helt normal sommarpäls även om jag klippt mitt i fällningsperioden eller t.o.m. EFTER (slutet på april :angel: ).

Dina kanske inte ens har börjat fälla än? Min har iaf inte det... Då är det ju absolut ingen fara på nåt sätt.

Om din häst börjat fälla nu så betyder det ju att sommarpälsen är på väg att växa ut, så förmodligen kommer din häst inte att förbli så fruktansvärt korthårig så länge.

Moheed skrev:
Om din häst börjat fälla nu så betyder det ju att sommarpälsen är på väg att växa ut, så förmodligen kommer din häst inte att förbli så fruktansvärt korthårig så länge.

Ja, kanske men då är det väl bara att klippa ytterligare en gång? Dessutom är ju sommarpäls inte så tjockt så det gör väl inget. Men vill amn hålla hästen jättekorthårig så är det bara att klippa igen i april eller så...

Precis så! Har man lite pejl på när sin häst brukar ha sin färdiga sommarpäls så är det ju lättare att tajma det med klippningar. Bäst tycker jag att det blir när jag klipper precis innan hela vinterpälsen är ute. Då växer det pyttelite till och håller sig kort hela vintern ända tills sommarpälsen kommer.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 238
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
1 967
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 975
Senast: Noxos
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka