Bukefalos 28 år!

Klippa, men inte så mycket

parfymflaska

Trådstartare
Jag måste klippa min shettis nu, i princip hela ponnyn. Det jag funderar på är om det skulle gå att klippa längre ifrån huden? Normalt sett blir det ju inte många mm päls kvar när man har klippt, finns det något knep för att lämna kvar lite mer och ändå får det snyggt och jämnt? På hundtrimmers t.ex. går det väl att sätta på en slags kam så att maskinen klipper längre ut från huden.

Min tanke med att lämna kvar mer päls är att ponnyn då skulle slippa ha täcke hela tiden. Men det kanske inte funkar så, pälsens värmande funktion kanske blir förstörd om man toppar den, vad vet jag.

Min klippmaskin är en Heiniger progress.
 
Det finns olika skär som klipper olika långt även till häst/kreatursmaskiner. Jag har 1 mm och 3 mm till min stora klippmaskin. Heiniger verkar ha iallafall 3 olika skär, 0-1 mm, 1-2 mm och 2-4 mm. Kanske finns fler.
 
@parfymflaska som du är inne på så skär man av hårstråna som förlorar de mycket av sin funktion att värma. Dock kan du ju spara en filt på ryggen /länden/korset oklippt på hästen så brukar de lite tåligare raserna kunna gå utan täcke när det inte är busväder.
 
Jag måste klippa min shettis nu, i princip hela ponnyn. Det jag funderar på är om det skulle gå att klippa längre ifrån huden? Normalt sett blir det ju inte många mm päls kvar när man har klippt, finns det något knep för att lämna kvar lite mer och ändå får det snyggt och jämnt? På hundtrimmers t.ex. går det väl att sätta på en slags kam så att maskinen klipper längre ut från huden.

Min tanke med att lämna kvar mer päls är att ponnyn då skulle slippa ha täcke hela tiden. Men det kanske inte funkar så, pälsens värmande funktion kanske blir förstörd om man toppar den, vad vet jag.

Min klippmaskin är en Heiniger progress.
Varför klippa hela?
Min erfarenhet av klippta shetlandsponnyer är att det brukar räcka väldigt långt att bara klippa "undersidan" (nedre delen av halsen och magen). Man slipper det mesta svettandet, samtidigt som man har yllekoftan på ryggen kvar och därmed inte behöver något täcke.
 
Jag har en fjord/island med mer päls än ett får. Honom klipper jag bara framtill, bringa och undersida hals. Det fungerar kanon. Visst blir han fortfarande svettig (de blir ju det av att arbeta), men han torkar fort.

Var tvungen att raka magen på honom ett år, när veterinären misstänkte kolik. Stackarn, såg inte klok ut. Men trots rakad (alltså verkligen rakad, inte klippt) mage klarade han sig utan täcke tack vare att översidan fortfarande var hårig som en björn.
 
Håller med andra om att klippt hals och bringa gör underverk för shettisar som svettas av att stå i boxen bara ;). Jag klippte min för hand på halva halsen, bringan och mellan frambenen, Ca 5mm/1cm mer eller mindre blev längden och det var väldigt stor skillnad i svettningarna. Hade inte velat klippa ovansidan då pälsstråna isolerar och stöter bort vätan bättre då de är oklippta.
 
Tro mig, jag hade gärna undvikit att helklippa, men ponnyn har hudproblem och kan inte vara oklippt ens på ryggen tyvärr.
 
Du måste nog välja, klipp hela och ha täcke på eller klipp bara lite och var utan täcke. Så här års finns inga alternativ.
 
Det finns nog ett par problem med att klippa med distanskam. Ett problem är att det är den täta underpälsen som blir kvar, och risken är att du fortfarande får problem med att den är för tät. Ett annat problem är att du kommer att klippa av de långa överhåren, som leder bort blöta och som är ihåliga och håller isolerande luft. Så jag skulle nog också rekommendera en vanlig klippning och täckning. Däremot är det bra om du kan spara så mycket päls som möjligt på benen, småponnyer förlorar mycket värme den vägen.
 

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 121
Senast: Ise
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 222
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 297
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp