Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SKK:s Centralstyrelse har (i strid med sin egen Domarkommitté) beslutat att det är fel att avlägsna morrhår på hundar inför utställning, även på de raser där man gjort det i all modern tid. Dock väljer man att tills vidare göra ett undantag för pudel. För övriga raser som klipps i ansiktet görs inget sådant undantag.
Till att börja med så åläggs domarna att notera frånvaro av morrhår i den skrivna kritiken, utan att det ska påverka bedömningen. Om ett år kommer SKK/CS att utvärdera situationen och ta beslut om hur man ska hantera det i fortsättningen.
Det bör noteras att det inte innebär någon smärta eller annat besvär för hunden att få morrhåren avklippta. Hos hundar har de inte samma funktion som hos katter.
Jagar SKK rätt saker? Har de inte viktigare saker att ägna sig åt? Ska vi som medlemmar acceptera en organisation som alltmer avlägsnar sig från medlemmarna och beter sig som en myndighet?
Varför just pudel undrar jag. Det hade varit roligt att få höra motiveringen på den... Många raser har ju mycket hår i ansiktet. Lagotton tex har ju dessutom likartad päls som pudeln.
Ush, ibland undrar jag över hur folk är funtade!
För mig har en rastypisk pudel rakad nos och tassar. Tycker dessutom det är mer hygieniskt att hålla nosen rakad men sen har jag ju valt en ras som ska klippas.
Pudelns päls slutar ju inte växa och släpps aldrig så om man man inte rakar de i ansiktet så växer de ju igen helt. De finns många pudlar som får problem med ögon m.m. om pälsen får sitta kvar och bli för lång. Vet inte om morrhåren hade gjort någon nytta i all den pälsen ändå? Det går ju inte att klippa pälsen utan att klippa morrhåren.
Naturigtvis skulle jag aldrig klippa dom för skoj skull men nu har man ju inte riktigt något val.
Pudelns päls slutar ju inte växa och släpps aldrig så om man man inte rakar de i ansiktet så växer de ju igen helt. De finns många pudlar som får problem med ögon m.m. om pälsen får sitta kvar och bli för lång. Vet inte om morrhåren hade gjort någon nytta i all den pälsen ändå? Det går ju inte att klippa pälsen utan att klippa morrhåren.
Min lille har inget emot alls att man klipper morrhåren och han protesterar ljudligt när saker och ting inte passar.
Sen är ju de flesta pudlar uppväxta utan morrhår så de borde ju ha lärt sig att manövrera ändå. Jag har aldrig märkt av att han skulle verka sakna dom. Han springer visserligen in i lyktstolpar och missar trappsteg men det beror nog på annat
Naturigtvis skulle jag aldrig klippa dom för skoj skull men nu har man ju inte riktigt något val.