klippa morrhår

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare wtf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 6 177
Sv: klippa morrhår

Med morrhår
38693_420962711282_720616282_5329167_3861958_n.jpg

Utan
39549_441622546282_720616282_5828688_6010460_n.jpg

Detta diskuteras på rasforumet för min ras, både den nakna och puffen trimmas ju i ansiktet innan utställning och det känns väldigt trixit att köra slalom mellan morrhåren.

Fick detta på mailen:

SKK:s Centralstyrelse har (i strid med sin egen Domarkommitté) beslutat att det är fel att avlägsna morrhår på hundar inför utställning, även på de raser där man gjort det i all modern tid. Dock väljer man att tills vidare göra ett undantag för pudel. För övriga raser som klipps i ansiktet görs inget sådant undantag.

Till att börja med så åläggs domarna att notera frånvaro av morrhår i den skrivna kritiken, utan att det ska påverka bedömningen. Om ett år kommer SKK/CS att utvärdera situationen och ta beslut om hur man ska hantera det i fortsättningen.

Det bör noteras att det inte innebär någon smärta eller annat besvär för hunden att få morrhåren avklippta. Hos hundar har de inte samma funktion som hos katter.

Jagar SKK rätt saker? Har de inte viktigare saker att ägna sig åt? Ska vi som medlemmar acceptera en organisation som alltmer avlägsnar sig från medlemmarna och beter sig som en myndighet?

Läs mer i CS protokoll 3-2010 som finns på www.skk.se.

Tack för bilderna. Det gjorde inte så stor skillnad. Möjligtvis att han såg lite "yngre" ut utan.

Varför just pudel undrar jag. Det hade varit roligt att få höra motiveringen på den... Många raser har ju mycket hår i ansiktet. Lagotton tex har ju dessutom likartad päls som pudeln.

han är sötare med tycker jag, så jag är faktiskt glad över att man inte ska klippa längre. ska väl iallafall ställa ut honom minst en gång på en officiell utställning.
varför jag klippte nu är väl för att "det hör till" utställningsfrisyren, men näe.. jag gillar honom bättre som säl! :p

edit,
men lagotton rakar man ju inte i ansikter som på en pudel? även om dom har likartad päls så är ju inte frisyren densamma..

Det är sant, men den klipps ju i ansiktet och då är det ju risk för att man klipper morrhåren också.

KL

Det står i rasstandarde för chinese crested (den nakna) att den ska ha slät, hårlös kropp med behåring endast på huvud, tassar och svans. Alltså ska den ju egentligen inte behöva rakas i ansiktet eftersom den inte ska ha någon päls där. Morrhåren ska då inte behöva tas bort.

Jag är inte jätteinsatt i nakenhundsvärlden (men har varit där inne och snurrat i olika omgångar tack vare vänner), så rätta mig gärna ni som kan :)

raderat****

Senast ändrad av en moderator:

Varför just pudel undrar jag. Det hade varit roligt att få höra motiveringen på den... Många raser har ju mycket hår i ansiktet. Lagotton tex har ju dessutom likartad päls som pudeln.

För mig har en rastypisk pudel rakad nos och tassar. Tycker dessutom det är mer hygieniskt att hålla nosen rakad men sen har jag ju valt en ras som ska klippas.

Ush, ibland undrar jag över hur folk är funtade:crazy: !

Kan vara ömsesidigt. . Det är näst nästan omöjligt att lämna kvar morrhår på en hund som klipps med maskin. Finns inga bevis som visar på att hunden har ont eller lider av att raka bort morrhåren.

Pudelns päls slutar ju inte växa och släpps aldrig så om man man inte rakar de i ansiktet så växer de ju igen helt. De finns många pudlar som får problem med ögon m.m. om pälsen får sitta kvar och bli för lång. Vet inte om morrhåren hade gjort någon nytta i all den pälsen ändå? Det går ju inte att klippa pälsen utan att klippa morrhåren.

Min lille har inget emot alls att man klipper morrhåren och han protesterar ljudligt när saker och ting inte passar.

Sen är ju de flesta pudlar uppväxta utan morrhår så de borde ju ha lärt sig att manövrera ändå. Jag har aldrig märkt av att han skulle verka sakna dom. Han springer visserligen in i lyktstolpar och missar trappsteg men det beror nog på annat :D

Naturigtvis skulle jag aldrig klippa dom för skoj skull men nu har man ju inte riktigt något val.

För mig har en rastypisk pudel rakad nos och tassar. Tycker dessutom det är mer hygieniskt att hålla nosen rakad men sen har jag ju valt en ras som ska klippas.

Självklart är det rastypiskt, jag undrade bara varför just pudeln fick "komma undan" i detta fallet när det är precis lika rastypiskt med en rakad kines.

Pudelns päls slutar ju inte växa och släpps aldrig så om man man inte rakar de i ansiktet så växer de ju igen helt. De finns många pudlar som får problem med ögon m.m. om pälsen får sitta kvar och bli för lång. Vet inte om morrhåren hade gjort någon nytta i all den pälsen ändå? Det går ju inte att klippa pälsen utan att klippa morrhåren.

Om jag inte minns fel så får bl a amerikansk cocker också sådana problem, fast pälsen tovar sig självklart inte så som pudelns. Vad jag ville komma fram till var väl egentligen att det finns ju andra lockiga (inte ACS!) som också borde på dispens om det nu är för att ansiktet inte ska växa ihop.

Naturigtvis skulle jag aldrig klippa dom för skoj skull men nu har man ju inte riktigt något val.

Det håller jag med om.

Han är fantastiskt lik min lilla fina tjej!:love: Precis samma uttryck i ögonen och samma teckning på huvudet! Lycka till på utställningen!:)

Tack!
Han är fantastiskt fin min lilla prinskorv (partisk, vaaadå?! hahaha) och jag är väldigt nöjd med våran prestation!

Jag är gravid i 8:e månaden och sprang själv :) hade egentligen lejt bort det till mamma men i ärlighetens namn såg det riktigt dåligt och oengagerat ut från bådas sida haha. Så jag gjorde det själv istället :)
Han tyckte väl att det var lite jobbigt att stå still så länge och han sprattlade lite när domaren skulle känna på honom, men vaddå.. han är 10 månader och vi har knappt tränat :p så jag är jättenöjd!

Han fick fin kritik och en 1a! :)

"Trevlig hane av utmärkt typ. Maskulint huvud och med trevligt uttryck. God hals.Tillräckligt vinklade fram och bakben. Stark rygg, väl utvecklad kropp för ålder. Bra ben och tassar. Rör sig trevligt. Trevligt temperament. Bra päls och svans. Behöver lite träning"

Nu ska jag bara föda lite barn först och sedan ska jag ställa ut honom mer! Det var rätt kul faktiskt hehe :)
59658_442998011282_720616282_5854879_3289967_n.jpg

Ja, ska bli väldigt intressant och se vad som händer i frågan, särskilt för den pälsade kinesen... (Powder Puff)
Puffarna brukar ju rakas i ansiktet och på bröstet, eftersom de får en lång och trasslig päls som gärna letar sig in i ögonen samt matrester som fastnar..
Och det blir sannerligen inte lätt ( estetiskt) att klippa runt morrhåren:crazy:

Gud så underligt det ser ut utan morrhåren. Mycket finare med!

Kan fö förstå att håren ryker på hundar som klipps typ pudel, men det känns lite löjligt att i onödan klippa bort något som är naturligt...

Min lille har inget emot alls att man klipper morrhåren och han protesterar ljudligt när saker och ting inte passar.

Sen är ju de flesta pudlar uppväxta utan morrhår så de borde ju ha lärt sig att manövrera ändå. Jag har aldrig märkt av att han skulle verka sakna dom. Han springer visserligen in i lyktstolpar och missar trappsteg men det beror nog på annat :D

Då undrar jag bara hur sjutton pudelns päls har utvecklats till att bli så väldigt beroende av att rakas?
Känns helt galet, det kan knappast vara något som alltid varit så?
Någon gång har man börjat raka, hur såg det ut innan?

Jag vet ju att det finns många raser som kräver pälsvård men skillnad på att hålla borta tovor och att vara beroende av rakapparaten...

Pudel frisyren är ju från början för att de ska hålla värmen i vattnet men utan onödig päls.

När detta var har jag ingen aning om men redan då kanske man prioriterade en viss typ av päls och denna kanske innebar att det växte massor i ansiktet men det brydde man sig inte om för den ska ju ändå klippas... Det är väl framavlat som allt annat? Bara spekulationer....

En westie växer ju också halvt igen om man inte rycker den? Tex.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 139
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när... 2
Svar
23
· Visningar
3 457
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 567
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka