Klippa tvååring?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Russin8
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 798

Russin8

Trådstartare
Hur klipper ni era tvååringar, jag har ett kallblod som blir väldigt lurvig. Han går ute hela dagarna och just nu utan täcke.
Men har kommit fram till att jag måste klippa honom. Går inte att köra när han blir så svettig så det rinner om honom.
Hur klipper ni era travare. Jag vill inte helklippa.
Visa gärna bilder om ni har.

Tack på förhand.

Russin8

Sv: Klippa tvååring?

Vi brukare inte klippa våra hästar alls, å andra sidan har jag varmblod, men dom kan ju också lurva på sig...:grin:
Jag brukar täcka tidigt och ganska ordentligt, de brukar helt enkelt inte lägga så mycket vinterpäls då, finns ju inget behov av det då.
jag brukar tycka de håller sig finare i pälsen om man inte klipper, men jag förstår ju att det blir problem med långhårig häst när man tränar så de blir blöta, dom torkar ju aldrig sen!!!! Du skulle ju kunna testa å täcka ordentligt och se om din häst kanske inte sätter så mycket vinterpäls.

Jag har haft riktigt lurviga hästar som har haft som sommarpäls när man täckat dom, men då måste man ju förståss se till att hålla dom ordentligt varma!!!

Om du ändå klipper kan du ju klippa hela eller halva halsen sedan snett ner under magen. Då behåller ju hästen ett bra skydd på ryggen. det är nog den bästa halvklippning jag vet.... Glöm dock ej att täcka efter klippningen!!!!
Lycka till!

Sv: Klippa tvååring?

Jag undrar om det inte är försent att täcka nu, han har ju redan börjat sätta päls. Men det blir nog en halv klippning och sen täcke på.

Då kanske resten av kroppen inte blir så långhårig. Som det är nu tar det honom så lång tid att torka. Sen märker man att det blir jobbigare för honom när han blir så svettig.

MVH Russin8

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
932
Senast: Oknytt
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka