Klippmaskin Hööks

Jag läste nån kommentar på FB att dom skriver ”ljudnivå under 90db”.

Det säger mig exakt ingenting men min heiniger mäter 68db och den är ju inte precis tyst, men tror den räknas som tystare och man kan utan problem klippa och prata. Innan hade jag en Handy som mäter 75db och det är jättestor skillnad. 🙈 så om nånting låter närmare 90db lär man kanske ha hörselskydd. 😅
 
Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa den eller deras andra (samma märke) men med sladd. Känns ju väldigt prisvärda båda två nu med rabatt!
 
Jag har haft Mooser, numera Wahl Avalon och varit väldigt nöjd med den. Köpte den 2006 och sålde förra året, var som ny fortfarande efter så många år och många klippningar.
Den är inte så mycket dyrare än Hööks maskin.
 
Jag har haft Mooser, numera Wahl Avalon och varit väldigt nöjd med den. Köpte den 2006 och sålde förra året, var som ny fortfarande efter så många år och många klippningar.
Den är inte så mycket dyrare än Hööks maskin.
Hur kändes ljudnivån?
 
Hur kändes ljudnivån?

Den var tyst, kunde ha ett normalt samtal samtidigt som man klipper. Sen är den inte vrålstark så har du långhårig islänning så kan det bli svårt. Vanliga vinterpälsar är inga problem. Jag brukar oftast halvklippa men funkar även till helklippning.
 
Den var tyst, kunde ha ett normalt samtal samtidigt som man klipper. Sen är den inte vrålstark så har du långhårig islänning så kan det bli svårt. Vanliga vinterpälsar är inga problem. Jag brukar oftast halvklippa men funkar även till helklippning.
Ja det funkade inte alls med den från hööks jag lånade. Men tror den va modell äldre med. man kunna inte prata alls. Nu på rean kostar den med sladd dock 1300 kr vilket är väldigt billigt
 
Ja det funkade inte alls med den från hööks jag lånade. Men tror den va modell äldre med. man kunna inte prata alls. Nu på rean kostar den med sladd dock 1300 kr vilket är väldigt billigt

Ja, men jag tänker att man nog får lite vad man betalar för.
Jag vet många som var nöjda med julas billiga som lät som ett tröskverk och var svintung 😅

Jag har haft ett par hästar som behövt drogas för att kunna klippas. De har jag kunnat klippa själv utan droger med min Avalon.
 
Jag har klippt med Hööks egna med sladd och tycker att den är bra :) visst låter den en del men inte så att det blir för högt.
 
Jag tycker man ska tänka på stackars hästarna som ska stå ut med ljudet. Även om de inte blir rädda så känns det inte schysst med maskinerna som låter ashögt. Bättre spara pengar någon månad till och kunna köpa en vettigare maskin.

Håller med om att Wahl Avalon är väldigt bra till billig peng.
 
Jag tycker man ska tänka på stackars hästarna som ska stå ut med ljudet. Även om de inte blir rädda så känns det inte schysst med maskinerna som låter ashögt. Bättre spara pengar någon månad till och kunna köpa en vettigare maskin.

Håller med om att Wahl Avalon är väldigt bra till billig peng.
Ja men precis därav frågan. Som sagt är min inte rädd men den jag lånade förre året lät mycket. Men den va också gammal. Därav tråden. Jag brukar även ha båda bomull och en sån soundless mössa på just in case då jag inte tycker dom skall stå ut med höga ljud 😊
 
Ja men precis därav frågan. Som sagt är min inte rädd men den jag lånade förre året lät mycket. Men den va också gammal. Därav tråden. Jag brukar även ha båda bomull och en sån soundless mössa på just in case då jag inte tycker dom skall stå ut med höga ljud 😊
90 db är ju jättehögt, när det står ”under 90 db” i beskrivningen så är det nog precis under..
 
För att spinna vidare på det här med ljud. Håller med om att 90db är högt. Den med sladd (som jag klipper med) ska ju vara max 85db. Hur väl hjälper t ex bomull i öronen? Soundless-huva? Nu verkar min häst inte särskilt brydd, eller iaf inte rädd, för klippmaskinen men kan jag dämpa ljudet vill jag ju göra det.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
970
Senast: Bri
·
Utrustning Är det någon som har provat Hööks dressygjord som ser ut som på bilden/länken? Min häst får skavsår under armhålan av den lädergjorden...
Svar
3
· Visningar
1 064
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej!! Jag såg detta träns på Hööks, och tycker mig se likheter med ett micklem träns. Är detta ett micklem träns? Länk här nedanför till...
Svar
9
· Visningar
1 729
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Har en häst med väldigt känslig mun och funderar över dessa två betten. Någon som har erfarenhet av dem? Känns som en väldigt lagom...
Svar
10
· Visningar
2 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Jag gpr sönder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp