Klippmaskin Hööks

För att spinna vidare på det här med ljud. Håller med om att 90db är högt. Den med sladd (som jag klipper med) ska ju vara max 85db. Hur väl hjälper t ex bomull i öronen? Soundless-huva? Nu verkar min häst inte särskilt brydd, eller iaf inte rädd, för klippmaskinen men kan jag dämpa ljudet vill jag ju göra det.
Prova att själv stoppa bomull i dina öron och se hur stor skillnad du upplever på ljudet?
soundless-huva dämpar nog ytterst lite när ljudet är så nära. Är väl typ som att du själv skulle ha en mössa på dig.

Den maskin jag klipper med ska vara 60 db vilket enligt google tydligen motsvarar normal samtalsnivå.
 
I vårt stall är det flera som har ett dyrare märke på maskin som har en ljudnivå på 63 db och jag resonera att 90db är ju inte så mycket högre, men det var verkligen skillnad! Min häst fick panik när jag startade maskinen från hööks. Fick låna den tystlåtna maskinen för att testa, fungerade med bomull i öronen och slicksten.
 
I vårt stall är det flera som har ett dyrare märke på maskin som har en ljudnivå på 63 db och jag resonera att 90db är ju inte så mycket högre, men det var verkligen skillnad! Min häst fick panik när jag startade maskinen från hööks. Fick låna den tystlåtna maskinen för att testa, fungerade med bomull i öronen och slicksten.
Är det inte så att tex 75 db upplevs som dubbelt så högt som 65 db? Alltså 10 db upplevs som dubbelt så högt ljud. 30 db skillnad är alltså jättemycket.
 
Är det inte så att tex 75 db upplevs som dubbelt så högt som 65 db? Alltså 10 db upplevs som dubbelt så högt ljud. 30 db skillnad är alltså jättemycket.
Skalan är logaritmisk så ökningen ökar, eller vad man ska säga 😅 10 db är dubbelt så högt och sen blir det krångligt..
Ljudnivå i stallar (från inredning, fläktar mm) får inte vara mer än 65 dB, det är reglerat i lagen :)
 
Ja, men jag tänker att man nog får lite vad man betalar för.
Jag vet många som var nöjda med julas billiga som lät som ett tröskverk och var svintung 😅

Jag har haft ett par hästar som behövt drogas för att kunna klippas. De har jag kunnat klippa själv utan droger med min Avalon.
Jag har julas, jag måste ha hörselskydd för att använda den 🙈 hade tjut i öronen i säkert en vecka efter att jag klippt med den.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
970
Senast: Bri
·
Utrustning Är det någon som har provat Hööks dressygjord som ser ut som på bilden/länken? Min häst får skavsår under armhålan av den lädergjorden...
Svar
3
· Visningar
1 064
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej!! Jag såg detta träns på Hööks, och tycker mig se likheter med ett micklem träns. Är detta ett micklem träns? Länk här nedanför till...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Har en häst med väldigt känslig mun och funderar över dessa två betten. Någon som har erfarenhet av dem? Känns som en väldigt lagom...
Svar
10
· Visningar
2 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp