Klippmaskin

Sv: Klippmaskin

Det undrar jag oxå. Man fick ju två par skär till, är den någon skillnad på dom?

Man får med ett 1mm skär och ett 3mm skär.
Kommer inte ihåg vilken som nu sitter på från början.. men tror det är 1mm? inte helt hundra.

Men man får med ett litet häfte.
Där står allt om rengöring, byte av skär, hur man spänner osv.
Finns med enkla bilder :)
Var försiktig med och inte spänna jättehårt eller för löst när ni väl har bytt skär.

I med att det är en häst- och nötkreaturklippare så får man mer två olika skär. Oftast klipper man inte nötkreaturen så kort som vi klipper hästarna, men jag klipper alla hästar med 3mm skären :)

då provar jag att byta imorgon.. Ponnyn har redan blivit långhårig och han klipptes för 3 veckor sedan. skulle egentligen klippt förra veckan för att behålla det snygga..

Det går säkert bra :)
Som sagt, var bara extra noga med att spänna.

Haha ja det växer ju som ogräs!
Klippte förra söndagen och nu svettas han i hagen..
men ska ändå vänta tills slutet av okt tror jag

Jag rekommenderar heninger progress. Stark och tystlåten maskin, som klipper lätt igenom tjockare pälsar.

Ah tur att du sa det. Jag har bara klippt med min typ 2-3 ggr och aldrig bytt skär men nu ska jag klippa till helgen.

Men om man klipper med 1mm skären så är det alltså så att pälsen blir 1mm kort?
Jag är kass på sånthär med klippsmaskiner och skär. Har haft en tjej som kommer ut och klipper åt mig dom senaste två åren, men nu vill jag testa själv igen, när man ändå har en maskin lixom.

Nu är jag inte helt hundra på vilket skär som sitter på i början för jag har bytt en masa gånger samt haft in dom för slipning och sånt.

Men ja, den lämnar 1mm kvar.
Är du osäker på vilken skär du har så ser man på den 3mm. att den tippar in längst fram vid spetsen. 1mm går rakt fram kan man säga.
Luddigt att förklara men jämnför du dina två skär så ser man skillnaden :)

Okej, jag kollade lite på mina skär idag men såg inte någon större skillnad (skruvade iofs inte loss dom skären som satt på). Stod inget om att det skulle vara olika skär på bruksanvisningen heller. Köpte min för minst 4 år sedan så det kanske inte var olika skär då?

Hur som helst så har jag ju bara klippt med den 2, max 3 ggr så då kanske man inte behöve lämna in för att slipa skären ännu?

Konstigt, jag köpte ju min oxå för fyra år sedan :confused:
Men att det är olika skär står nog inte med förutom listan på vad som ingår. (resvervdelar osv.) Menade mer hur man tar isär, rengöring samt spänning av skruvarna :)

Tror jag skickade in mina för slipning efter 6-7 klippningar eller så.
Dom på "sliperiet" sa att detta var kanske inte världsbästa skär som håller för så många fler slipningar så jag ska nog satsa på att köpa nya skär istället.
Dom är ju inte så värst dyra

Jag tror inte det står i beskrivningen, jag tror att det bara står att det medföljer extra skär eller så.

Klippte med min idag och tog då loss skären och i mina ögonen såg dom exakt likadana ut, men jag kan ju har sett fel ngnstans, är som sagt inte alls någon expert på klippmaskiner/skär öht.
Tror dock att jag råkade ta en del från varje skär när jag sedan satte ihop maskinen men klippningen blev mycket bra iafa :)

Att du förväxlade gjorde inget för underskären är likadana.
Jag tror jag studerade mina skär tills det snurrade i huvudet men till slut blev jag klok på det :D

Kan se om jag kan ta några foton på skären imorrn.

Ett tag skrev jag på skären (då jag skickade iväg dom för slipning) för att komma ihåg vilka som var vilka :D Men jag vet att det är dom 3mm som sitter på + att jag har ett par extra 3mm.

Remix - Va bra, då har vi löst den gåtan :D

Vad bra. Då behöver jag inte komma ihåg att byta tillbaka imon så det blir rätt "par". Om det var 1mm som satt på så tror jag att jag klippte med 3mm skäret då för det var överdelen jag bytte. Tur det, 1mm kanske hade blivit väldigt kort, nu blev det precis lagom.
Nu blev jag lite klokare på detta:D

KL
Köpte mig en jula maskin idag. Suttit hemma och fixat med skär m.m. och var bara tvungen att starta den höra hur den lät. Fick en smärre chock- Den lät verkligen mycket! Hur har era hästar reagerat vid klippning? Bomull i öronen? Öronproppar på er själva?
Vill gärna ha svar då jag är lite fundersam på huruvida jag ska ha kvar den eller ej..

Jag har en Moser Avalon och är skitnöjd med den.
Hade en sån där "stor" innan som klippte jättebra men lät så förbaskat. Den jag har nu är dyr, men klipper fint och är tyst.

Den låter mycket absolut, men man vänjer sig. Jag hade öronproppar förut men har det inte längre. Inte bomull i öronen eller dyl på hästarna heller, klippt allt från gamla vana hästar till unghästar (2-3 år gamla) som aldrig blivit klippta förut utan några problem. Nu förvisso unghästar med gott psyke men dock.

Jag har en Moser Avalon och är skitnöjd med den.
Hade en sån där "stor" innan som klippte jättebra men lät så förbaskat. Den jag har nu är dyr, men klipper fint och är tyst.

Jag har äntligen fått lov att beställa en sådan! Låter ju lovande att den är tyst, är det mindre vibrationer i den oxå? Borde inte bli så värst dyr att beställa utomlands heller.

Så ni är nöjda med era Jula?

Jag köpte en förra hösten, gick jättebra första klippningen, men andra så var den HEMSK det gick verkligen inte att klippa och min häst såg ut som en skabbäten räv eller...värre:crazy:

Reklamerade den, men nu behöver jag en ny och funderar på om jag kan ha fått ett måndagsex förra gången, om det kan vara värt att testa att köpa den igen eller är jag dumsnål då?

Min från Jula började klippa skumt också efter första gången. Visade sig att det fattades en bit som trillat ur vid rengöring förmodligen. Det är en liten fyrkant som sitter på piggen som rör skären.
Gick att köpa ny sån fyrkant på Granngården (eg till delaval, men funkade till denna också, säkert standard. :)) för 90 kr, o nu går den som ny igen! =)

Är mkt nöjd med min jula!

Liknande trådar

Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
268
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
896
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka