Klippmaskin??

Bukefalos 30 år!

kamomillo

Trådstartare
Jag behöver hjälp!
Vi har en Labrador/pudelmix ( labradoodle) Och nu när hon börjar närma sig 2 år, börjar pälsen bli mer än lovligt tovig på en del delar av kroppen.
Vi har en klippmaskin från biltema som funkat bra, fram till nu, men nu klipper den inte, utan trasslar bara in skärbladet i den mjukaste pälsen.
Så jag får stanna och rensa bladet hela tiden.
Vad ska man titta efter för maskin? jag vill kunna klippa i olika längder, och den får gärna vara uppladdningsbar, men de funkar med sladd, om det skulle visa sig att de är bättre.
Budget ca 3000 kr, men givetvis är det bra om den är billigare!

Finns det någon som har kunskap och erfarenhet av trasslig doodle päls??
Tack på förhand

Jag har ingen erfarenhet av doodleraser, men när jag hade klipphund använde jag en Andis2speed. Den är dock med sladd.
Jag ser att Wahler har en sladdlös för 3k och det ska vara en okej klippmaskin.

Jag hade kollat på lyckligafåret på vad de säljer.

Jag har ingen erfarenhet av doodleraser, men när jag hade klipphund använde jag en Andis2speed. Den är dock med sladd.
Jag ser att Wahler har en sladdlös för 3k och det ska vara en okej klippmaskin.

Jag hade kollat på lyckligafåret på vad de säljer.
Tack!
Det ska jag genast kolla på!!!

Det ska stå Wahl i inlägget. 😅

Jag köpte även en liten aesculap exakta (den lilla) till ansiktet, tassar och öron.

Tänk på att kolla öron osv att de kan behöva plockas så att de inte tovar sig längst in.
Hahha jag förstod det!
En pytteliten trimmer har jag
Den är toppen!!

Tack för tips!

Som ägare till en Aussidoodle sen 13 år kan jag bara rekommendera att kamma ordentlig innan klippning för att få bort så mycket underull som möjligt. Jag använder en sån som på bilden.
Nu kanske min hunds päls är ännu jobbigare än din pga aussi-pälsen, men inte ens hundfrisörens maskin klarar hans päls när det blir för mycket underull.
1786085750603.webp

Har ännu inte hittat någon bra klippmaskin till vår stora vovve. Inte för att det behövs pga. hans päls, men ibland kan det vara bra att ha utifall ett fästingbett blir lite mer svullet än vanligt, eller av någon annan orsak.

Han drabbades av eksem för ett par år sedan, som spred sig över halva kroppen, dvs. hotspots, och då blev det veterinären såklart. Det "komiska" i det hela, var att ingen av deras klippmaskiner kunde ta sig an jobbet med hans päls (rottis blandning). De provade 3-4 st och behövde till slut söva honom då han blev aningen irriterad över allt trassel. Idag är han fullt återställd.

Har ännu inte hittat någon bra klippmaskin till vår stora vovve. Inte för att det behövs pga. hans päls, men ibland kan det vara bra att ha utifall ett fästingbett blir lite mer svullet än vanligt, eller av någon annan orsak.

Han drabbades av eksem för ett par år sedan, som spred sig över halva kroppen, dvs. hotspots, och då blev det veterinären såklart. Det "komiska" i det hela, var att ingen av deras klippmaskiner kunde ta sig an jobbet med hans päls (rottis blandning). De provade 3-4 st och behövde till slut söva honom då han blev aningen irriterad över allt trassel. Idag är han fullt återställd.
Oster A5 med rätt skär klarar allt!
Kompletterar med en sladdlös liten trimmer Aesculap Exacta samt Biltemas sladdlösa.

Oster har vi faktiskt kikat på, då vi har två kloslip från dem! :) Sliparna funkar perfekt, så det får nog bli att ta en titt på A5.

Oster har vi faktiskt kikat på, då vi har två kloslip från dem! :) Sliparna funkar perfekt, så det får nog bli att ta en titt på A5.
Jag har haft min i snart 15 år. Det som är bra med den är att den går att serva samt alla delar kan bytas ut om något går sönder. Ja och fördelen med sladd är att den är kraftfull och alltid fungerar. Sladden är dessutom väldigt lång.
Skären behöver slipas då och då men det gäller ju alla klippskär och saxar.

Jag har haft min i snart 15 år. Det som är bra med den är att den går att serva samt alla delar kan bytas ut om något går sönder. Ja och fördelen med sladd är att den är kraftfull och alltid fungerar. Sladden är dessutom väldigt lång.
Skären behöver slipas då och då men det gäller ju alla klippskär och saxar.
Låter kanon! Vet om en del andra "dyrare" märken och modeller, som är rent bedrövliga och knappt klipper, vilket blir oerhört frustrerande. :D Särskilt för vovven förstås. Tänkte aldrig på att Oster har klippmaskiner också.

Låter kanon! Vet om en del andra "dyrare" märken och modeller, som är rent bedrövliga och knappt klipper, vilket blir oerhört frustrerande. :D Särskilt för vovven förstås. Tänkte aldrig på att Oster har klippmaskiner också.
Tydligen har Oster slutat skicka reservdelar till Sverige. Jag har en Oster som jag precis haft på service hos Lyckliga Fåret och de berättade då att det inte går att få tag i reservdelar längre. Så även om det är bra maskiner hade jag nog valt ett annat märke om jag skulle köpa en ny maskin.

Tydligen har Oster slutat skicka reservdelar till Sverige. Jag har en Oster som jag precis haft på service hos Lyckliga Fåret och de berättade då att det inte går att få tag i reservdelar längre. Så även om det är bra maskiner hade jag nog valt ett annat märke om jag skulle köpa en ny maskin.
Sökte och enligt uppgift slutar Oster helt sälja till Eúropa på grund av EU-byråkratin.

Jag har en kastrerad golden med mycket underull och som därför klipps. Hundfrisören använder en hästklippmaskin till henne som också används till doodle-pälsar för att de kan bli så extremt täta. Just den hon har går inte att ställa på olika längder, men kanske något att titta på?

Tack alla snälla för hjälpen!
Har med er hjälp och en som jobbar med att trimma hundars hjälp, beställt en Oster a5 plus 2 skär.
Något över min budget, men nu fick de bli så :)

TACK!!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat