Klippning av får

Albatross

Trådstartare
Sedan i höstas är jag ägare till fem Oxford Down får. Nu när det har blivit lite varmare planerar vi att klippa fåren, eller rättare sagt anlita en fårklippare. Men då vi är helt gröna inom denna bransch, undrar jag om det finns någon förteckning över aktiva fårklippare i Västra Götaland.
 
Sv: Klippning av får

det enklaste är nog att ta kontakt med någon annan fårägare i trakten och höra vem som klipper deras får...
 
Sv: Klippning av får

jag åkte till granngården (alltså inte firman utan grann-gården) och skaffade mig en hederlig gammal fårsax! 35cm lång i helgjuten metall. vass som 17. Några snitch under pälsen så lossar allt! Vi brukar klippa fåren så fort vi märker att de börjar "fälla". Det tar sådan tid och är så kletigt att lödja dom så vi klipper av allt på några ynka minuter med våran super-sax! Den är mycket användbar och - en själv är bäste dräng...
 
Sv: Klippning av får

Bra metod som jag kan använda på vissa av mina får. MEN inte alla fårraser fäller och då blir det problem, ullen växer och tovar ihop sig och blir som en jättetjock "kofta" runt fåret. Är otroligt jobbigt att klippa ett sånt får. Har köpt såndana ibland av ägare som inte riktigt förstått det här med får och tröttnat.
Sedan finns det får fäller på riktig och inte behöver klippas om man inte vill ta tillvara ullen. Ungerska skruvhornsfår, som är sällsynta och dyra om man skulle hitta dom.
 
Sv: Klippning av får

Jo, det var min fösta tanke och har varit i kontakt med fyra stycken fårägare i trakten - samtliga sade sig ha så mycket att göra just nu att de inte hann med mina får.
 
Sv: Klippning av får

Hm, det lät som en bra metod. Tror du att det går även om mina får inte fäller?
 
Sv: Klippning av får

Jo, mina får har just en sådan päls som växer som en kofta runt dem (och just nu har det otroligt mycket päls). Just nu går det an, eftersom det är runt 5 grader i luften men pälsen måste bort så fort som möjligt då det snart blir varmare.
 
Sv: Klippning av får

Ja i det fallet har du otur med rasvalet, Oxford-fåren hör inte till dom som fäller. Men alla får går att klippa med handsax. Finns några olika modeller från ca en femtiolapp till ett par hundra.
Min gamle granne han klippte sina får med kökssaxen, blev kanske inte så snyggt men dom blev klippta.
Vad man däremot inte får glömma är klövklippning som man brukar göra i samband med klippningen om fåret behöver det. Det kan man göra med en bra kraftig vanlig sax, en sekatör, en tång eller en särskilld för får gjord klövsax. Den kostar en del och ser ut som en sekatör med raka skär.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
23 949
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp