Bukefalos 28 år!

Klippning av häst som går ute.

S

Saah_pippi

Hej,

detta är första vintern som min ponny ska gå på lösdrift. Min fråga gäller klippning... Tidigare vintrar har vi inte klippt honom och inte haft täcke, utan han har fått bygga päls hej vilt så att säga :p
Nu i höst har vi dock börjat rida honom hårdare, så han svettas. Jag undrar nu om detta kan bero på att han satt pälsen utan att det blivit kallt på nätterna, eller om ni tror att han kommer att svettas även under likartad träning i vinter? :confused:

Om man ska klippa en häst som går ute dygnet runt, hur gör man då? Man kan väll inte klippa som vanligt, jag menar under mage och så? Då blir de väll kallt när de ligger ner i snön? :idea:

Mycket tacksam för svar!
 
Sv: Klippning av häst som går ute.

Tycker inte att man ska klippa en häst som går på lösdrift ö h t - fullständigt onödigt och inte så hyggligt mot hästen.
 
Sv: Klippning av häst som går ute.

Jag har mitt kallblod på lösdrift och har honom "halvspårklippt", dvs i en linje från örat ner till ca 10 cm bakom sadelgjorden. Alltså att allt nedanför den linjen är klippt. Kan fixa blid om det behövs. Om han är oklippt blir han väldigt svettig bara av vanlig hobbyridning, för att inte tala om när vi tränar i ridhus 2 ggr/månad. Det har funkat alldeles utmärkt, han har haft fleecefodrat regntäcke vid regn/snöslask.
Och mina hästar ligger inte i snön, de har en varm, torr permanentbädd att ligga på. Vilket förövrigt alla lösdrifthästar enligt lag SKA ha:idea:.
 
Sv: Klippning av häst som går ute.

Jo, våra hästar har också en ligghall, såklart :D
Men man kan ju inte direkt planera vart de skall lägga sig :p
Våra hästar ligger ofta ute på åkern, som är en del av hagen, och det tror jag de fortsätter med även i vinter. Även om de har en mjuk torr torv bädd att ligga på.

Jag skulle gärna se någon bild på den klippningen!!! Klipper man den inte under magen då?
 
Sv: Klippning av häst som går ute.

Som jag skrev har jag inte så stor erfarenhet av detta sen tidigare, och skulle därför gärna vilja veta mer om dina argument så jag kan bilda mig en egen uppfattning. :idea:
Tror du han slutar svettas när det blir kallare även på dagarna?
Vad tror du om att klippa en del av halsen och bringan? :)
Jag menar, det kan ju inte heller direkt vara schysst att låta den vara svettig.
 
Sv: Klippning av häst som går ute.

Hästen är klippt på bilden, men det är såpass utväxt att det är svårt att se, jag har markerat linjerna med rött.
Man klipper alltså bara en liten bit under magen, i princip bara där sadelgjorden ligger.
stormklippning.jpg


Här där vi bor ligger vintertemperaturen oftast mellan + 5 och -5 grader, och med full vinterpäls blir han mycket svettig av en 45 min runda i skritt och trav, och måste då stå inne minst 1 timme och torka innan han kan gå ut igen.

Med denna klippningen blir han inte svettig just alls, och kan gå ut direkt igen efter avskötsel och kraftfodergiva, om vädret är torrt. Efter träning i ridhus blir han svettig, men inte värre än att han oftast hinner torka nästan helt i transporten hem.

Blir det RIKTIGT kallt nångång, ner mot -20 eller så, så är det ju oftast vindstilla och torrt, och då ser jag ingen skillnad mot om hästen skulle stå i kallstall på natten eller om de står i lösdrift.

Jo, våra hästar har också en ligghall, såklart
Men man kan ju inte direkt planera vart de skall lägga sig
Våra hästar ligger ofta ute på åkern, som är en del av hagen, och det tror jag de fortsätter med även i vinter. Även om de har en mjuk torr torv bädd att ligga på.
Mina hästar ligger också ute så länge det är varmt och torrt, men när det blir blött på marken och kallare ligger de inne, har aldrig under 4 år sett dem ligga i snön... Men det är väl olika.
 
Sv: Klippning av häst som går ute.

Jag menar att man får faktiskt ta sig den tid det tar att "värma ner" hästen efter träning, det är en bortglömd kunskap verkar det som. Rykta, gnugga med halmviska, lägg halm emellan och på med fleecetäcket - promenera hästen. Efter det så är hästen säkerligen såpass torr att den kan gå ut igen utan problem. Ge grovfoder därefter.

Jag läste en bra artikel där det fanns argument och exempel, både för och emot, klippning - där stod mycket kloka saker. Kanske ngn annan här kan hjälpa mig att komma på vilken tidning det är? Tror att det kan vara senaste numret av antingen Ridsport, Stallmagasinet, Equipage, Hippson! Prenumerera på dessa tidningar men brukar ge bort dem till min hyresgäst när jag läst dem så jag kan inte kolla! Men som sagt, där stod mycket klokt med olika argument för och emot.
 
Sv: Klippning av häst som går ute.

Haha, jo våra knäppisar ligger allt i snön och myser :)
Tack för alla svar!
Jag tror att jag väntar ett tag och ser om han svettas även när temp sjunkit. Om så är fallet blir det nog klippning enligt ovanstående modell!
 
Sv: Klippning av häst som går ute.

Samtliga mina tre lösdriftshästar är klippta. Spårklippning(halvhals) men med en trekant på undersidan magen kvar- dvs något som värmer mage o insidan baklåren. Jag föredrar att mina hästar torkar och på så sätt håller värmen, än att de går blöta i pälsen hela nätterna. Oftast är de torra på det klippta området redan när man kommer tillbaka från ridturen, de torkar under avskrittning helt enkelt.

Det var dock många veckor sedan jag klippte och kommer inte att klippa mer iår. Nu får de låta pälsen växa inför vinterkylan. (klippta pälsen är redan tjock nu). Jag klipper alltså bara på tidig höst inte under vintern.


Det här med att inte låta lösdriftshästar klippas får man nog se lite mer individuellt än generellt. Här i halland t.ex. är det varmt, det är fortfarande 8-10grader på nätterna. Jag har islandshästar med björnpäls, gjorda för att palla islands klimat. De sätter vinterpäls redan i augusti, och Mycket päls! De blir svettiga av att gå i hagen under flera veckor på hösten. Spårklippningn är oxå en bra klippning för lösdriftshästar eftersom den bara innebär kort päls där regn normalt inte kommer åt. (Om man klipper smart!)

Jag lägger dock på regntäcke m halvhals om nyheterna visar regn o rusk över ett par dagar, men det är nog mest för min egen sjåpighet :D.
 
Sv: Klippning av häst som går ute.

Jag tycker att det är bra att klippa hästar som svettas mycket på vintern. :) Det är ju snällast mot dem. Men man borde ju ha halstäcke på dom om dom är halsklippta och ska gå ute ;)
 
Sv: Klippning av häst som går ute.

Fick tipset av min hästkunniga kollega att klippa ett dm-brett spår från hals och längs med pållen, ner till ljumsken. Hon brukade göra så på shettisarna de hade förr, som aldrig hade täcke..

Har tänkt mig detta kanske till mina ponnysar som svettas nu när jag börjat jobba med dem mer.. plus att de ibland inte hinner torka upp under natten, efter regn... Hon gav då detta tipset och menade att det lixom kom mer luft under den tjocka pälsen som gjorde att det torkade snabbare.

Btw, någon som sett detta, har kort på detta, erfarenheter?
 
Sv: Klippning av häst som går ute.

Mja.. Snällast och snällast.. Det är ju ganska mycket mode i att klippa och ofta ser man hellre till vad andra gör än vad som är bäst fär den egna hästen.

Tycker man ska klippa så lite som möjligt, det finns andra sätt att hålla pälsen kort på.

Jag kan förstå om man har isolerat stall, rider mest i ridhus och rider och tävlar på hög nivå.
Men det är ju inte så många som är på den nivån och många av oss amatörer verkar glömma det..
 
Sv: Klippning av häst som går ute.

Läste på en sida att man inte ska klippa hästar som ska betäckas nästa år, gäller det även fall man klipper bara vid bogen typ?
 
Sv: Klippning av häst som går ute.

*kl* och lite trådkap

Kan man klippa en häst som fäller eller skall man vänta till hon har fällt klart?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 427
Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 612
Hästvård Hej, har en gamling på 20 år som går ute 24/7 och han har haft lite problem med att fälla/vikten i vintras. Så nu i vår när han ska...
Svar
15
· Visningar
1 431
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 619
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp