Bukefalos 28 år!

Klippning av häst?

D

DreamGodi

Hejsan! Jag rider och sköter en islandsvalack som har väldigt lätt för att bli svettig. Jag skulle helst vilja klippa honom för han sätter verkligen enorm päls, men ägarna vill absolut inte att han ska gå med täcke. Hästen har aldrig blivit klippt tidigare innan heller. Man kan väl klippa utan att hästen behöver ha täcke på vissa ställen? Hur skulle man kunna klippa då? Och till sist, hur svårt är det egentligen att klippa en häst? Jag har aldrig klippt någon häst och känner mig därför lite osäker..
 
Sv: Klippning av häst?

visst kan du klippa hästen utan att ha täcke på den! sk täckesklippning finns i lite olika varianter men det som de har gemensamt är att man sparar all päls på rygg och rumpa så att hästen inte fryser. Jag brukar klippa hela halsen och sedan snedda från manken ner till ljumsken och spara all päls på rumpan och ryggen/ halva magen. Vår shettis klarar inte av sin päls utan svettas bara av att gå i hagen :o så han brukar vi klippa så här och han fryser aldrig. :)

Det är inte speciellt svårt att klippa. Man ska tänka på att klippa de kanter man vill ha först så att man är säker på var de är så klippningen blir snygg. (tex att dra ett drag med maskinen frånljumsken till manken) Sedan är det bara att klippa på och tänka på att dra långa drag och inte "småklippa" blir bättre och jämnare resultat då. Se till att akta mellan frambenen o dyl så man inte nyper eller tom skär hästen med de vassa skären. Ha en medhjälpare som kan sträcka fram benen och dra lite i den lösare huden för att få den slät. Det kan vara bra att testa lite på en jämn yta först för att känna sig fram, typ bogen. :idea:

Är du jätte osäker kanske det finns någon som kan hjälpa dig och klippa hästen första gången? Annars är alla nybörjare från första början ;)

Lycka till!:bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
1 478
Senast: mysboll
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 639
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 165
Senast: hundtant
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp