Klippt häst...täcke???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Linabebis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 874
L

Linabebis

Nu sitter jag här 10 på kvällen o är orolig om min lilla dam fryser...
Har börjat klippt henne idag (ca ½ hästen klippt) och jag har tagit och ska ta :angel: bort allt utom en "fläck" på ryggen, satte på henne ett 300 G horsewaretäcke, de står i ett kallstall, en ombyggd loge men såklart dörrar o allt stängda.
Räcker det?? Eller tror Ni hon fryser? Isånafall, vad ska jag sätta på henne i den riktiga vintern? Eller har jag satt på henne för mkt?? :confused:
Usch sånt här gör mig så förvirrad o orolig...
//Emma. Förresten , det är ett fullblod...

Sv: Klippt häst...täcke???

Vi klippte halva ponnyn idag, täckklippning. Hon står i ett litet kallstall, men tjockt vintertäcke.

Hur kallt är det hos er? Här är det -2 just nu.

Här är det +2 grader just nu...va tror du, fryser våra små liv??

det går ju inte att svara på utan att veta hur frusen hästen tenderar vara generellt.

Mitt fullblod är täckes klippt och går med ofodrat regntäcke. vi har -2 på morgnarna och runt + 10 senare på dagarna. Kallstall, står även inne med ofodrat täcke. Han fryser inte. :angel:

Kan väl också bero på hur mkt päls hon har på resten av kroppen...

Min nordsvensk är täckesklippt och har gått utan täcke tills nu, när det är 2-3 minusgrader på morgonen. Dock är det plusgrader senare på dagen, så då var han alldeles svettig under sitt regntäcke :o

Så du får väl helt enkelt vara lite mer noggrann i början och känna efter om hästen är kall, står och spänner sig, inte vill gå ut osv.

Min pålle gillar inte att ha täcken på sig men om det är kallt protesterar han inte, så det är bara att "kolla läget" med dem...

Liknande trådar

H
Hästvård Jag vill bara veta att allt står rätt till. Inte ta upp en diskussion ang täckens vara eller icke vara. Läs igenom nedan och ge era...
Svar
5
· Visningar
1 569
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka