Klippt svans på utställning?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare beautifulmistake
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 984
B

beautifulmistake

Regeln säger: "Ingen ryckning av man eller svans."

Men nu råkar det vara så att min shetlandsvalack varit utlånad och samtidigt fått svansen avklippt :crazy: (dock släpar den fortf i marken..:angel:) hur löser man detta? Hoppas att han sliter ut den så att det klippta "försvinner" eller kan det räknas som ett undantag för hästens välbefinnande? :confused:

Eller får jag helt enkelt lägga ner planen på utställning?

Sv: Klippt svans på utställning?

Hej!

Det gör inget att svansen är avklippt nertill. Det är svansroten de avser med regeln, alltså att man inte ska rycka eller klippa sidorna på svansroten så som man gör med en del ridhästar.

Nertill måste man ju ofta klippa när svansen räcker nedanför bakkotorna, annars trampar hästen lätt på svansen när den reser sig. Det gör ont, och svansen blir tunn och ful i slutändan!

Sv: Klippt svans på utställning?

Såklart! :idea: Att jag inte tänkte på att det var så de menade innan.. :o Tack för svaret!

Måste säga att jag undrade lite om inte fler än min valack hade så snabbt växande svans att den behövde klippas.. men samtidigt kan jag inte minnas att jag själv har klippt den någongång. (självklart har den inte varit så lång att han trampat på den då!)

Liknande trådar

L
Övr. Hund Uäää, bukefalister, kom med råd! Jag har kommit upp i Elit-klass med Eya, och vi har stött på problem som verkar bli värre och värre... 8 9 10
Svar
192
· Visningar
12 110
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna