Buck

Trådstartare
har en hage som vilat sen i vintras och då det är väldigt ner betat i övriga hagar så ska denna nu tas i bruk, men det är klöver i den, eller ja både klöver och smörblommor..
misstänker att det är alsikeklöver men är inte säker, har alltid haft klöver i hagarna men man är ju nojig nu när det kommit upp att de kan vara giftiga.
är inte så pepp på att klippa ner hagen med gräsklipparen då den inte tycker om att det blivit så tjock och högt på sina ställen. samt att det då bara blir 5cm högt gräs kvar..

vad ska jag göra? hästarna ska bara vara ute en 5h åt gången i gräshagen nu, resten i en av de ner betade för att inte rulla fram till hösten ;).

vitklöver är det inte i alla fall, har det i gräsmattan och i en av hagarna, dessa är högre och mer röd/rosa/vit. men finns ju så många olika typer av klöver och de har som sagt gått i både denna hagen innan och haft klöver i alla hagarna alla år. lite mer nu i denna hagen bara då den vilat så länge.
 
har en hage som vilat sen i vintras och då det är väldigt ner betat i övriga hagar så ska denna nu tas i bruk, men det är klöver i den, eller ja både klöver och smörblommor..
misstänker att det är alsikeklöver men är inte säker, har alltid haft klöver i hagarna men man är ju nojig nu när det kommit upp att de kan vara giftiga.
är inte så pepp på att klippa ner hagen med gräsklipparen då den inte tycker om att det blivit så tjock och högt på sina ställen. samt att det då bara blir 5cm högt gräs kvar..

vad ska jag göra? hästarna ska bara vara ute en 5h åt gången i gräshagen nu, resten i en av de ner betade för att inte rulla fram till hösten ;).

vitklöver är det inte i alla fall, har det i gräsmattan och i en av hagarna, dessa är högre och mer röd/rosa/vit. men finns ju så många olika typer av klöver och de har som sagt gått i både denna hagen innan och haft klöver i alla hagarna alla år. lite mer nu i denna hagen bara då den vilat så länge.
Låter som alsike.
Alsike har inga "kors" på bladen heller.
Ta och jämför bilder på vitklöver och alsike så ser du vad jag menar.
Jag tycker att hästarna verkar undvika den om det finns annat bete i hagen (nej jag har inte testat med flit)

Alsike ska slås innan de hinner fröa för att det inte ska föröka sig men det är försent nu.
Har läst någonstans att giftet I alsike minskar när det torkat. Verkade oklart hur länge det måste torka dock.

Jag hade inte haft hästarna där om det var mycket alsikeklöver och smörblommor..
Några få plantor hade jag nog accepterat.
 
Låter som alsike.
Alsike har inga "kors" på bladen heller.
Ta och jämför bilder på vitklöver och alsike så ser du vad jag menar.
Jag tycker att hästarna verkar undvika den om det finns annat bete i hagen (nej jag har inte testat med flit)

Alsike ska slås innan de hinner fröa för att det inte ska föröka sig men det är försent nu.
Har läst någonstans att giftet I alsike minskar när det torkat. Verkade oklart hur länge det måste torka dock.

Jag hade inte haft hästarna där om det var mycket alsikeklöver och smörblommor..
Några få plantor hade jag nog accepterat.
är det eller att börja stödfodra. de andra hagarna måste få vila fram tills vintern om de inte ska förstöras helt. ska ta ett varv med gräsklipparen på ena halvan i alla fall så att det kan växa upp lite innan de ska gå där. och ta liten över de ställen där det är mest klöver och smörblommor..
 
Just det, man är ännu inte säker på om det är klövern i sig (om man inte hittat bevis på vilket nyligen) som är giftg eller en bakterie som lever på den.
 
Just det, man är ännu inte säker på om det är klövern i sig (om man inte hittat bevis på vilket nyligen) som är giftg eller en bakterie som lever på den.
ja jag läste det, verkar som att flest förgiftnings fall har skett då det varit blött en period.
 
@Buck Vore nog bra om du kunde stängsla av så mycket som möjligt där det är alsike..
är ganska jämnt i hela hagen. bara en 40*80kvm stor hage, gränsat av en 20m nu så att de vänjer in sig lite. och tänkte klippa ner bortre halvan där det växt som sämst. men då det växer så dåligt nu överlag så känns det inte så roligt att klippa ner hela hagen. ev att man hyr in en betesputs och har den så högt man kan men känns lite onödigt på så liten yta.
 
är ganska jämnt i hela hagen. bara en 40*80kvm stor hage, gränsat av en 20m nu så att de vänjer in sig lite. och tänkte klippa ner bortre halvan där det växt som sämst. men då det växer så dåligt nu överlag så känns det inte så roligt att klippa ner hela hagen. ev att man hyr in en betesputs och har den så högt man kan men känns lite onödigt på så liten yta.
Du har ingen harv du kan dra av klvern med så gräset får en chans? Det gjorde jag med min och det funkade bra. :)
 
Harv? Då jobbar man väl med jord? Den klipper ju inte?
Menar du betesputs som TS pratade om innan?
Nej, en vanlig harv. Jag vet mycket väl skillnaden på olika harvar och en betesputs.

116483.jpg


En harv går att ställa och de flesta bönder äger en harv men inte alla har en betesputs. Harvar man några dagar innan man släpper dem så river du sönder och bort väldigt mycket klöver, gräs tål det mycket bättre som är strån och inte sitter ihop med bladen som klöver brukar kunna göra.
 
Nej, en vanlig harv. Jag vet mycket väl skillnaden på olika harvar och en betesputs.

En harv går att ställa och de flesta bönder äger en harv men inte alla har en betesputs. Harvar man några dagar innan man släpper dem så river du sönder och bort väldigt mycket klöver, gräs tål det mycket bättre som är strån och inte sitter ihop med bladen som klöver brukar kunna göra.
Jag vet också hur en harv ser ut;)
Däremot visste jag inte att man kan använda harv för att riva upp/sönder och inte dra fram jord.

Tack för infon.
 
jag har en pinnharv som jag har dragit runt i de andra hagarna med för att slå sönder bajs högar och riva upp mossa med :). dock så blir det aningens för tungt för lilla gräsklipparen att dra runt den i den hagen.. gräset är liksom en halvmeter högt och super tjockt på sina ställen :angel: brukar klippa men har bara blivit 2 ggr i år.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 697
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Lexa
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp