Sv: Klokapsel

Klokapselavfall finns kanske inget som heter, däremot klokapselavlossning. Det är inte så vanligt, men om det händer så lossnar helt enkelt klokapseln - "klon" - i sin helhet och kvar blir bara ett litet rosa kloben. Sjukdomen drabbar ofta flera klor och orsaken kan vara en infektion.

Tänker du kanske på klokapselbrott, när hunden skadar en klo så att klokapseln går sönder? Det kan se lite olika ut, men typiskt är ont i tassen och att hunden slickar mkt på den aktuella tån. Klon kan peka åt ett annat håll än vanligt. Klon kan vara mer eller mindre trasig, ibland syns bara en liten spricka men när den blir infekterad gör det ont ändå. Om klokapseln är skadad ända upp till klofalsen bör man dra bort den, detta görs under sedering + lokalbehandling eller narkos hos veterinär, för särskilt skönt är det inte!

Liknande trådar

Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men... 2
Svar
20
· Visningar
1 368
Hundhälsa Börjar med att säga att jag har kontaktat veterinär men jag vet inte om jag är hysterisk, igen. Min lilla hund knasade till en klo...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
821
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Min hund som är 4 år, har diagnostiserats med början till spondylos i ryggraden, diskbråck i halsryggen, missbildat revben och även en... 2
Svar
23
· Visningar
4 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Fodervärd
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka