kloklippare, kan man lita på den?

Sv: kloklippare, kan man lita på den?

Nu jobbar ju min sambo på ÖB,så han köpte den åt mig,men jag tror det var runt 150 kr..
 
Sv: kloklippare, kan man lita på den?

Jag lärde mig ett antal olika sett att "se" pulpan. Minns inte alla, men den regeln som jag går efter är väldigt lätt när man har förstått den. Jag ska försöka förklara! Ska bara låna vovven min och titta på klorna. Okej, klorna är i princip helrunda runt pulpan. Om du kollar på dem underifrån eller från sidan, så ser du att yttersta delen är ihålig (det är som ett hålrum eller skåra) och spetsen är sne, vinklad framåt. Den delen kan man klippa bort. Jag brukar sätt kloklipparen mot undersidan där jag har den helrunda delen på klon och sedan vinkla upp kloklipparen så att den täcker den ihåliga delen.
Om du enbart klipper lite i taget så brukar klorna även "trasa sönder" i kanten, tills du kommer till delen där pulpan sitter, där är klon hårdare (iaf fungerar det så på min hund).
Undra om jag kan hitta bilder för att kunna förklara lite bättre.
 
Sv: kloklippare, kan man lita på den?

Säkert bra men det går lika bra med en vanlig tycker jag.
 
Sv: kloklippare, kan man lita på den?

Hittar tyvärr inga bilder och får ingen bra skärpa när jag försöker ta på min hund heller. Vet inte om det hjälper om jag jämför med våra naglar. Ta någon med relativt långa naglar. Då skulle pulpan sitta där vårat nagelbädden är och sedan med ett skyddande hölje runt och även under fingret. Det är den helrunda delen. Sedan är det som sticker ut på våran nagel det som vi skulle klippa på både oss och hundarna. Skåran som jag pratar om ser man på våra naglar också, det är undersidan på våra nagla, där de sticker ut.
Om man tittar på nageln underifrån, så kan man klippa den genom att ta bort allt det med skåran i (nageln är halvmåne formad), tills man ser att skåran fylls och blir helmåne, där är pulpan. (Har för mig att den även blev glansig där eller något sådant).
Klipper man från sidan, så ser man spetsen som vinklas framåt nedåt rätt bra. Den ska bort!
Hoppas du förstår någorlunda och att jag inte har rört till det ännu mera för dig!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
723
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 916
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
904
Senast: escodobe
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp