Kloklippning

Jenka

Trådstartare
Vi har extrema problem med kloklippning här hemma. Det är den värsta tortyr som finns enligt Sigge och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
Jag brukar inte tycka att kloklippning är speciellt svårt oavsett djurslag men när monstret sprattlar, snurrar och tuggar är det allt annat än lätt.

Några tips?

Sv: Kloklippning

Jag upptäckte av en slump en grej som funkar extremt bra på våran vovve, nu är han inte lika anti som din låter, men man kan ju alltid prova :idea:

Jag satte honom i badkaret(skulle frisera tassarna lite och ville inte ha småhår överallt) och började greja med tassarna. Om det var för att det är lite halt eller vad, men då ville han ligga ner och så plötsligt ligger han helt avspänt på sidan och låter mig pyssla på hur mycket jag vill :eek::confused:
Han brukar strula en del, ska tugga på saxen/klotången osv, men nu låg han bara helt still :idea:
Testade sedan att lägga honom där när vi skulle klippa klorna och även denna gång HELT lugn :confused::bow:

Sedan tänker jag att om hunden protasterar mycket skulle jag se till att tången är vass (en slö tång klämmer ju liksom ihop klon, kanske kan vara obehagligt) och så skulle jag bara hålla tången där tills den lugnade sig. Alltså inte klippa bara för att få det gjort, utan vänta tills hunden känner att det går bra att hålla klotången där. Sedan ett yttepytteklipp längst ut på en klo, sedan gos och beröm.

Ja, det är det jag kommer på, lycka till!

Jag har betingat om klotång ett par gånger på hundar som, precis som din, anser att kloklippning är rena döden.

Jag har börjat med att klicka in hunden, sen har jag betingat om, kattmat har visat sig vara ypperligt till detta. Alltså: Visa klotång, sen kattmat. Matte får hålla i tass i ena handen - klotång i andra, sen kattmat.
Klotång mot tass, sen kattmat. Klotång som klipper av en liten gren, för ljudets skull, sen kattmat. osv.

Gör man detta i hundens takt, så blir det "Klotång - jiipiee nu kommer kattmat" istället för död och bedrövelse.

Hittar du bara rätt förstärkare, det hunden kan göra vad som helst för, så betingar du om klotång på ett par dagar.

Det har diskuterades for ett tag sedan har: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1024216&highlight=kloklippning

Jag ar lat, sa jag kopierar vad jag sa da:p

Min rottis tyckte aldrig om att bli klippt och jag fick ta en tass i taget, men det var alltid jatte kampigt. Jag kunde ta i klon med tangen och rora sa mycket jag ville, men varje gang jag klippte brot hon ihop. Jag tog henne till en "groomer" och vi gjorde det tillsammans (hon ar for stor for mig ensam att tvinga) medan hon skrek hysteriskt hela tiden. Efter den klippningen gick jag hem och funderade ett par dagar, sedan kopte jag en 'wireless' dremmel i makens favorit verktygs affar och har sedan dess inga problem. Jag brukar ge henne ett ben en gang i veckan medan jag slipar hennes klor. Min son slipade lite for mycket medan hon var dar sist, sa hon blodde men hon har fortfarande inga problem med dremmeln. Sa vitt jag kan se finns det ingen orsak att tvinga fram klo tangen nar man kan slipa i stallet och de flesta har inget emot det.

Jag kunde gora vad jag ville med hennes tassar och klor, jag nop fast klon in tangen och rorde runt, jag klippte pinnar bredvid klon, jag latsas klippte tippen pa klon och hon snusade glatt vidare. Sa fort jag klippte fick hon fullstanding panik. Jag tror att det nyper lite nar man klipper och att hon tycker att det ar en jatte laskig kansla aven om det inte direkt gor ont.
Jag har vissa fobier sjalv, tillexempel star jag inte UT med att ta i bommuls tussar, jag ryser bara jag ser nagon gora det. Jag har ocksa haft en katt som fick fullstandigt sammanbrott om nagon filade naglar. Hela hennes pals stod rakt ut och om hon sag en nagelfil vaxlade hon mellan att sla efter den och springa och gomma sig. Med det i atanke tyckte jag att hunden ocksa kunde fa ha vissa fobier. :p Om Mandy inte hade accepterat dremmeln hade jag sa klart fatt lov att jobba vidare med klippningen, men det behovdes ju inte nar det gar sa bra att fila.

Vi gjorde 2 saker. Först och främst så sköter jag all pälsvård på en liten byrå i badrummet. Han kan ligga plats på den men inte på sidan och det behövs ej eftersom jag gör allt i korta etapper och efteråt får han korv. Däruppe vet han att man inte hoppar ner själv. Man blir upplyft och nerlyft. Där kommer han inte undan så lätt. Sedan är platsen = päls och klovård för honom och vet man vad som ska ske är man lugnare trots allt. Sedan väljer man en bra dag när man är lugn.
Men innan vi ens kom till detta stadiet, du kan ju borsta honom eller ngt sålänge på bestämd plats om du ej har det redan och testa bara massera och hålla fast tassarna och berömma med korvbit eller så. Många ggr hatar de att bli fasthållna eller är kittliga men vi tror de är skräckslagna för klippandet.

Sedan vid sidan av detta gjorde vi helt enkelt så att min man höll om hunden sittandes på golvet med hundens ståendes med sin kropp mot honom. Jag tog en tass i taget, släppte inte förren en klo var klippt. Jag var lugn men bestämd. Efter varje tass korv. Framtassar en dag och baktassar nästa. Klippte lite varje vecka.

Nu klipper jag helt själv medans han står på bordet. Han är inte lycklig men vet det måste göras och bakbenen är inga problem alls.

GÅR det?

Tack för alla tips! Ska testa både klick och badkar.
Har precis skaffat ny klotång då den gamla var slö. Visst kan det vara problemet att det var jobbigt med den gamla, men han har alltid varit såhär och igår värre än någonsin.

Pälsvården fixade vi på ett bord i början men har nu övergått till att ha honom liggandes i soffan då (trevligare att titta på tv samtidigt :p) Kanske ska testa bordet igen men där uppförde han sig inte så bra heller...

Lustigt... jag raspar hastarnas hovar da och da nar de for sprickor och annat... men det foll mig inte ens in att fila hundens clor utan "motoriserad gadget":crazy: LOL...

Ja en fotfil är lite kraftigare än en nagelfil så det funkar utmärkt!

Min hund har aldrig haft problem med att man pillar på hans tassar, men just när klotången klipper får han panik. Hade munkorg på han ett tag men det kändes ju verkligen inte som någon trevlig lösning :crazy: Fick då tipset om fotfil på brukshundsklubben och det gör att vi nu kan ligga och mysa i soffan framför TVn samtidigt som man filar :idea: :banana:

Eller färskfoder till hund, eller kokt hjärta eller annat mjukt och supergott :idea:

Vi filar klorna efter klippning, de blir så himla vassa tycker jag, nu när de inte alls slits mot underlaget (snö). Köpte en hund-klo-fil på djuraffären, visste inte att man kunde använda fotfil, smart tips! Dock är hundklofilen lite böjd vilket gör den himla smidig och lättanvänd, tänker mig att en fotfil blir klumpig, men det beror kanske på storlek på hund. :p

Ska testa.
Min låter mig gärna pilla och ha mig så länge inte klotången är i närheten. Håller jag i den med andra handen blir det stora protester.

Ja det funkar alldelles utmärkt. Jag klipper visserligen oftast klorna på mina först och sen filar jag ner det sista och runt om, med en fotfil, då behöver man itne klippa i pulpan och så får man bort det vassa som blir på nyklippta klor.

Jag klipper /filar alltid när de är trötta och vill ligga av sig själva, och så är jag alltid JÄTTENOGA med att aldrig någonsin klippa i pulpan.

Rekommenderar fotfil till alla som har problem att klippa sen kan man smyga in klotången lite försiktigt.

Jag blir så ledsen när jag ser/hör folk som klipper klorna genom att tjuvhålla fast en hund som skriker och sparkar i panik, tror jag det att det är en ångestfylld upplevelse för hunden med kloklippning.

Ibland behöver man inte göra det krångligare än det behöver vara.

Har du testat att lägga honom på rygg i ditt knä när du klipper? Jag brukar kunna klippa de mest knepiga dvärgar på det sättet, och de brukar ligga lugnt. Men först måste du såklart se till att han är van att ligga på rygg, t.ex. när gosar.

Har testat och nej, det hjälper inte. Det är så vi brukar göra (helt enkelt för att han helt enkelt lägger sig på rygg oavsett) men han både sparkar och nafsar och protesterar livligt.

McFlurry: återkommer när vi testat :)

Jag har ju haft jätteproblem med min hund, så stora att jag bad veterinären skriva ut lugnande:( Det gick helt enkelt inte att klippa utan.

Av plegicil blev han tyvärr väldigt stressad så jag provade med räddningsdroppar istället och det fungerade sååå mycket bättre.

Jag insåg också att ju mer hjälparen höll desto värre blev det och ju mer godis och grejer desto värre blev det av det.

Vi höll på med räddningsdropparna ett tag och av dem fick han lugnet så att han vågade känna efter och det gjorde ju inte ont.
Nu klipper vi snabbt och enkelt genom att jag håller i halsbandet och den som klipper (jag kan inte klippa själv pga mina handikapp) lyfter tassarna som man lyfter hovarna på en häst, ofta lägger han sig ner efter en liten stund. När alla klorna är klippta så går vi till godisskåpet och han får sin belöning. Vi gör likadant när vi filar med trissan, håller upp tassen och filar.

Min sambo kan inte vara i närheten för han blir så stressad av att hunden blir stressad så då har jag snart en hund som tjuter och en sambo som är upprörd och tycker att vi gör hunden illa på samma gång som han försöker hålla rösten lugn så låter han arg och hunden blir ännu mer stressad:crazy:
Skulle min sambo komma in vid klippning nu så stressar hunden upp sig direkt bara för att sambon gör det så vi passar på att portförbjuda sambon:p

Vi klipper också alltid i sovrummet där han känner sig lugn och trygg och där det inte finns någonstans att komma undan.

Som någon skrev, att lyfta benen bakåt, som när man skor en häst, brukar många hundar tycka är behagligare. Då ser de inte riktigt vad som pågår, och det blir inte lika läskigt.

Brukar dock funka bäst med framtassarna, så se till att hunden sitter ner så att den håller balansen.

VAD är räddningsdroppar? Funderar för min hund har haft mycket svamp och var då öm så han är livrädd för att raka tassarna vilket han måste för att bibehålla den status han har nu. Bara 2 små prickar av svamp kvar mellan 2 tår.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 628
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 441
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
678
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025