Sv: Kloklippning
Jag har ju haft jätteproblem med min hund, så stora att jag bad veterinären skriva ut lugnande

Det gick helt enkelt inte att klippa utan.
Av plegicil blev han tyvärr väldigt stressad så jag provade med räddningsdroppar istället och det fungerade sååå mycket bättre.
Jag insåg också att ju mer hjälparen höll desto värre blev det och ju mer godis och grejer desto värre blev det av det.
Vi höll på med räddningsdropparna ett tag och av dem fick han lugnet så att han vågade känna efter och det gjorde ju inte ont.
Nu klipper vi snabbt och enkelt genom att jag håller i halsbandet och den som klipper (jag kan inte klippa själv pga mina handikapp) lyfter tassarna som man lyfter hovarna på en häst, ofta lägger han sig ner efter en liten stund. När alla klorna är klippta så går vi till godisskåpet och han får sin belöning. Vi gör likadant när vi filar med trissan, håller upp tassen och filar.
Min sambo kan inte vara i närheten för han blir så stressad av att hunden blir stressad så då har jag snart en hund som tjuter och en sambo som är upprörd och tycker att vi gör hunden illa på samma gång som han försöker hålla rösten lugn så låter han arg och hunden blir ännu mer stressad

Skulle min sambo komma in vid klippning nu så stressar hunden upp sig direkt bara för att sambon gör det så vi passar på att portförbjuda sambon
Vi klipper också alltid i sovrummet där han känner sig lugn och trygg och där det inte finns någonstans att komma undan.