Kloklippning

Ingen av mina tidigare hundar har haft problem med kloklippning. Vissa har behövt lite träning men sen har nästan alla somnat i mitt knä när jag klippt klorna på dem. Det är bara nuvarande hunden som haft det så här jobbigt med kloklippningen. Min förra hund somnade inte men fann sig i kloklippningen och visste att det kom en tuggpinne efter.
Man får hitta ett sätt som funkar och ibland får man ändra sätt om det behövs. När Lillskrutt var valp låg han på sidan med några godisar att titta på, som han fick efterhand. Sen nånstans när han växte upp funkade inte det plötsligt och han kunde inte koppla av. Då provade vi att stå istället och så gick det bra igen.

Nåt som är bra är att andas ut innan man klipper. Håller man andan och spänner sig omedvetet så känner hunden det. Att le eller sjunga är andra tricks för att se till att man själv är avslappnad.
 
Man får hitta ett sätt som funkar och ibland får man ändra sätt om det behövs. När Lillskrutt var valp låg han på sidan med några godisar att titta på, som han fick efterhand. Sen nånstans när han växte upp funkade inte det plötsligt och han kunde inte koppla av. Då provade vi att stå istället och så gick det bra igen.

Nåt som är bra är att andas ut innan man klipper. Håller man andan och spänner sig omedvetet så känner hunden det. Att le eller sjunga är andra tricks för att se till att man själv är avslappnad.

Som sagt, ingen av de tidigare har haft problem med kloklippning och jag är lugn och avslappnad när jag klipper. Ingen idé att vara nått annat. Jag har kunnat klippa Minns klor i de två år jag haft henne så det är inget problem så sett, jag vill bara att hon ska ha en bättre känsla kring det och tycka att det är mindre jobbigt.
 
Min hatar det. I början var det panik varje gång och nån fick distrahera/hålla fast henne medan jag snabbt klippte en klo och sedan berömde med godis och stoj.

Successivt har jag gått över till att berömma efter varje tass, och nuförtiden står hon stilla tills jag är färdig med alla tassar. Då berömmer jag med vild lek.
 
Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord eller någon annanstans? Tränar ni kloklippning successivt om hunden tycker det är jobbigt eller är det nått den bara ska finna sig i?

Själv har jag Minn på rygg mellan mina ben i soffan. Hon tycker kloklippning är jobbigt och jag har testat det mesta. Har haft henne ståendes, sittandes och liggandes på sidan eller på rygg. Har testat att träna successivt men hon har inga problem att jag hanterar hennes tassar eller klor, får lägga klotången mot klon utan problem, det är själva klippet som är problemet. Spelar ingen roll vilken klotång eller kloslip jag använder. Jag har testat att klappa och massera mellan varje klipp, har testat att hon bara ska finna sig i det, har testat att andra får klippa. Har testat slipa eller fila klorna istället.

Idag gjorde jag så att jag la henne mellan mina ben och klickade för hantering och att lägga klotången mot för att vi skulle hamna i en positiv känsla. Sen fick hon en godis för varje klipp, har gjort så förut också men idag la jag till en grej. Ville hon sprattla och dra till sig tassen så fick hon göra det men då försvan möjligheten till belöning. Jag tog tassen igen och klippte och hon fick godis, drog hon till sig tassen eller sparkade med bakbenen så släppte jag henne och höll upp händerna en bit i luften. Tog nytt tag i tassen, klippte, gav godis. Tyckte det fungerade väldigt bra på Minn. Hon blev mycket mer avslappnad än hon brukar vara och sparkade mycket mindre. Jämför med när jag är hos tandläkaren vilket jag tycker är jättejobbigt. Om jag lyfter min hand så slutar tandläkaren, jag är i kontroll av situationen. Vill ge Minn samma känsla av kontroll.

Billy tror att han ska dö varje gång.
Använder elektrisk slip på honom, klotång är inget alternativ.

Nu för tiden sitter jag i soffan med benen på soffbordet, och han ligger på rygg på mina ben. Då håller han sig hyfsat lugn, men är såpass stressad att det inte funkar med godisbelöning. Det får han efteråt, först ärevarv till publikens jubel och applåder och sedan godis. :up:

Ivan är mycket lugnare. Klipper med vanlig klotång och mutar hejvilt. Han är jättenöjd.
 
Jag sätter mig på golvet, med ryggen mot en vägg, sätter benen i ett V och säger "kom" så kommer hunden jag kallar på och lägger sig själv på rygg med tassarna i vädret. Klipper först framtassarna, sen snurrar jag runt hunden som lägger huvudet på en fot också klipper jag bakklorna.

Jag lär dem från att de är små, vi börjar med att gulla, klipper en klo, gullar lite till osv. Själv tycker jag att det är en sak jag är jäkligt bra på att lära in, ödmjukt nog:D antagligen för att jag inte är ett dugg ängslig och i stort sett aldrig klipper fel. Jag har gjort exakt likadant på de fyra sista hundarna. Terriern var det mer av en dödskamp med:angel:
 
Min ena vill verkligen inte och drar åt sig tassarna. Vi har provat lite allt möjligt, men det bästa är att helt enkelt göra det. Jag har henne i knät när vi sitter i en fåtölj så klipper jag. Beröm när hon är lugn. Baktassarna går bättre. Det är inte brottning, hon drar åt sig tassarna och försöker knuffa undan min hand.

Min andra är en dramaprins som skriker i högan sky. Han drar inte åt sig tassarna men skriker. Han är väldigt dramatisk annars också med sina skrik. Han skriker ifall det kanske kan göra ont. Honom har jag liggande halvt i knät, halvliggande i soffan. Han ligger still.

Min förra hund låg ner. Brukade be honom lägga sig i fåtöljen så satt jag på golvet nedanför. Han var större. Han gillade det inte när han var yngre, då matade vi honom med en hel massa köttbullar under tiden så han brydde sig inte till slut. Älskade det inte, men brydde sig inte.

Jag ger alltid godis när de är färdiga.
 
Vi har haft stora problem med kloklippningen och vi har provat de flesta positioner och belöningar.. Men nu har vi hittat ett sätt som fungerar. När jag tar framtassarna så får hon då halvt upp i soffan med bakbenen på golvet och frambenen på soffan och så kollar hon bort medans jag klipper. För baktassarna så ligger hon i mitt knä med huvudet bakom min arm så hon slipper se det hemska. :p Hon tar fortfarande inte godis under klippningen men efteråt får hon massa godis och gos!
 
Jag har enbart slipat en längre tid nu, men då klosliper snurrar åt ett håll som egentligen blir fel för mig, så har hundarna legat med huvudena mot mig i mitt knä och de har gjort att jag inte ser ordentligt = klorna är för långa. Nu har jag ställt på en bord och klippt dojm ståendes och sen slipar ner mer ordentligt :) Kommer troligtvis fortsätta ha dom liggandes i mitt knä, då det skonar min rygg - men jag upptäckte att det går att få kloslipen att snurra åt andra hållet så nu kan hundarna ligga "rätt" - men huvudet bort från mig :D Då ser jag bättre hur jag klipper och slipar.

Ingen av mina gillar kloklippning/slipning, men står ändå på kö då det är ett av de få tillfällen dom får Orijens frystorkade godis - det är så populärt att dom självmant kliver upp i mitt knä för att få eländet gjort :D
 
Malte ligger på rygg fastklämd mellan mina ben med huvudet mot min mage, han ligger snällt och får sina klor klippta utan problem. Efteråt får han springa iväg och busa med klosaxen, vilket är det bästa som finns enligt honom :love:
 
Vi har en särskild plats som är bra upplyst och jag tar fram en fäll som jag sitter på. Hundarna sitter oftast när jag klipper framtassarna men ibland står eller ligger de. När jag ska klippa baktassarna tycker jag det är enklast om de ligger med bakbenen åt sidan. Kiro kan jag kommendera att göra så, Helix är lite lika lätt att "tvinga" men på något sätt kommer jag åt baktassarna tillslut. Kiro tycker kloklippning är hemskt, särskilt framtassarna, har varierat mellan att slipa och klippa dem. Tyvärr har jag varit lite för försiktig av rädsla att klippa i pulpan så han har något långa klor, framförallt sporrarna. Helix var superlätt att klippa på tills första gången jag klippte lite för långt, nu är han inte alls lika samarbetsvillig men han tycker nog inte att det är allt för illa. Båda får en godis efter varje tass, de har se stenkoll på. Klipper en gång per vecka för att inte behöva ta så mycket varje gång. Stenhårda klor har de som växer snabbt :cool:
 
Mina står vanligtvis, jag lägger godis på golvet/marken en bit framför dem och så får de fokusera på den medan jag klipper. Brukar vara ett väldigt liv på de som väntar på tur, inte för att de egentligen gillar kloklippningen men för att de vet att man får godis. Så medan jag klipper en så pips och gnälls det mycket i ren förväntan från de andra två.

Nu när Indigo har diskbråck så funkar det inte att klippa honom stående då han har svårt att lägga tyngden på bakbenet på den sidan han har ont, så han får ligga ner på sidan istället, med godis en bit framför nosen. Vi tränade en del på det här när han var yngre, han var rätt jobbig att klippa klorna på när han var valp/unghund eftersom han var så galet nyfiken och skulle stoppa ner nosen och kolla vad jag gjorde hela tiden, gick ju inte att klippa klorna med en nos i vägen hela tiden, dessutom skulle han pussas också så jag fick ständigt en blöt tunga i ansiktet. :D
 
Jag har en större hund Lurcher cross som bara blir läggr sig på sidan, eller kanten på soffan sen sitter jag på golvet och klipper. Han har sjukt snabbväxande klor, klipper jag inte var 5te dag blir det nästan djurmisshandel:( Nästan alltid rakt och annars filar jag av med nagelfil.
 
Aysu är extremt enkel i all hantering, hon låter mig göra vad som helst med henne på gott och ont. Med just kloklippningen brukar det bli så att hon ligger i en säng eller soffa med tassarna ut över kanten och så klipper jag. Själva spillet ramlar då ner på golvet och går lätt att sopa upp :)

Ebrah är betydligt bökigare, men vi har fått till en bra rutin där. Jag tar fram en tuggpinne (mer som godis än tugg..) och hon hoppar självmant upp i fåtöljen. Där lägger hon sig med tassarna ut över kanten, jag kan flytta benen så att tassarna hamnar så om hon lägger sig fel. Sedan får hon sin pinne och jag klipper. I början kunde jag bara klippa så länge hon hade något att tugga på, men nu kan jag lätt fortsätta även om hon blir klar. Det har gått då och då att klippa utan att hon har någon pinne, men det är inget jag aktivt jobbar på att kunna göra eftersom vi har våra rutiner som fungerar fint.

Att ha hundarna ståendes känns osäkert för mig och mina hundar hade nog inte varit bekväma med att ligga på rygg. Visst är kloklippning något som måste göras även om det inte är kul, men jag lägger utan tvekan tid och energi på att få hundarna trygga och nöjda i all hantering när det behövs.
 
Min lilla ligger på rygg i mitt knä när jag klipper. Hon tyckte det var lite obehagligt när vi fick henne(precis som sin mormor). Men nu med lite godis och tålamod är det rätt ok.
 
Jag har haft lite problem med vår valp men med rätt belöning så löste det sig idag :D
Samma gamla tråkiga godis som hon får vid träningen var inte motiverande nog men idag delade jag på en bit lövbiff, det var mumma! Hon försökte dra åt sig tassen men jag släppte henne inte och tillsist gick det att klippa klorna utan problem :up:
Hon är glad i mat ;)
Annars utöver det så försöker jag massera och ta på hennes tassar och klor hela tiden eftersom hon inte gillar att jag rör där på henne.
 
Har gjort så att hon får ligga ner på sidan, tror vi båda tycker det är lite obehagligt men hon accepterar det. får godis före och efter. jobbigt när man har en hund med svarta klor :p tror jag kom lite för långt in på nån klo då hon pep till efter det har jag varit superförsiktig och tagit alldeles för lite istället antagligen :p hade nog helst lämnat bort det om de inte skulle göras så ofta :p
 
En sak jag funderade på är om hundklor liksom människonaglar blir "mjukare" och lättare att klippa när de är blöta? dvs om någon har märkt skillnad om man gör det efter man varit ute på promenad?
 
En sak jag funderade på är om hundklor liksom människonaglar blir "mjukare" och lättare att klippa när de är blöta? dvs om någon har märkt skillnad om man gör det efter man varit ute på promenad?

Ja det blir dem men det sliter mer på klosaxen om det fastnat lite sand/grus på klorna om de blivit blöta gemonom att man gått på promenad.
 
En sak jag funderade på är om hundklor liksom människonaglar blir "mjukare" och lättare att klippa när de är blöta? dvs om någon har märkt skillnad om man gör det efter man varit ute på promenad?

Jag brukar passa på när hundarna varit i duschen, men eftersom jag klipper varje till varannan vecka så är det oftast torra klor jag klipper. Klippa efter promenad gillar jag inte för att det blir så skitigt av all sand/grus som fastnat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: snorp
·
Hundhälsa Vår 5 månader gamla valp tycker att varje kloklippning är en nära-döden-upplevelse, och jag upplever att det blir värre och värre för...
2
Svar
32
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 672
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hur löser ni det här med kloklippning? Jag försöker lära Malte, men han får nästintill panik och sprattlar järnet. Första gången gick...
2
Svar
25
· Visningar
2 382
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp