Traumatisk kloklippning - alternativ?

Fast jag tror att ni behöver lära hunden att det är okej att hålla i tassarna ändå. Att klippa utan att hålla känns som uppgjort för skador, tyvärr. Plus att det är viktigt för framtiden att hunden är avslappnad med att ni håller, pillar, klämmer och känner överallt på kroppen. Både för er skull, hundens skull, och för framtida veterinärbesök.
Japp, håller helt med! Det var egentligen bara de två klor som sitter "längst fram" på varje tass som gick att klippa på det sättet, men då fick jag ju belönat att DET gick bra i alla fall!

Annan typ av känna och klämma (mun, öron, ögon, kropp, testiklar, rumpa) går fint, det känns mest som att just kloklippningen blivit fel, snarare än att hunden har problem med att bli hanterad. Hos veterinären har han varit och blivit utsatt för alla möjliga undersökningar (han var sjuk för några veckor sedan och fick ligga inne över natten) och det gick bra, där tror jag ärligt talat att det var så mycket distraktioner runtomkring att han inte riktigt hann med att notera vad som hände (plus att han var sjuk och lite låg pga det).
 
Japp, håller helt med! Det var egentligen bara de två klor som sitter "längst fram" på varje tass som gick att klippa på det sättet, men då fick jag ju belönat att DET gick bra i alla fall!

Annan typ av känna och klämma (mun, öron, ögon, kropp, testiklar, rumpa) går fint, det känns mest som att just kloklippningen blivit fel, snarare än att hunden har problem med att bli hanterad. Hos veterinären har han varit och blivit utsatt för alla möjliga undersökningar (han var sjuk för några veckor sedan och fick ligga inne över natten) och det gick bra, där tror jag ärligt talat att det var så mycket distraktioner runtomkring att han inte riktigt hann med att notera vad som hände (plus att han var sjuk och lite låg pga det).

Om hunden är helt avslappnad med all annan hantering så har ni ju fina förutsättningar för att knäcka nöten med tassarna också. :) Bara att träna på och fylla godisförrådet innan!
 
Om hunden är helt avslappnad med all annan hantering så har ni ju fina förutsättningar för att knäcka nöten med tassarna också. :) Bara att träna på och fylla godisförrådet innan!
Haha - godisförrådet är välfyllt och just den här hunden gör precis vad som helst för lite mat, så man kan ju tycka att vi har rätt bra träningsförutsättningar, ja! :)
 
Hur och med vad distraherar ni hunden? Känner att det är svårt att få till en tillräckligt intressant distraktion i det här läget!
Då hade jag inte ens försökt. Det hjälper inte att försöka och försöka I det läget, det kan göra det värre.

Men med vår ena kan det hjälpa att min man gullar med hunden just då jag börjar klippa.
 
Slicka på mjukosttub brukar vara bra belöning och distraherande plus att slickandet i sig är lugnande. Här är rökt ren favoritsmaken bland hundarna.
Ska testa det - tänkte just när vi höll på igår att jag skulle vilja ha något som motsvarar det slick-godis vi har till hästarna (och som funkat ypperligt för att klippa unghäst, till exempel).
 
Jag har gjort masserandet av tassar och pillandet på klor till en del av våra gosestunder. Det har förenklat kloklippningen.

Det är samma tänk som jag haft med mina unghästar. Det ska inte finnas en enda opillad fläck på djuret. Mycket enklare att sköta ett sår i skapet eller insidan av bakbenen om man pillat där förut och det varit en naturlig del i hanteringen.
 
Jag lyckades efter lite om och men det första året uppnå någon sorts överenskommelse med min första egna hund som verkligen avskydde kloklippning. Jag höll inte fast honom, det försöket när han var valp gick åt skogen.

Jag tog tassen och klippte men drog han tillbaka tassen så fick han göra det, då släppte jag. Utan att bli irriterad tog jag upp den igen och fortsatte. Efter varje tass fick han en godbit. När jag klippte framtassarna satt han upp och när jag klippte baktassarna låg han ner. Klippte jag för långt så talade han om det tydligt. Försökte hitta en situation som var acceptabel för honom men där jag ändå kunde genomföra kloklippningen. Ett tag filade jag med en elektrisk fil och det gick ok men tog så lång tid att jag gick tillbaka till att klippa efter ett tag.

Min följande två hundar har jag tränat mycket mer medvetet för att göra kloklippningen positiv och de har inte alls samma integritet från början. Senaste hunden fick slicka mjukost i husses knä som valp vid kloklippningen, jag tror inte hon märkte att den hände något. Sen när hon var större lärde jag henne att vänta på att få en godis som jag lagt på marken som en form av omvänt lockande. I början ett klipp sen en godis och nu en tass och sen en godis. Nu ligger hon på sidan när jag klipper men det tog ett tag innan vi kom dit.

Använder numera enbart Millers klotång.
 
Frivillig hantering är guld värt.

Att hålla fast i famnen - även om hunden i vanliga fall uppskattar att vara i famnen - kan göra det svårt för hundar som inte gillar kloklippning.

Mina verkar föredra att stå/sitta och titta på en godis som ligger på golvet/marken, snarare än att ligga ner.

En Lickimat splash och mjukost vore kanske perfekt för er?

LickiMat Splash
 
Fokusera på att vänja valpen att det är ok att man håller fast hela den respektive olika kroppsdelar. Belöna medan (!) kroppsdelen hålls fast och inte när du släppt. Släpp inte medan valpen krånglar. Får valpen av någon anledning panik så har man gått för fort fram men att den rycker, småtuggar och har sig lite är ju bara att vänta ut.
Alt är ju ’frivillig hantering’ (men har lite dåliga erfarenheter från jobbet , jobbar som veterinär, av folk som säger sig köra detta dock kanske de inte är representativa/duktiga)

Bashanteringskunskap för valp är enligt mig: att bli fasthållen stående/sittande/liggandes på sidan/liggandes på rygg, lyfta läppar, öppna mun, masserar öron, håller fast i ett ben/tass ( ett i taget då) och bli knådad över hela kroppen. Då brukar det inte vara något problem vad man än behöver göra.

Funkar iaf för mig. Gjorde att jag ex helt själv kunde både lägga kanyl och ultraljuda min 4,5 mån valp när hon blev sjuk.

Mina hundar har alltid legat på sidan på golvet när jag klippt klorna. I början har jag en medhjälpare som håller och matar med lite godis, brukar rätt fort kunna vara själv med bara ett ben (eftersom händerna är upptagna) lätt över valpen som påminnelse att man ska ligga ner still ett tag och sen så ligger de snart helt fritt medan jag klipper. Kan vara lite ryck i benen och sprattel när man avancerar ett steg men är man bara konsekvent och lugn har det gått över.
Detta! Har också dålig erfarenhet av sk frivillig hantering jämfört med tryggt lugnt krav.

Förövrigt väldigt bra att kunna göra en grundlig genomgång av sin hund för egen del också, att kunna titta noga på tår, tänder och öron utan att det ska bli drama gör ju att man kan upptäcka problem snabbt och enkelt. Jag har varit tvungen att lägga akutförband på skadat framben ute i skogen på 25 kg långbent energiknippe - tack vare bra grundträning i hantering gick det som en dans och vi kunde ta oss till veterinären och visa upp ett torrt, rent sår som de kunde sy.
 
Detta! Har också dålig erfarenhet av sk frivillig hantering jämfört med tryggt lugnt krav.

Förövrigt väldigt bra att kunna göra en grundlig genomgång av sin hund för egen del också, att kunna titta noga på tår, tänder och öron utan att det ska bli drama gör ju att man kan upptäcka problem snabbt och enkelt. Jag har varit tvungen att lägga akutförband på skadat framben ute i skogen på 25 kg långbent energiknippe - tack vare bra grundträning i hantering gick det som en dans och vi kunde ta oss till veterinären och visa upp ett torrt, rent sår som de kunde sy.

+1 på den!

Även jag har fått stå i skogen och lappa ihop skador och då är det guld värt att ha en hund som låter sig hanteras. Jag kör också lugnt krav. Hundarna kanske inte tycker det är tokmysigt när jag plockar glas ur en trampdyna eller klipper klor, men de accepterar det.
 
+1 på den!

Även jag har fått stå i skogen och lappa ihop skador och då är det guld värt att ha en hund som låter sig hanteras. Jag kör också lugnt krav. Hundarna kanske inte tycker det är tokmysigt när jag plockar glas ur en trampdyna eller klipper klor, men de accepterar det.
Ja. För att inte tala om när de fastnar i taggtråd eller på nått annat smärtsamt sätt. Vet folk sommblivit söndertuggade av sin stressade hund när den fastnat och de behövt få loss den, mina vet precis vad kommandot "stilla" betyder och accepterar då allt från ögonsköljning till flisutrdagning eller uttrassling. Det är ju dock en relationsgrej, där de vet att jag löser problem åt dem. Tas var skiträdd för hantering när han kom och vägrade ens ligga kvar om man kom nära. Nu ett år senare så kan jag välta omkull honom, dra i benen så han kanar runt och han är bara jätteglad 😁
 
Har nu testat lite i olika situationer att få lov att ta på tassarna, pilla på klorna, pilla mellan tårna etc. Inga som helst problem så länge situationen i sig är odramatisk. Håller jag i en tass "för länge" så drar han den åt sig, men jag kan ta den igen utan att han reagerar något särskilt. Känns som om det är först när det "blir allvar" som han protesterar/blir rädd. Jag TROR att mitt eget beteende är olika om jag bara ska ta på tassarna jämfört med att jag har bestämt mig för att klippa klor, så ska försöka att gå vidare lika casual som om det bara var att hålla lite i tassarna jag ville. :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 932
Senast: Mkb
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 235
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 236
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 460
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp