Kloklippnings problem!

Sv: Kloklippnings problem!

*KL*

På min lilla småhundsvalp har jag övergett kloklippningstången. Den är klumpig, grov och inte så vass känns det som. Har klippt två gånger nu och första gången helt utan problem men gång nummer två märkte jag att hon började reagera lite precis i klippögonblicket. Hade dessutom svårt att komma åt några klor då tassen är så liten. Jag testade då med den vanliga nagelklippartången och voila! den klipper mycket bättre, flisar inget alls och hunden somnade. :D
 
Sv: Kloklippnings problem!

*kl*
jag har ju liten hund, tyckte också att en klotång var för klumpig. testade giljotin-tång, men kan inte riktigt hantera den, så tillslut använde jag kattens klotång istället (den är som en sax, mkt lättanvänd). problemet är bara att den börjar bli ovass nu efter ett drygt år, dags att köpa ny :)

till ts: på min hund funkade "håll fast, var still, klipp", men hon är ju tränad på samma sätt sedan hon var liten. en av mammas hundar som vägrar bli kloklippt (mammas sambo har klippt fel för många gånger, och ömkat hunden medan han gjort det *lyckat*), där har vi gett upp. munkorg på, en som håller hunden och en som klipper (vit herdehund), han gnäller, men har faktiskt slutat försöka bitas, om det är för att han vet att munkorgen är på eller för att han insett att det måste göras lämnar jag osagt :) det fungerar iaf, i början var han som en ål och lät som om man höll på att slå ihjäl honom, men det försvann efter andra eller tredje gången, det var "bara" att försöka stå ut första gångerna, inte det lättaste, men vi gjorde ju inte honom illa, så det var det vi fick intala oss själva.
jag hoppas du hittar en metod som fungerar för både dig och din hund
 
Sv: Kloklippnings problem!

har provat med nagelklippartång på henne, men jag får inte ens in tippen av klon i den!:D satt det funkar inte.. men tack för tipset iaf, och skönt att du har hittat något som funkar för dig!:)
 
Sv: Kloklippnings problem!

jag tror nästan att jag får köra på "håll fast" metoden, som du beskrev. men jag tänkte ändå försöka med fredkrik steens metod först, innan jag ger upp. tack för hjälpen!
 
Sv: Kloklippnings problem!

Att låta hunden stå eller sitta och klippa brukar fungera för många.
Min nuvarande jycke gillar inte att klippa klor men enbart för att han är så vansinnigt kittlig under tassarna!
 
Sv: Kloklippnings problem!

Jag gjorde så som Fredrik visade. Min hund ville inte alls bli kloklippt utan ryckte och kastade sig, skallade mig ett pat gånger. Sen provade jag hans metod och hon är mkt bättre så för mig fungerade det jättebra.
 
Sv: Kloklippnings problem!

Självklart går det att betinga om kloklippning så att man varken behöver använda hot ett våld. Tycker det är tragiskt att vi inte kan använda vår hjärna i större utsträckning än att det alltid ska vara alterativet.

"Sätt på en munkorg", "Tvinga hunden gilla läget", "Det är bara brotta ner" osv.

Att betinga om en sak kräver kunskap, jag skulle vilja påstå att de som misslyckats med mjuka medtoden helt enkelt inte har haft kunskap att kunna betinga om hela vägen.

Jag har betingat om klotång för tre hundar, i samtliga fall har jag använt kattmat som ombetingare. När klotången har accepterats har jag använt mig av en liten gren som jag klippt av för att vänja dem i ljudet.
Kloklippningen har gått från trauma till träningsstund på en vecka.
 
Sv: Kloklippnings problem!

jag tror det är en sådan som jag har nu. dock är den kanske för liten för min hund, eftersom det krävs en del kraft för att klippa av klon.

idag försökte jag med fredrik steens kloklippartips. funkade ända till jag klippte klon, efter att klon klippts får hon panik. antar att hon inte var riktigt redo för själva klippningen än. men jag fortsätter på samma metod veckan ut, hade jag tänkt.

blandrastik: det där med grenen var smart! det ska jag prova.
 
Sv: Kloklippnings problem!

hur lång tid fick du vänja din hund innan du kunde klippa klorna?
 
Sv: Kloklippnings problem!

<snip>. funkade ända till jag klippte klon, efter att klon klippts får hon panik. <snip>

Precis sa var min tjej innan jag borjade slipa. Jag kunde gora vad jag ville med hennes tassar och klor, jag nop fast klon in tangen och rorde runt, jag klippte pinnar bredvid klon, jag latsas klippte tippen pa klon och hon snusade glatt vidare. Sa fort jag klippte fick hon fullstanding panik. Jag tror att det nyper lite nar man klipper och att hon tycker att det ar en jatte laskig kansla aven om det inte direkt gor ont.
Jag har vissa fobier sjalv, tillexempel star jag inte UT med att ta i bommuls tussar, jag ryser bara jag ser nagon gora det. Jag har ocksa haft en katt som fick fullstandigt sammanbrott om nagon filade naglar. Hela hennes pals stod rakt ut och om hon sag en nagelfil vaxlade hon mellan att sla efter den och springa och gomma sig. Med det i atanke tyckte jag att hunden ocksa kunde fa ha vissa fobier.:grin: Om Mandy inte hade accepterat dremmeln hade jag sa klart fatt lov att jobba vidare med klippningen, men det behovdes ju inte nar det gar sa bra att fila.
 
Sv: Kloklippnings problem!

oj, har aldrig ens tänkt på det på det sättet! jag hoppas iaf fortfarande på att jag kan jobba bort det, men det kommer kanske ta längre tid än vad jag trodde.
 
Sv: Kloklippnings problem!

Min tik gillar inte när man klipper klorna, men hon kan numera acceptera det.

På henne gjorde jag som så att jag klippte en eller två klor precis innan jag gick en promenad. Jag hade tagit på henne halsband och koppel och var själv påklädd för en promenad. Och precis innan jag öppnade dörren lyfte jag en tass och klippte en klo. Sen masa beröm och bus ut genom dörren.
Sen kunde jag utöka till flera klor och sen till fler tassar.

Nu klipper jag alla klor, väntar ett tag och sen går vi ut.

Med henne funkade inte "muta med godis"-metoden. Hennes bästa beröm är bus och lek och ute är det allra roligast.
 
Sv: Kloklippnings problem!

olof: det var ju smart!
sandraW89: har sett filmen, tycker också att den är bra! håller på och försöker med den metoden just nu, men det går seegt. igår lyckades jag klippa en klo, med resultaten att jag var tvungen att brotta ner henne igen.. :( får nog ta det lite långsammare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 236
Hundhälsa Jag har en omplacering som levt fyra år i väldigt dåliga förhållanden, och nu har hon varit hos mig i fyra år och vi har fått bukt på...
Svar
2
· Visningar
2 892
Hundhälsa Hej! Har en 10-veckorsvalp hemma som jag försöker ta det väldigt lugnt med kloklippningen med. Min vuxna hatar att klippa klor, så vill...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 254
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord...
2
Svar
39
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp