Bukefalos 28 år!

Klubb ointressant vid hundtävlingar?

Silver Girl

Trådstartare
Är det inte alls intressant vilket klubb man tävlar för inom hundsport?

I somras var jag på Guldagility i Kalmar som åskådare. Noterade vid finalen att speakern inte vid något tillfälle nämnde vilken klubb eller vilket land som det tävlande ekipaget kom från, varken vid själva tävlingsmomentet eller vid prisutdelningen. Såg nu en del resultatlistor i senaste Brukshunden och noterar samma sak. Namn på hund och förare, men ingen klubb.

Jag som är van vid hästsport tycker detta är konstigt. Är det inte relevant i hundsporten? T ex på en stor tävling som Guldagility hade det ju varit roligt för mig (och andra) som inte är så insatt att få veta varifrån de tävlande kommer. Dels är det ju kul att kunna heja lite extra på lokala ekipage och dels så var det ju flera internationella tävlanden med och det hade varit kul att veta om någon av dem var i final.
Likadant när jag tittade i Brukshunden. Man måste ju vara enormt insatt för att veta vilka de som vunnit är. Men det kanske är jag som är ovan.

Vad säger ni som tävlar och är lite mer insatta?
 
Nej, jag tycker inte det är ett dugg intressant. På stora tävlingar där folk kommer från andra länder kan jag tycka att det är kul, eller på tävlingar som man måste ha kvalat till på något vis. Men själv är jag bara på vanliga tävlingar och då hade jag säkert tänkt "åh, så mycket kortare tid prisutdelningen skulle ha tagit om de bara struntat i att prata om klubbarna". Det tänkte jag förövrigt när jag höll på med hästar också ;)

Kanske har att göra med att jag själv tävlar för en klubb som struntar helt i att jag tävlar för den. Det är inte direkt så att vinthundsklubben på något vis noterar om några tävlar lydnad för dem, om de inte själva tex skickar in en berättelse som kan gå med i medlemstidningen. Ser själv klubbtillhörighet som något som "måste finnas för att få tävla", inte mer än så.
 
Är det inte alls intressant vilket klubb man tävlar för inom hundsport?

I somras var jag på Guldagility i Kalmar som åskådare. Noterade vid finalen att speakern inte vid något tillfälle nämnde vilken klubb eller vilket land som det tävlande ekipaget kom från, varken vid själva tävlingsmomentet eller vid prisutdelningen. Såg nu en del resultatlistor i senaste Brukshunden och noterar samma sak. Namn på hund och förare, men ingen klubb.

Jag som är van vid hästsport tycker detta är konstigt. Är det inte relevant i hundsporten? T ex på en stor tävling som Guldagility hade det ju varit roligt för mig (och andra) som inte är så insatt att få veta varifrån de tävlande kommer. Dels är det ju kul att kunna heja lite extra på lokala ekipage och dels så var det ju flera internationella tävlanden med och det hade varit kul att veta om någon av dem var i final.
Likadant när jag tittade i Brukshunden. Man måste ju vara enormt insatt för att veta vilka de som vunnit är. Men det kanske är jag som är ovan.

Vad säger ni som tävlar och är lite mer insatta?

På sbktävling skrivs inte klubben ut i resultatlistorna. Så det är lite svårt att berätta det på prisutdelningen. I startlistorna finns det med, men i finaler och cuper brukar inte sbktävling användas då det inte klarar av att slå hop två lopp. Så antagligen finns inte den informationen tillgänglig för den som är speaker och då är det lite svårt att säga något om det. På vanliga agiltytävlingar brukar speakern säga vilken klubb ekipaget tävlar för.
 
På de agilitytävlingar jag har varit tycker jag att de för det mesta har sagt vilken klubb man tävlar för, iaf när man startat. I lydnad och bruks har jag knappt varit med om att de sagt mer än startnummer när man ska in och namn på hund och förare på prisutdelning.
 

Liknande trådar

B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 866
Senast: Båbbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp