Bukefalos 28 år!

klubbförsäkring

Milosari

Trådstartare
satt och funderade på en sak nu på kvällen. vad täcker egentligen försäkringen på brukshundklubben? vad händer t ex om det blir slagsmål, går försäkringen in där? eller om jag snubblar på en mullvadshög och skadar mig så illa att jag måste vara sjukskriven? är det någon skillnad på om jag deltar i en betald akivitet eller är där och tränar själv?
 
Sv: klubbförsäkring

ok, den gäller alltså bara människor?

grejen är den att vår apellplan är minimal, och vi är väldigt många som tränar samtidigt ibland, inklusive ett stort agilitygäng. hundarna från agilityn rymmer titt som tätt och jag är lite nervös för att det ska bli bråk om jag kommer dit med Minina. samtidigt vill jag ju ta tillfället i akt och träna med min grupp. så länge hon är nära mig är det inget problem, då jag med våld stänga käften på henne, men skräckscenariot är om jag skickar henne till en ruta t ex.

detta måste ju ha hänt förr. någon som känner till hur det ekonomiska reddes ut?
 
Sv: klubbförsäkring

Det är därför man har hundarna försäkrade. Som jag skrev i den andra tråden, så gäller strikt ägaransvar.

Skadar en annan hund din, så ska all veterinärvård och omkostnader betalas av den hundens ägare. Det samma gäller om din hund skadar en annan hund så att den behöver veterinärvård.

Man kan ju också ta det på den egna (den skadade) hundens försäkring och låta den andra hundägaren ta självrisken + det som försäkringen inte täcker.

Vet man med sig att hunden kan ryka på en annan hund och bita fult i vissa situationer under träningen, så kan man ju också sätta på hunden en munkorg i just de situationerna..
 
Sv: klubbförsäkring

ja nu är det ju inte så att det är hon som sticker, utan att hon inte tvekar att försvara sig om hon får en påhälsning. munkorg funkar inte, då går hon ner sig totalt.

en liknande grej hände för ett par år sedan, då var hon bunden. jag stod för alla vetkostnader och sedan var saken ur världen (nästan i alla fall, ägaren till hunden som gick fram till min tränade aldrig mer i närheten av Minina).

vad händer om den skadade hunden är oförsäkrad? får jag betala de ökade kostnaderna ändå? kan hemförsäkringen gå in här på något sätt?

sedan ska jag ärligt säga att jag är rädd för skuldfrågan också. det rådde delade meningar om det sist. måste ens hund tåla påhälsningar utan att gå i taket för att man ska få träna på klubben?
 
Sv: klubbförsäkring

Om den hund hon biter är oförsäkrad, får du betala alla kostnader ur egen ficka :crazy:

Jag kan nog personligen tycka att en hund som tränas på en bhk. ska tåla att annan hund kommer fram till den, men som sagt det är min personliga åsikt det..
 
Sv: klubbförsäkring

Angående skuldfrågan
Jag kan förstå ditt dilemma. Å andra sidan måste man ju tänka på alla andra som tränar där. Man går ju inte till BHK för att träna sin redan super duktiga hund;)

Jag kan inte heller förstå hur du kan träna med din hund där om du måste ha koll så inte någon annans hund kommer till din hund.:crazy:
 
Sv: klubbförsäkring

SBKs medlemsförsäkring är en personolycksfallsförsäkring, vilken alltså gäller om människor skadar sig. Händer det något mellan hundar så är det den bitande hunden som bör betala detta via sin ansvarsförsäkring, vilket man oftast har i sin hemförsäkring. Även om man går på kurs så har man ett strikt ansvar för sin hund.


Så här svarade Peter Rimsby/SBK
 
Sv: klubbförsäkring

så det är alltså min hemförsäkring som ska hjälpa mig? jag ringer och pratar med dem istället då.

det räcker ju med lite otur för att kostnaderna ska skena iväg. en tand på ett öga t ex.
 
Sv: klubbförsäkring

Angående skuldfrågan
Jag kan förstå ditt dilemma. Å andra sidan måste man ju tänka på alla andra som tränar där. Man går ju inte till BHK för att träna sin redan super duktiga hund;)

Jag kan inte heller förstå hur du kan träna med din hund där om du måste ha koll så inte någon annans hund kommer till din hund.:crazy:

koll har man väl alltid? vi har tränat mycket med andra hundar och även varit ute och tävlat en del och det har aldrig varit något problem.

hon är inte heller något monster, det blev ett par stygn i nacken på den som kom fram till henne när hon var bunden. och så arg har jag aldrig sett henne förut. det är alltså inte så att hon gör slarvsylta av andra hundar.
 
Sv: klubbförsäkring

Jasså, har du sån koll? Vad är du orolig för då?
 
Sv: klubbförsäkring

Jag tvekar inte heller att träna på bk:s planer trots att också jag har en hund som kan bita om en annan hund kommer farande. I min klubb är jag heller inte den enda. Jag ser det som så att jag håller koll på min så får andra hålla koll på sina. Hundar som drar ska tränas i koppel eller på tider då det är lite folk på plan. Jag å min sida ser till att folk vet att min hund kan bita om deras kommer fram.

Om bara snällsöta småvvovar fick träna på en bk skulle vi få plocka bort en stor mängd brukshundar. Det är inte alla hanar som gillar läget om en annan hane kommer lallande och ska nosa. Detsamma kan också sägas om tikar och andra tikar.
 
Sv: klubbförsäkring

Självklart ska man ha koll på sin hund. Men jag tänkte mer på det där med agillityhundar, och dom kan man ju inte ha kopplade.
Att träna att ha sin hund lös kan man ju inte göra med koppel, och jag antar att man tränar bort smitandet på agillityhundarna. Vilket jag trodde att BHK kunde hjälpa till med.

Det är väl inte bara "snällsöta småvovvar" som kan hålla sig i skinnet om det kommer andra hundar fram:crazy: Man får ju ändå se till att ha lite pli på sin hund om den inte gillar andra hundar. Det är väl ändå föraren som ska ha ledarskapet.
 
Sv: klubbförsäkring

Ledarskap och ledarskap, det är rätt mycket skit samma om en annan hane kommer och muckar med ens egen under exempelvis framåtsändandet.

PLatsliggning är ett annat moment där en framrusande hund kan förstöra en hel del och klart som sjutton en platsad hund kan bita ifrån i det läget.

För egen del ser jag det inte som ett problem med hundilskna hundar på bk. De är oftast mest lydiga och ställer sällan till några problem. På en bk får man räkna med att det kan finnas sådana hundar, liksom att det kan finnas hundar som inte gillar okända människor, barn osv.

För övrigt anser jag att det är något fel i träningen om agilityhundarna smiter gång på gång. De ska god allmänlydnad innan kopplet ens tas av och träningen inleds. Man kan inte köra två moment samtidigt, antingen tränar man på ett agilityhinder eller så tränar man lös hund. Fungerar inte hunden lös får man fixa det först och fortsätta med agilityn sedan.
 
Sv: klubbförsäkring

Jag är nyfiken på hur du tränar en kopplad hund att vara lös:confused:

Jag tror ju att det finns gott om nybörjare (både förare och hund) på en BHK och nånstans måste man ju börja;) Men jag kanske har fel. På dig låter det som att det är bara proffs med sina hundilskna hundar som tränar där. Dom andra "fjantarna" är bara i vägen.

Har man ingen koll på hunden när den är 20m bort så kanske man ska backa lite i träningen:angel: Min/a hundar lägger sig ner om jag ryter NEJ:devil: oavsett situation, undantag om dom blir bitna först. Men är det harmlösa och nyfikna hundar som springer fram ska det inte vara något problem tycker jag. Jag tränar min hund till att mitt ord är lag, oavsett om det är en hel hundflock som står och nosar på han...har jag sagt ligg, då är det ligg.
 
Sv: klubbförsäkring

ja men kul för dig att dina hundar inte blir helt blockerade av rädsla när de får påhälsning. minina är mycket lydig (tyvärr kan jag inte säga det samma om den andre klunsen), men just i samband med andra hundar knäpper hon av i skallen. då går det inte att komma fram. hon varken hör eller ser, hon vill bara bli av med den andra hunden (om det inte är en stilig hane vill säga ;)).
 
Sv: klubbförsäkring

Hur ska du ha det:confused:
Först måste du med våld stänga igen käften på henne för att hon inte ska bita den andra hunden. Sen är hon inget monster,som du sa det blev bara ett par stygn:eek: . Ni har tränat med andra hundar osv och det har gått bra. Sen knäpper hon av i skallen vid samband med andra hundar:crazy:
 
Sv: klubbförsäkring

ok, jag behöver vara övertydlig...

med min förra tränares hjälp har vi tränat henne att klara av andra hundar på avstånd, hon har även varit med på större släpp utan minsta incident. en del hundar kan hon umgås med nära också, de flesta är hanar men även några tikar.

MEN, hon behöver TID att samla sig och komma över första panikkänslan. lösa hundar som kommer fram och stannar upp och ger henne tid att samla sig är sällan något problem. dessvärre är det allt för vanligt att lösa hundar springer rätt fram och stoppar in näsan under svansen på henne och DÅ flippar hon.

en inte allt för sällsynt reaktion hos framrusande hundar är att de börjar slåss i ett sådant läge. ofta räcker det med hennes ragg (över hela ryggen och svansen) för att framkalla aggression hos andra hundar.

ett annat sätt att få henne att flippa på är om jag börjar gorma och skrika. hon är extremt överbeskyddande mot mig och tänder på alla cylindrar om hon anser att jag är i fara. detta är relativt hanterbart, men jag vågar inte chansa och lägga henne och försöka skrämma bort den lösa hunden.

det ska alltså ganska mycket till innan hon låser sig numera. men när hon väl är låst går det inte att komma fram. det är då jag med våld får stänga käften på henne och försöka mota bort den andra hunden.

alltså; hon är inte perfekt på något plan. hon är inte riktigt som jag anser att en hund ska vara. men hon sticker inte från mig. skiter de andra hundarna i henne så skiter hon i dem.
 
Sv: klubbförsäkring

med min förra tränares hjälp har vi tränat henne att klara av andra hundar på avstånd,

Avstånd, cm eller i meter?

Att en hund säger ifrån när en annan hund nosar i rumpan är inte för att den har panik. Det är för att den som nosar först säger att den är mer dominant än den andra. Alltså tror jag inte at din tik gör så av rädsla utan gör det för att visa att hon inte tänker underkasta sig den andra hunden bara så där. En kåt hanhund som dyker i rumpan på en tik är ju inte heller så populärt (om hon nu inte löper då;) ). Att det går bättre då hon får tid på sig...vem nosar på vem först, och vem tar initiativ till lek osv. Bara min reflektion.

ett annat sätt att få henne att flippa på är om jag börjar gorma och skrika. hon är extremt överbeskyddande mot mig och tänder på alla cylindrar om hon anser att jag är i fara.

Att skrika när två hundar ryker ihop är det dummaste man kan göra. Hon är inte överbeskyddande i det läget, utan hon ser dina skrik som att du hejar på henne. Om du blir uppspelt och får panik så blir hon inte lugn av det och slutar slåss. Den framspringande hunden blir inte heller lugnare av att man står och skriker åt den. Bäst är att mota bort hunden fysiskt istället för verbalt. Samtidigt ska din hund kunna lita på dig att du tar hand om "faran/hotet".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 137
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 862
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 653
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 291
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp