Bukefalos 28 år!

klubbförsäkring

Sv: klubbförsäkring

Men blir hon biten av dom elaka hundarna ofta?
Hur ofta stöter ni på elaka lösa hundar:crazy: Själv har jag inte stött på en lös elak hund sen -95:) Då blev min hund biten i snoppen när han låg på rygg och visade sig undergiven:cry:

Eller är det hon som biter först?
 
Sv: klubbförsäkring

eller ställa mig framför, (vilket jag gjort en massa gånger) för då har bara hunden sprungit runt, svårare var det inte.

Har du inga ben att förflytta dig med:confused:


Även om den där snälla hunden verkligen är snäll, så kan man faktiskt sätta lina på den, för allas skull, och inte vara så jäkla ego å tycka att bara för att min hund är snäll, så får den vara lös. Och vi som har hundar som vi har koll på, med på träningarna, ska måsta ha munkorg osv, bara för att dessa snälla hundar tror sig ha lite mer rättigheter.

Jag har aldrig sagt att snälla hundar har en rättighet att springa fram till andra hundar, eller att vara lösa.
Det jag menade var att en hund kan komma lös av misstag. Jag tror inte att dom som tränar agillity tillåter att sin hund rymmer från plan. Andra mistag som kan hända har jag skrivit tidigare om du läser ordentligt:angel:

Vet man att man har en hund som flyger på andra hundar, då sår man se till att hunden inte kommer fram till en, eller sätta munkorg om det är många hundar som tränar samtidigt. Det är en säkerhet, och blir ju så mkt billigare för dig;)

Inte använder väl du säkerhetsbälte i bilen för att du har tänkt krocka. Det är ju om du skulle krocka.
 
Sv: klubbförsäkring

Har du inga ben att förflytta dig med:confused:

Jo det har jag, men om jag samtidigt ska släpa på en arg hund i kopplet, och parera med den andra hunden, så NEJ, det blir svårt, även om jag har ben.

Självklart begås det misstag, och olyckor kan visst hända, och det säger jag ingenting om. Men när det är samma jäkla hund som springer lös varje gång, då är det en annan sak.
 
Sv: klubbförsäkring

egentligen känns det inte lönt att fortsätta diskutera med dig eftersom du har bestämt dig för att man kan ändra på alla hundar på alla plan. riktigt så enkelt är det inte i verkligheten.

den gången hon var bunden var senast, och det var snart två år sedan. med vi ser ofta hundar som visar ganska tidigt att de inte har goda avsikter.

sedan är min hund inte någon ängel heller. hon är ganska sur och tvär, och kräver underkastelse (har faktiskt ett kommando, "var snäll", som betyder "sluta spänn dig" :D ).

och så en liten film på monstret. tror inte att hennes lekinviter går hem hos de flesta andra hundar. :p

cillamuffins
 
Sv: klubbförsäkring

egentligen känns det inte lönt att fortsätta diskutera med dig eftersom du har bestämt dig för att man kan ändra på alla hundar på alla plan. riktigt så enkelt är det inte i verkligheten.

Nej det är inte enkelt. Jag tycker att en hund ska kunna klara av att möta andra hundar utan att gå i taket.

den gången hon var bunden var senast, och det var snart två år sedan. med vi ser ofta hundar som visar ganska tidigt att de inte har goda avsikter.

sedan är min hund inte någon ängel heller. hon är ganska sur och tvär, och kräver underkastelse (har faktiskt ett kommando, "var snäll", som betyder "sluta spänn dig" ).

När hon var bunden förstår jag att hon kände sig trängd. Men hon själv har alltså inte blivit biten av andra hundar:confused: Om det är så, så förstår jag inte varför hon ska vara rädd för andra hundar som du sa. Samtidigt säger du ju emot dig själv när du säger att hon är sur och tvär. Får hon panik när andra hundar springer fram, eller svarar hon upp mot dom:confused:

På filmen tycker jag dom leker på ett normalt sätt, och hon skäller ju snällt. Tycker inte hon har onormala lekinviter:D
 
Sv: klubbförsäkring

Nej det är inte enkelt. Jag tycker att en hund ska kunna klara av att möta andra hundar utan att gå i taket.

ja, det tycker jag med. men vad jag vill och vad som är möjligt är inte alltid samma sak.

När hon var bunden förstår jag att hon kände sig trängd. Men hon själv har alltså inte blivit biten av andra hundar Om det är så, så förstår jag inte varför hon ska vara rädd för andra hundar som du sa. Samtidigt säger du ju emot dig själv när du säger att hon är sur och tvär. Får hon panik när andra hundar springer fram, eller svarar hon upp mot dom

på vilket sätt säger jag emot mig själv? varför skulle hon inte kunna vara både sur när hon känner sig trygg och visa sig aggressiv när hon blir rädd?

i min ägo har hon blivit attackerad ja, men aldrig allvarligt skadad. ett par småsår bara. vad som har hänt innan jag fick henne vet jag inte.

men det har egentligen ingen betydelse. vad JAG anser vara en normal reaktion är strunt samma. hon reagerar som hon gör och så är det med det. sedan är inte hennes reaktion direkt sjuklig, utan relativt vanlig.

uppenbarligen tror du att jag sitter här och hittar på (varför annars allt ifrågasättande?), men det här är inget jag funderat ut i min ensamhet. det finns en del duktigt folk som tittat på henne och bekräftat mina teorier.
 
Sv: klubbförsäkring

Jag tror absolut att du inte hittar på. Däremot är jag tveksam till om du vet vad det är för sorts hund du har i kopplet. Ena stunden får hon panik och anfaller mot andra hundar, andra stunden är hon trygg och anfaller för att hon är sur.
Du säger att hon visar sin rädsla genom att hålla svansen högt. :crazy:

Nu blev hon en normal hund som gör som dom flesta andra hundarna, utfall och du tycker det är helt normalt och ok. Tidigare la du ner en massa tid för att träna bort utfallen, och klagade på att dom lösa hundarna förstörde flera månaders träning.:crazy:

Det är så det jag uppfattar det. Förstår du varför jag blir tveksam och menar att du säger emot dig själv hela tiden. Du velar hit o dit, då är det inte underligt att din tik gör detsamma.

Att träna sin hund efter sin egen filosofi är ju bra. Men när den inte funkar så måste man ju vara öppen för annat, och inte bara fräsa ifrån och säga "jag vet och kan allt bäst". Att även kläcka ur sig "du kan ju ingenting" till en person som du inte känner och aldrig träffat IRL, visar vilken trångsynt människa du och andra här är. Bara för att andra inte tränar hundar som du gör så ska man inte idiotförklara dom...speciellt då du själv har en tik du har problem med. Kan man inte lyssna på andra, du behöver inte göra som andra-bara lyssna och vara öppen för förslag, så är det ju inte undra på att du står och stampar på samma ställe efter flera år.
Jag är lite impad över din envishet. Jag hade aldrig kunnat träna en hund på samma sak i flera år och vi kommer aldrig fram till målet. Än värre levt med den.

Visst finns det duktigt hundfolk där ute...vissa avgudar dom och andra inte.
Själv tror jag inte att det stora problemet sitter i din tik (efter vad jag vet över nätet) utan det sitter i dig (inget illa menat).
Tänk på att din tik reagerar efter hur du känner.
 
Sv: klubbförsäkring

Glömde:o

Skillnaden mellan oss är att du tränar lydnad, jag tränar ledarskap;)
 
Sv: klubbförsäkring

Nu blev hon en normal hund som gör som dom flesta andra hundarna, utfall och du tycker det är helt normalt och ok. Tidigare la du ner en massa tid för att träna bort utfallen, och klagade på att dom lösa hundarna förstörde flera månaders träning.:crazy:


Jag tror att det var jag som skrev det om min tik, att det förstörde månader av träning! Jag tillåter inte henne att göra utfall, och varje gång en hund sprungit fram lös, så har hon börjat göra det igen. Och självklart tränar jag bort det IGEN då. Men jag börjar bli less på att träna bort något, bara för att andra inte fixar att ha sina hundar lösa.
 
Sv: klubbförsäkring

nej jag säger inte emot mig själv. det som händer när hon blir rädd är att hon blir aggressiv. det är inget konstigt med det.

det andra bemödar jag mig inte ens att svara på.
 
Sv: klubbförsäkring

Ändå så litar hon inte på dig:angel:
Är man inte en trygg ledare så är man inte en bra ledare och då litar inte hunden på ditt ledarskap...alltså har du inte ett bra ledarskap.
 
Sv: klubbförsäkring

Mehh..

Utan det ena funkar ju inte det andra, så vad är det där för mummel?

Har jag ett problem med en hund så går jag först tillbaka och kollar upp mig själv och hur jag är som ledare. Vad gör jag för fel?

Har man en hund som gör utfall mot andra hundar så kan du fixa hunden genom att vara en trygg och bra ledare...då ska hunden känna sig mer trygg och lita på sin ledare. Glömmer man det och börjar träna hundens lydnad genom att möta andra hundar istället så kan det ju funka...ett tag tills nästa lösa hund kommer.
Här tror jag att det beror på föraren mer än hunden. Ser föraren den lösa hunden komma farandes, så klart att föraren spänner sig, blir orolig för vad som ska hända nu. Klart som fan att hunden känner det och gör utfall mot hotet.

Man kan faktiskt få lydiga hundar på plan utan ett bra ledarskap. Men då har man säkert en ostabil hund och kan även skita i kommandona utanför plan.
 
Sv: klubbförsäkring

sista svaret till dig.

hunden avgudar mig. hon gör att jag ber henne om och har en fjäskig inställning, samtidigt som hon kan slappna av i min närhet. hon gör saker hon tycker är läskiga bara för att jag ber henne. hon litar på mig i alla andra situationer, utom vid möte med lösa aggressiva hundar, för där har jag bevisat min oduglighet vid ett flertal tillfällen (sett ur hennes synvinkel). men det är lååångt mycket bättre nu än hur det såg ut innan.

jag jobbar inte alls aktivt med något ledarskap med den hunden. lydnaden gör vi mest för skojs skull. hon har nog inte riktigt kapacitet för de högre klasserna. men fixar utan problem 3:ans inkallning och metallapportering. inte för att vi har tränat på det, utan för att hon är så lydig.

gnäll gärna på mitt ledarskap över min svarte drummel, men när du gnäller på mitt ledarskap över minina är du ute på djupt vatten.

sedan tycker jag att det är lite väl magstarkt att komma med sådana antydningar när du inte ens träffat hunden!!
 
Sv: klubbförsäkring

Som jag påpekat tidigare så utgår jag från det du skriver här, inte hur jag tror hunden att är:smirk:
Sen ska man inte kasta sten när man sitter i glashus:angel:

Jag arbetar inte för ett bra ledarskap, det kommer naturligt. Men har man problem med hunden så ska man först kolla över sitt ledarskap och var det brister. Du har säkert en trygg och stabil tik genom ditt ledarskap, om du säger så. Men för mig låter det inte så. Speciellt när du inte har ett gott ledarskap över din andra hund. Det är svårt att leva i en flock om man inte har kontroll och ledarskap över alla. Det tror jag din tik känner av.
 
Sv: klubbförsäkring

Speciellt när du inte har ett gott ledarskap över din andra hund.

jag sa inte att det var dåligt, men ska du gnälla någonstans så är det där. vilket du var snabb att göra. ska jag kanske påminna dig om att du inte träffat honom heller?
 
Sv: klubbförsäkring

gnäll gärna på mitt ledarskap över min svarte drummel,
jag sa inte att det var dåligt, men ska du gnälla någonstans så är det där.

För det första så gnäller jag inte:D Det är bara så som du uppfattar det.
För det andra så fattar jag inte varför du skriver att man gärna får gnälla över ledarskapet på din labbe, och sen är det inte ok att "gnälla" för det är inte ett dåligt ledarskap du har där inte:confused:

Skriver man att att det är ok att påpeka ledarskapet på din andra hund, så får man ju tåla det sen också:cool:
 
Sv: klubbförsäkring

Öh va Har jag en knashund så vill jag mer än gärna kunna styra denna hund fullt ut.

Och det är många gånger bara möjligt om omgivningen ger fan i att tränga sig på. Rädsla är en stark känsla som inget ledarskap eller lydnad konkurrerar med.

Och bara för man är på en bk så innebär det inte att det alltid är lämpligt att släppa hunden lös. Jag låter bli att träna när det finns odågor på planen. Samma hänsyn får man visa mig om jag är där först.

NU vet jag inte vilka krav ni har på era aglity-ekipage, men här ska de vara förbi stadiet att de sticker.
 
Sv: klubbförsäkring

För det första så gnäller jag inte:D Det är bara så som du uppfattar det.
För det andra så fattar jag inte varför du skriver att man gärna får gnälla över ledarskapet på din labbe, och sen är det inte ok att "gnälla" för det är inte ett dåligt ledarskap du har där inte:confused:

Skriver man att att det är ok att påpeka ledarskapet på din andra hund, så får man ju tåla det sen också:cool:

du är ju helt makalös!

jag tål gnäll när det gäller den andre. han är en hyfsat olydig drummel. glad och "överallt" på typiskt labradormanér. men att han är sån har inget med tikens rädslor att göra. det går liksom inte att föra över min slapphet med lydnaden på honom till henne. jag har helt olika förhållningssätt och regler till mina hundar, eftersom de är så olika som individer.

så för att vara extra tydlig. om du anser att ett gott ledarskap innebär kadaverdiciplin kan du fortsätta komma med "goda råd" när det gäller hanen. släpp dock det med tiken. vill jag ha hjälp så vet jag vart jag ska vända mig.

sedan måste jag fråga, vad vill du ha ut av dina inlägg? att jag ska säga "å WOW! hon har fått pli på alla sina omplaceringshundar, då måste hon vara JÄTTEDUKTIG" eller? det är möjligt att du är det, men det är helt omöjligt att uttala sig om en hund man aldrig har sett. generellt ja, men hennes problem är av en annan kaliber.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 000
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 848
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 361
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 175
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp