Klubbtävling med licens?

Krockodil

Trådstartare
Blev jätte förvånad när jag var på klubbens styrelsemöte idag och dom pratade om att ryttare med licens inte får vara med på klubbtävlingarna??? :confused: Klubben har tidigare varit ansluten till ridsportförbundet men är det inte längre och det skulle tydligen vara anledningen till detta.
Men jag är fortfarande så förvirrad?? Om det är så, vad har ridsportförbundet med klubbens tävlingar att göra så längde det bara är små klubbtvlingar på clear round nivå?

Sv: Klubbtävling med licens?

Blev jätte förvånad när jag var på klubbens styrelsemöte idag och dom pratade om att ryttare med licens inte får vara med på klubbtävlingarna??? :confused: Klubben har tidigare varit ansluten till ridsportförbundet men är det inte längre och det skulle tydligen vara anledningen till detta.
Men jag är fortfarande så förvirrad?? Om det är så, vad har ridsportförbundet med klubbens tävlingar att göra så längde det bara är små klubbtvlingar på clear round nivå?

det är så här att om du har licens och då klart tävlar officiellt, får du inte enligt ridsportsförbundet ta emot priser på tävlingar som inte anordnas av ridsportförbundet eller i deras regi. Vad som gäller på klubbtävlingar på anslutna klubbar vet jag inte riktigt. Men jag fick veta detta på gröntkort kursen ( var bara chafför, så lyssna med halft öra)
Så om du åker på en pay n ride tex får du inte ta emot rosett... men du får ställa upp, bara du inte tar emot priset...
Så om grannen har hoppning i trägården och bjuder in gårdarna runt om kring och tar betalt för detta och kallar det tävling, kan du bli bötfäld av srf om du tar emot ett pris!! Kallar dom det däremot för träning, och tar betalt, men inte delar ut pris, är det fritt fram att vara med.
Denna klubb du nu pratar om är säkert insatta i detta så därför får de som har licens inte vara med. Du kan ju vara med utom tävlan...Jag tror srf är rädda för konkurans och hittar därför på dessa regler..

Jag tror srf är rädda för konkurans och hittar därför på dessa regler..

Ridsportförbundet är rädda för konkurrens av enstaka, ej anslutna klubbar som anordnar klubbtävlingar? Njaaa...

En stor anledning är att försäkringen du har genom ditt medlemskap i ansluten klubb inte gäller på klubbar som ej är anslutna.

Jag fattade inte det där sista. Rider jag för klubben så är jag ju försäkrad när jag rider hos dom så varför täcker den då inte deras egna tävlingar??

Inte alls konstigt, bra av klubben tycker jag så inte någon blir straffad om något skulle hända.

Om man kan sitt TR när man löser licenen hos ridsportsförbundet kan man läsa i TR 1 kapitel III, mom 130 Deltagande sid 19. Om tävling i klubb utan att vara ansluten.

Jag fattar att det är så men jag fattar inte varför?? :confused: OM det är en försäkringsfråga så borde ju klubben stå för olyckor i samband med sina egna tävlingar även för licencerade ryttare. Eller i alla fall den egna försäkringen som man själv har. Jag tycker hela grejen är mycket konstig.

Jag fattade inte det där sista. Rider jag för klubben så är jag ju försäkrad när jag rider hos dom så varför täcker den då inte deras egna tävlingar??

Men om klubben inte är ansluten till förbundet hur kan du då ha licens för den klubben :confused:

TS behöver inte ha licens för just den klubben. Det finns många som är meddlemmar i flera klubbar bara för att komma åt pay n´ride, träningstävlingar och klubbhoppningar. Det är nog vanligare än en del tror.

Ridsportförbundet är rädda för konkurrens av enstaka, ej anslutna klubbar som anordnar klubbtävlingar? Njaaa...

En stor anledning är att försäkringen du har genom ditt medlemskap i ansluten klubb inte gäller på klubbar som ej är anslutna.

men om man vill vara riktigt drulle försäkrad.. så har folksam en, Olycksfallsförsäkringen Hästsäker gäller för all verksamhet med hästar, oavsett om du rider, motionskör travhästar, tävlar eller vistas i stallet. Även om inte hästen orsakar skadan kan du få ersättning.

Inte alls konstigt, bra av klubben tycker jag så inte någon blir straffad om något skulle hända.

Om man kan sitt TR när man löser licenen hos ridsportsförbundet kan man läsa i TR 1 kapitel III, mom 130 Deltagande sid 19. Om tävling i klubb utan att vara ansluten.

sidan 17 (om man ska var petig)

ursäkta men guuud så töntigt. vem ska kolla om någon tävlar klubbtävling blåbär 50cm hoppning på "lilla villekullas"ridklubb och får en rosett å chokladkaka lixom...

vet många som tävlar på "vanliga" tävlingar och samtidigt har tävlat western och tagit emot rosett.

helkorkat...
är de rädda för att bli utkonkurrerade av NSBA, NRHA, SQHA, AQHA, eller tänk... WRAS ? :eek:

ursäkta men guuud så töntigt. vem ska kolla om någon tävlar klubbtävling blåbär 50cm hoppning på "lilla villekullas"ridklubb och får en rosett å chokladkaka lixom...

vet många som tävlar på "vanliga" tävlingar och samtidigt har tävlat western och tagit emot rosett.

helkorkat...
är de rädda för att bli utkonkurrerade av NSBA, NRHA, SQHA, AQHA, eller tänk... WRAS ? :eek:

Jag håller med! Hur larvigt som helst! :bump:

du får tycka det är hur löjligt som helst men reglerna är sådanna och om man bryter dem så ska man nog inte gnälla i efterhand om man blir av med medlemskap och därmed också licensen och inte får tävla.

Som jag skrev i förra tråden så sitter ingen på förbundet och aktivt söker efter ryttare som brutit mot denna regel, men folk tipsar ofta när det händer, så jag rekomenderar att man låter bli om man vill tävla på riktigt.

Om du vill veta orsakerna varför desssa regler är i bruk, kontakta förbundet, då kan du får raka besked och behöver inte sitta här och spekulera i varför de finns. :smirk:

varför kan de inte gå ut och säga varför så att man SLIPPER spekulera? borde ju vara ngn som vet om de är rädda för SQHA och WRAS.. de försöker ju redan ta upp mer och mer till sitt förbund... Tex Reining...

Skulle förbundet motivera varje regel i alla TR så hade vi haft TR som var tjockare än telefonkataloger. :smirk:

Och det vill vi inte ha!!
Det är väl bara att följa reglerna. Hur svårt kan det vara egentligen?

Så om jag vill vara med i min rasförenings tävlingar, för att få vara med i avelsprogram, få stipendier mm så ska jag uteslutas från Sv.Ridsportförbundet?
Då skiter jag högaktningsfullt att lösa licens!
Hopptävla kan jag gott och väl göra i "min" rasförenings ägo.

Just denna regel tycker jag att de kan gå ut med en moteviering för. de kommer tappa mig, och säkerligen många fler med denna regel.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Ceta
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 624
Senast: Queen
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 673
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka