Bukefalos 28 år!

Tibra

Trådstartare
Hur snabb kan en islandshäst vara?
vill veta om min toka är rätt snabb ändå :D
 
Sv: Km/h?

Tibra skrev:
Hur snabb kan en islandshäst vara?
vill veta om min toka är rätt snabb ändå :D

Tja på 250 m startat från boxar gör de bästa i världen ca 22 sek. Det motsvarar ca 42 km/h.

I grenen speedpass som mäts i flygande start på 100 m så brukar tiderna ligga runt 8 sek för de bästa, det motsvarar ca 45 km/h.

Så mellan 41-45 km/h är väl rättvist att säga att islandshästar gör i passlöp. Jag har dock en duktig passhäst och upplever att han går fortare i galopp än i pass så jag skulle gissa att islandshästar kan komma upp emot farter runt 50-60 km/h i galopp och/eller startfasen i passlöp. ;)
 
Sv: Km/h?

Båbbe skrev:
Tja på 250 m startat från boxar gör de bästa i världen ca 22 sek. Det motsvarar ca 42 km/h.

I grenen speedpass som mäts i flygande start på 100 m så brukar tiderna ligga runt 8 sek för de bästa, det motsvarar ca 45 km/h.

Så mellan 41-45 km/h är väl rättvist att säga att islandshästar gör i passlöp. Jag har dock en duktig passhäst och upplever att han går fortare i galopp än i pass så jag skulle gissa att islandshästar kan komma upp emot farter runt 50-60 km/h i galopp och/eller startfasen i passlöp. ;)

Galoppen är helt riktigt den snabbaste gångarten, dock 60 km i timmen tror jag inte på! De snabbaste fullbloden gör 65-70 korta sträckor och där har inte ens en riktigt snabb islänning en suck utan blir långt efter, men 50-55 möjligen! Det där borde gå att kolla eftersom man alltid kört galopprace på Island.
 
Sv: Km/h?

Båbbe skrev:
Tja på 250 m startat från boxar gör de bästa i världen ca 22 sek. Det motsvarar ca 42 km/h.

I grenen speedpass som mäts i flygande start på 100 m så brukar tiderna ligga runt 8 sek för de bästa, det motsvarar ca 45 km/h.

Så mellan 41-45 km/h är väl rättvist att säga att islandshästar gör i passlöp. Jag har dock en duktig passhäst och upplever att han går fortare i galopp än i pass så jag skulle gissa att islandshästar kan komma upp emot farter runt 50-60 km/h i galopp och/eller startfasen i passlöp. ;)

aha:D för vi tog hastigheten med bilen en dag då jag galoppera med min plutta och det vart upp till 50-55km/h..
så du menar att hon måste vara väldigt snabb då eller?
 
Sv: Km/h?

Det är nog en ganska snabb islandshäst nu, hur mycket man nu kan lita på bilens hastighetsmätare. De tenderar mest att vara glädjemätare nämligen... Kolla på nätet efter galopprace, sträcka och tider och kolla tiden på din häst på samma sträcka om du är intresserad. Det ger ju en bra fingervisning!
 
Sv: Km/h?

sambaengi skrev:
Det är nog en ganska snabb islandshäst nu, hur mycket man nu kan lita på bilens hastighetsmätare. De tenderar mest att vara glädjemätare nämligen... Kolla på nätet efter galopprace, sträcka och tider och kolla tiden på din häst på samma sträcka om du är intresserad. Det ger ju en bra fingervisning!


okej skulle inte du kunna hjälpa mig att hitta en sån sida och kolla efter :D! Och guida..
 
Sv: Km/h?

Jag är inte så hemma i var man kan hitta sådant men man borde kunna söka på landsmót och resultat galopprace tex. Har inte tid just nu. Nanatime!
 
Sv: Km/h?

sambaengi skrev:
Jag är inte så hemma i var man kan hitta sådant men man borde kunna söka på landsmót och resultat galopprace tex. Har inte tid just nu. Nanatime!


okej ska försöka hitta det.. en annan fråga.. hur snabb kan de vara i tölten?
 
Sv: Km/h?

Tibra skrev:
aha:D för vi tog hastigheten med bilen en dag då jag galoppera med min plutta och det vart upp till 50-55km/h..
så du menar att hon måste vara väldigt snabb då eller?

Bilens hastighetsmätare visar 5-15% för mycket (ganska genomsnittligt 10% på normala hjul!). Så 50-55 på mätaren är ju ungefär 45 km/h. Sedan är det ju ganska svårt att genomföra en vetenskaplig tid-hastighetsmätning med bil....

Det är ju förmodligen bäst att kolla passlöpstiderna kontra distans (om tidtagningen fungerar LITE bättre än vi VM vill säga :mad: )
 
Sv: Km/h?

Varför inte klocka henne på en sträcka i galopp och sedan räkna ut km/h-hastigheten?

/Malin
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Tror jag har hamnat på magkatarr. Det bränner i magen och magen är lite...tokig. Ska på resa imorgon och skulle givetvis vilja må bättre...
Svar
19
· Visningar
497
Senast: clusia
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blev stolpe ut för svenskarna i dagens andra omgång av Global Champions League. Henrik von Eckermann var snabbast men bommarna ville...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Mat Nubråkar det vara så att jag fixk en göassmaskin igår 😇. Har bara hunnit testa en snabb vaniljglass men tyckte det blev jättebra. Jag...
Svar
14
· Visningar
338
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Jag har fått min skepsis mot ögonfransserum motbevisat och nu med mina långa ögonfransar undrar jag om det finns något liknande till...
Svar
13
· Visningar
825
Senast: Pritchel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp